Gå till innehåll

Hjälp. Högt NO3 och lågt PO4


KennethN

Rekommenderade inlägg

Jag har under flera månader haft uppåtgående NO3. För en månad sedan låg jag mitt mellan 16 och 32 mg/l mätt med Red Sea Pro och nu ligger jag prick på 32 mg/l.

 

Har samtidigt haft lågt fosfat. Enligt egna mätningar med Hanna Phosphorus ULR (HI-736) omkring 0,02-0,04. Triton ICP-test har dock visat att PO4 ligger lägre än vad mina egna tester visar. För en månad sedan låg PO4 på 0,0068 mg/l och jag ökade därför matningen och har nu fått resultat från ännu ett ICP-test som visar 0,0139.

 

Har nu börjat se tecken på att cyanon som jag kämpat med i stort sett ända sedan jag startade akvariet för 3 år sedan men trodde jag blev av med för ett par månader sedan nu sakta kommer tillbaka igen. Antar att det beror på mitt otroligt skeva N/P-förhållande?

 

Vad ska jag göra för att få ner NO3 till lagom nivå och rätt förhållande mellan N och P?

 

Fakta om akvariet:

475 liter total verklig vattenvolym

46 kg levande sten

Core 7 Other Methods, 26 ml/dygn från varje flaska. Har doserat manuellt men sedan i fredags är doserpump installerad.

Triton Jod, 1 ml/dygn

Triton Fe, 1 ml 2 ggr/vecka (manuell dosering)

Väl tilltagen skummare med CO2-filter på luftintaget

Salthalt 35 ppt (Red Sea refraktometer)

Temperatur 26 grader

UV-C (Deltec 80 W) installerad på returen

Oxydator med 2 katalysatorer och 12% väteperoxid

Ingen kolkälla (har aldrig haft)

Ingen fosfatremover (sedan ca 4 månader)

Inget refugium eller algreaktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...