Gå till innehåll

dKh Triton N-DOC vs. Hanna Checker


KennethN

Rekommenderade inlägg

Har fått svar på mitt första Triton N-DOC-test. Enligt detta så hade jag 7,54 dKh.

I samband med att jag fyllde test-rören så mätte jag dock karbonathårdheten med Hanna HI-772. Gjorde två test (med olika kyvetter) och fick resultatet 9,1 respektive 9,2.

Stor skillnad mellan mina mätningar och Triton tycker jag, och vilket värde ska jag lita på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte ett par timmar efter dosering.

 

Fyllde ett litermått med vatten från sumpen. Fyllde först provrören till ICP-test och N-DOC-test med vatten från detta litermått och direkt därefter mätte jag NO3, PO4, KH, Ca och salthalt från vattnet i litermåttet. Dubbla mätningar av alla egna tester just för att kunna jämföra. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får nog göra det, men har ingen tillgänglig just nu.

 

Har öppnat en ny förpackning med reagens till Hanna checkern. Fick 0,2 dKh lägre med nya än med gamla (mätt i direkt följd vid samma tillfälle), så det verkar inte bero på en felaktig reagensvätska iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft problem med Hanna checker och alkalinitet - använder numera bara Red Seas Pro - titrerar. Där stämmer det ganska bra men ha i minne att TRITONS alk är beräknad vid pH 8.2 och en viss mängd buffer av annat slag. Det är ett riktmärke. Hur stämde dina NO3 nivåer med deras beräkning?

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som att jag borde köpa ett annat test för KH, rekommenderar du Red Sea Pro framför Salifert även för KH?

 

Jag har problem med högt NO3 samtidigt som PO4 är lågt (se min andra tråd).

Mätte NO3 med Red Sea Pro - 32 mg/l. Triton sa max 43.54, så det verkar ju rimligt. Med så högt NO3 så blir ju testet ganska grovt dessutom.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...