Gå till innehåll

Core7 flaska 2 sätter igen slangmynning


KMG

Rekommenderade inlägg

Tror det är Core7 tillsats 2 och/eller 3ab som sätter igen mynningen på slangen. Bara en väldigt tunn och klen stråle bildades. Låter nu slangarnas mynning hänga ner i vattnet för att se om det hjälper. Några andra tips?

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Jois sa:

Hej!

 

Har samma "problem". Har mixat 3a och 3b - vätskan bildar som en klump i mynningen på slangen hos mig med. Rensade den precis... 

Kan det vara mixen som ställer till det? Har 4 kanaler på duserpumpen,men vill ha en till att stöddosera nitrat. Ska man bli tvungen att gå upp till 6 kanaler. Eller har folk med separerade 3a och 3b samma problem med igensättning tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

Jag skulle absolut inte låta slangarns mynna i vatten, känns som att det vandrar åt båda hållen då och doseringen borde bli ojämn.

Absolut om slangarna mynnar ut uppe i karet kan man nog råka på häverteffekt. Mina går till sumpen så där har jag inte den utväxlingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 minuter sedan, KMG sa:

Absolut om slangarna mynnar ut uppe i karet kan man nog råka på häverteffekt. Mina går till sumpen så där har jag inte den utväxlingen.

 

Nej jag menar inte hävert, jag menar att vätskan blandas med saltvatten i slangarna hela vägen till pumphuvudet om man doppar änden på slangen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma problem med att det bildas kristaller eller påbyggnad vid utmynningen. 2,3a 3b
Är helt normalt vid dropp har jag förstått
Man får helt enkelt rensa ibland

Man kan blanda 3a och 3b men har läst av andra att det blir ”mer” problem

Ska du dosera nått annat hade jag köpt en ny 1-kanals doserpump


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

 

Nej jag menar inte hävert, jag menar att vätskan blandas med saltvatten i slangarna hela vägen till pumphuvudet om man doppar änden på slangen.

Mmm, har du rätt i. Osmos- och kapillärverkan. Kanske ha en liten kopp på typ 5 ml under slangmynningen på 3a och b eller 3ab så att den badar i tänkt vätska för att motverka igensättning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, wrang sa:

Har samma problem med att det bildas kristaller eller påbyggnad vid utmynningen. 2,3a 3b
Är helt normalt vid dropp har jag förstått
Man får helt enkelt rensa ibland

Man kan blanda 3a och 3b men har läst av andra att det blir ”mer” problem

Ska du dosera nått annat hade jag köpt en ny 1-kanals doserpump


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Intressant. Tror jag ska prova att sätta en liten kopp under 3ab mynningen så att den hela tiden är blötlagd i rätt vätska för att för att motverka igensättning samt osmos- och/eller kapillärverkan som @danne031 nog har rätt i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

39 minuter sedan, danne031 sa:

Det slog mig just att du kanske har för tunn slang? 

Jag får nästan samma sak men det bygger bara på utsidan så att säga, det korkar inte igen hålet. Tror inte det spelar någon större roll om man doserar från 1 eller 2 med a+b.

Har 4/6 mm silikonslang. 6/8 kommer inte sitta. Hur har du löst det?

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ur slangen för Core 2 kommer det ut koncentrerad kalciumlösning - om den möter akvarievattnet så träffar den på bikarbonat/karbonat - kalksten bildas. den får alltså inte komma ner i (eller bli stänkt på av) akvarievattnet. Min mynnar ut ca 5 cm över vattnet i sumpen. Ur CORE 3a+3b kommer det koncentrerad karbonatlösning - om den möter akvarievattnet träffar den på mycket kalcium och kalksten bildas. Den får alltså inte heller komma ner i (eller bli stänkt på av) akvarievattnet.  Min mynnar ut ca 5 cm över vattnet i sumpen (den också) Kalcium Core 1, Core 2 och Core 3a-3b får inte doseras samtidigt - minst 5 minuter emellan doseringarna IMO. Har kört 3a+3b ihop sedan jag började för et år sedan - inga problem om slangen inte träffas av akvarievatten.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...