Gå till innehåll

D.C. pump tappat effekt ? Möjligt ?


Rekommenderade inlägg

Har en Deltec 1660 m D.C. pump + controller som inte ville starta efter att jag stängde av den. Jag hjälpte impellern med en liten skjuts, och då kom den igång. Men nu upplever / inbillar jag mig att den går på lägre varv - med sämre effekt än innan. 

 

Min fråga : Hur är det med D.C. pumpar. Kan dom tappa effekt rent elektriskt / mekaniskt i motorn ? Jag tänker att antingen brinner en pump och inte fungerar alls, Och ger så att säga samma output tills den stannar helt. Vad tror ni ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jebao gör Deltecs DC pumpar, iaf dessa. De är inte identiska dock så det är något mer ambitiöst än bara annan färg på plasten. Har testat byta impellrar mellan Deltec och Jebao pumpar och det fungerar inte. De går väldigt ojämnt. Men de lider av samma bekymmer som Jebao pumparna dock. Och om du köper en pump komplett med impeller så fungerar det utmärkt att byta från Deltec till Jebao pump i skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade gärna betalat några kr till så de höll bättre kvalité, men man får väl vad man betalar för? 

jag köper alltid 2st jebao-pumpar när jag köper jebao-pump (en i reserv).

 

lite skillnad mot min red-dragon som jag har haft i drift i 7-8 år nu!  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De nya DCS pumparna (grå istället för blå) är betydligt bättre IMO. Jag har dock alltid två hemma. Det hade jag haft för kritiska pumpar även av andra märken. Exempel här - Red Dragon 5000 liter - 5 115 kronor. Jebao DCS 5000 - 950 kronor. det blir många reserver det :)

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

De nya DCS pumparna (grå istället för blå) är betydligt bättre IMO. Jag har dock alltid två hemma. Det hade jag haft för kritiska pumpar även av andra märken. Exempel här - Red Dragon 5000 liter - 5 115 kronor. Jebao DCS 5000 - 950 kronor. det blir många reserver det :)

 

MVH Lasse

 

vet inte, men 8 år med en RD-pump (funkar fortfarande, men kanske har haft tur) och 1-2 år per Jebao-pump. hmm tänker också på miljön. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, nike83 sa:

 

vet inte, men 8 år med en RD-pump (funkar fortfarande, men kanske har haft tur) och 1-2 år per Jebao-pump. hmm tänker också på miljön. 

Miljömässigt har du rätt - sopberget måste minska. Men de nya grå DCS pumparna är betydligt bättre än de gamla blå. Min DCS 4000 har gått problemfritt i 3 år nu. Jag fick byta en 1200 blå pump efter 2,5 år i förrgår faktiskt men ett dygn i ättika gjorde att den går igen och är reserven nu. Intressant med Red Dragon - de säger så här på hemsidan  

Citat
  • Motor made in Europe,
    pump configuration made in Germany, by Royal-Exclusiv®

Det kanske ligger något i att Red Dragon är Laguna/ascoll i världen av OEM :)

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...