Gå till innehåll

Rowaphos erfarenheter ?


runstenen

Rekommenderade inlägg

Dammet bidrar säkert till att mer PO4 absorberas - maximal kontaktyta. Ni som kör med en GFO i strumpa - är ni medvetna om att ni kan få syrefritt vatten inne i strumpan. Syrefritt vatten utan nitrat produceras svavelväte - svavelväte bryter föreningen mellan järn och PO4 - PO4 kan frisläppas i detta läge. Har helt klart hänt mig när jag körde mitt fosfatfilter intermittent 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo att det finns en risk, i mina ögon bör den vara ganska liten, jag är på strumpan och knådar runt lite åtminstone några gånger i veckan och den hänger där det är rejält med flöde i sumpen.
Jag gillar inte att köra järnbaserat i reaktor, tycker mediat smular sönder så lätt när det ligger i reaktor och skaver...
Alternativet är ju att ha filtermatta på båda sidorna om så mediat inte rör sig, och givetvis ha låg genomströmning.
Men jag har hellre två strumpor med media som byts växelvis så blir det lättare att hålla nivåerna jämna och mycket lättare att byta media...
Mest av allt gillar jag egentligen Stigs alu-baserade Men det är så långt dit....

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, förr när jag använde Rowaphos så använde jag det i reaktor. Det jag gjorde var följande .

 

1. Sköljde ej av den innan jag la den i reaktorn.

2. Startade upp med väldigt lågt flöde och en strumpa full med filtervadd hängande på utloppet. Det fångar upp det bruna i vattnet i början.

3. När du ser att vattnet är klart över mediat i reaktorn så kan du öka födet stegvis till det är där du vill ha det.

4. när vattnet klarnat efter den sista ändringen av vatten flödet så kan man ta bort strumpan med filtervadd.

 

Jag har provat lite olika nu när jag har hållt på att bekämpa höga fosfat värden, men jag börjar fundera på ifall jag ska gå tillbaka till gamla pålitliga Rowaphose.

Någon/ några (jag vet inte, men har mina misstankar) av de jag har provat har gett mig en Alu spik i vatten värdena som jag behöver titta på senare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mm, jag har oxå fått väldigt höga alu-värde i samband med en del alu-baserade i reaktor....
Jag har kört Ati järnbaserade och flera olika alu-baserad men det var ett tag sen nu.... Favoriten för mig är egentligen Ocean akvarium av de alu-baserade men annars gillar jag Rowa! Skulle kanske prova reaktor igen, det är så Meckigt bara då jag hellre kör två strumpor, mindre mängd i varje så kan man hålla jämnare nivå då man byter hälften per gång...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 2019-03-28 at 16:08, Lasse sa:

Ja - risken finns - hur aktuell den är beror på lokala förhållande men det är en möjlig risk med ett sådant upplägg.

 

MVH Lasse

 

Tjena Lasse!

 

Skulle du ha känt dig otrygg om det låg inbäddat i filtervadd mellan bafflarna där det är konstant flöde ner till returfacket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alu är oftast betydligt effektivare men kan ge mätbara koncentrationer av Al i vattnet. De järnbaserade släpper annat. Jag brukar kombinera Al och Fe i min reaktor eftersom Al absorberar saker som en del Fe släpper och vice versa.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om man blandar är inte risken att fe-baserade smulas sönder eftersom al-baserade i regel ska ha lite högre flöde?
Nu är det några år sen jag körde fe-baserat i reaktor men om flödet då var så att mediat rörde sig och "dansade" lite så vill jag minnas att jag fick en del rost på pump magneter i karet vilket sannolikt var smulor från reaktorn..... Fe-baserat ska väl helst köras med lite lägre flöde och/eller mellan filtermattor så det inte skaver för mycket, eftersom materialet är lite mer poröst...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör som @MARHAG vid byte av rowa, använder ca 200-300ml åt gången i reaktor (på 1600 liter räknat) och det räcker mellan 1-2 månader innan den är mättad.  Upplever att rowan räcker långt längre än andra märken men sen kostar den en slant också. Inga problem med tritontester av det iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...