Gå till innehåll

Byta från balling till balling


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har kört ett svagt blandat recept men skall nu byta över till andra lösningar som är mycket starkare i koncentration och som också påverkar pH.

 

Hur bör man gå tillväga?

 

Om jag normalt doserar 500 ml av den svagare koncentrationen och den nya är 7 gånger så stark (Jonas romans) kan jag då bara enkelt dela upp doserna så jag tar 7 gånger så lite varje gång?

 

Vad med intervallerna mellan doseringar och doseringsfack?

Just nu doserar jag i refugiumet och har cirka 30 minuter mellan varje doseringstillfälle. Bör det vara ännu mindre dos till varje tillfälle och större mellanrum mellan doseringarna eller det spelar ingen roll? Vad med å dosera i refugiumet när det är kraftigt höjt pH värde.. tar det död på algerna?

@jonasroman @Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja det låter ju logiskt. Att minska mängden lika mycket som koncentrationen ökar.

 

Vid högre koncentration ökar - IMO - vikten att dela upp det på fler tillfällen under dygnet. Jag skulle undvika att dosera i refugiet. Jag doserar allt i det fack jag har returpumpen i.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2019-04-02 at 12:13, Dimorb sa:

Har kört ett svagt blandat recept men skall nu byta över till andra lösningar som är mycket starkare i koncentration och som också påverkar pH.

 

Hur bör man gå tillväga?

 

Om jag normalt doserar 500 ml av den svagare koncentrationen och den nya är 7 gånger så stark (Jonas romans) kan jag då bara enkelt dela upp doserna så jag tar 7 gånger så lite varje gång?

 

Vad med intervallerna mellan doseringar och doseringsfack?

Just nu doserar jag i refugiumet och har cirka 30 minuter mellan varje doseringstillfälle. Bör det vara ännu mindre dos till varje tillfälle och större mellanrum mellan doseringarna eller det spelar ingen roll? Vad med å dosera i refugiumet när det är kraftigt höjt pH värde.. tar det död på algerna?

@jonasroman @Lasse

 

bara dela dosen med faktorn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju lite olika faktorer o här kommer en liten snabbguide, taget ur huvudet:

 

Balling classic/plus: 1.0

ATI essentials: 1.0

ATI essentiell pro: 5 (2 part men balanserat ända)

core 7: 7

Red seas liquid: 3.5

polyplab all in one: 4

Mitt eget: 3.5 (mezzoforte)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...