Gå till innehåll

Byta akvarium på bästa sätt?


Mazzi

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Min 216 liters kub har gjort sitt och jag har nu ett 620 liters i vardagsrummet som väntar på att sättas igång :)

 

Hur gör jag flytten bäst? Tanken är att flytta en del av stenen, fiskarna och korallerna till ett 120 liters kar. Fylla nya akvariet med torr sten och sand och ympa in en del av den levande stenen från det gamla karet. Kan jag komma undan en uppstartsfas med stigande ammonium mm med hjälp av mitt gamla vatten och sten? Hur gör jag det hela bäst?

 

Mvh

Mats

Ändrat av Mazzi
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

det var inte så jag menade plocka ut allt Installera det nya karet och lägg tillbaka allt de blir ju en liten störning men händer inte så mycket skulle jag tro ta så mycket av det gamla vattnet ni kan det blir som ett stort vattenbyte sand är fint men jag själv kör alltid utan så slipper man skiten med dino 

Med vänliga hälsningar Frank

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh ok. Dock tar det säkert ett par dagar att få ihop osmosvatten. Sen är det ca 40 kg Marco rocks som ska i. Sanden kan jag nog inte leva utan tyvärr :)

Jag har läst att man helst inte ska använda den gamla sanden, stämmer det?

Jag har en kirurg, en kaninfisk, en wrasse & 2 clowner i det gamla + städare. Jag behöver inte låta dessa gå i 120 l karet några veckor då?

 

/Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok det bästa hade varit om ni hade haft någr regn tunnor de är på 200l och gjort osmosen och blandat saltet i den sen pumpar man bara över vattnet till karet då gade bytet gått lite snabbare

sanden kan ni använda men den kan ni göra rent bara som man får göra med ny sand om det inte är levande sand jag hade valt vanlig sand alltså inte levande för ni har redan ett kar som är igång mindre risk att det blir en omstart 

det levande kan ni stoppa i så fort ni fixat till det nya karet bara bra att det kommer i levande 

 

Med vänliga hälsningar Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 3 säckar torr/död sand, då sköljer jag all sand och blandar den gamla levande sanden med den nya.

Jag har regntunnor i trädgården, jag får kanske försöka städa ett par av dessa och brygga vatten i garaget.

Tack för hjälpen!

/Mats

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är bra om ni kan använda tunnorna och sanden blir bra hur tjock sand bädd hade ni tänkt ha jag brukar rekomendera 1-2cm  så är chansen mindre för dino och annat skit i sanden ska man ha mer sand så kolla upp DSB här på forumet

mvh 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag tillsätter ganska mycket död sten i det nya akvariet...är det idé att tillsätta bakteriekultur på flaska för att hjälpa koloniseringen av nytt liv?

Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...