Jump to content
Kimozabe

Blandade nybörjarfrågor :)

Recommended Posts

Ställer frågorna här då jag vet att det inte är lönt att ställa dom i min tråd :D 

 

1. Om mätvärden från triton är ok, behöver man då byta vatten? Jag har ganska lågt fosfat (ska mäta imorgon men troligtvis runt 0,03) och nitrat (1 med Salifert) och måste kanske börja dosera detta om jag ska börja byta vatten. Har börjat köra med filterstrumpa och ända sedan dess har fosfat/nitrat hållit sig väldigt lågt. 

Kan inte minnas att jag gjort vattenbyte senaste 3-5 veckorna. Mitt jod är lågt men det var mitt KH oxå när jag kollade det så efter extra doseringar och höjd standard dosering så hoppas jag att KH kommer hålla sig på 8 och att jod är upp lite sen senaste testet. Ska skicka in ett nytt test om 1-2 månader. 

2019-02-19.pdf

2019-04-06.pdf

 

2. Är där ett förhållande mellan KH och nitrat/fosfat? Har för mig att jag läst att vid låga näringsvärden, nitrat och fosfat eller bara ena (???), skall man inte ha allt för högt KH. Tänker på varför mitt KH efter att legat väldigt stabilt på 3 veckor tappade från 8-8.2 ner till 6.7-7. 

 

3. Ljus och några koraller som skiftar färg/tappar färg. Jag har Philips Coralcare, ca 35 till vattenytan. 6,5 timmar peak-ljus 85% blått och 50% vit. Har även här läst att ju lägre näringsvärden man har ju mindre ljus behöver korallerna, stämmer det?

 

Har en Euphyllia bicolor där dom lila topparna är väldigt blekta och bara har sin mörka lila färg när det är morgon/kvällsbelysning. Har även en favia/favites som var röd med lila centrum som nu är rödspräcklig/ljusblå med ljusblå centrum. 

Har jag kört för hårt med blått, vit eller båda? 

Jag har en par-mätare, Seneye, så jag kan vid tillfälle kolla. Jag har dock redan nu dragit ner till 70 blått och 40 vit. 

 

Har en del koraller som jag tycker växer på bra och har trevliga färger. Kalkalgerna växer så det knackar. 

 

Mvh

Kim

Edited by Kimozabe

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan, Kimozabe sa:

1. Om mätvärden från triton är ok, behöver man då byta vatten? Jag har ganska lågt fosfat (ska mäta imorgon men troligtvis runt 0,03) och nitrat (1 med Salifert) och måste kanske börja dosera detta om jag ska börja byta vatten. Har börjat köra med filterstrumpa och ända sedan dess har fosfat/nitrat hållit sig väldigt lågt. 

Kan inte minnas att jag gjort vattenbyte senaste 3-5 veckorna. Mitt jod är lågt men det var mitt KH oxå när jag kollade det så efter extra doseringar och höjd standard dosering så hoppas jag att KH kommer hålla sig på 8 och att jod är upp lite sen senaste testet. Ska skicka in ett nytt test om 1-2 månader.

 

 

Har du bra värden så behöver du inte byta vatten. Min syn på saken är att kan du mäta fosfat och nitrat så har du tillräckligt. Det viktigaste är att du matar dagligen så att du tillför fosfor och kväve som håller ekosystemet vid liv. Det finns inget som säger att du behöver kunna mäta detta med nitrat- och fosfattestning; det kan lika gärna omedelbart byggas in i ekosystemet. Jodtillförsel är inte kritiskt att tillföra (får se om jag får en smäll på fingrarna nu efter detta tvärsäkra uttalande).

 

12 timmar sedan, Kimozabe sa:

2. Är där ett förhållande mellan KH och nitrat/fosfat? Har för mig att jag läst att vid låga näringsvärden, nitrat och fosfat eller bara ena (???), skall man inte ha allt för högt KH. Tänker på varför mitt KH efter att legat väldigt stabilt på 3 veckor tappade från 8-8.2 ner till 6.7-7.

 

Njae. Så här. Om nitrat och fosfat är låga så kan det betyda att fosfor och kväve är begränsande för (kalk)algers och korallers tillväxt. Tillför man mer kväve och fosfor (=mat) så kan det i så fall betyda ökad tillväxt och ökad konsumtion av alkalinitet. En annan variant är att har man artificiellt högt KH så ökar man tillväxthastigheten på skelettbyggande koraller (SPS). Då kan de råka illa ut om man plötsligt kör kväve och fosfor i botten, vilket har rapporterats ge "brända toppar".

 

Att ditt KH börjar röra sig nedåt har att göra med att något som bygger skelett växer till. Dus kriver t ex att dina  kalkalgerna växe bra, de är stora förbrukare av KH?

 

13 timmar sedan, Kimozabe sa:

3. Ljus och några koraller som skiftar färg/tappar färg. Jag har Philips Coralcare, ca 35 till vattenytan. 6,5 timmar peak-ljus 85% blått och 50% vit. Har även här läst att ju lägre näringsvärden man har ju mindre ljus behöver korallerna, stämmer det?

 

Har en Euphyllia bicolor där dom lila topparna är väldigt blekta och bara har sin mörka lila färg när det är morgon/kvällsbelysning. Har även en favia/favites som var röd med lila centrum som nu är rödspräcklig/ljusblå med ljusblå centrum. 

Har jag kört för hårt med blått, vit eller båda? 

Jag har en par-mätare, Seneye, så jag kan vid tillfälle kolla. Jag har dock redan nu dragit ner till 70 blått och 40 vit. 

 

Har en del koraller som jag tycker växer på bra och har trevliga färger. Kalkalgerna växer så det knackar. 

 

 

Jag passar på den.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svaren @Claes_A

 

Jag tror nog att där kommer ett motargument vad gäller dosering av jod :)  Jag har läst att det är som korallernas solskydd så det borde väl vara någotsånär viktigt. Kanske ännu viktigare om man pushar korallerna med lite för hård belysning mot vad dom kanske egentligen vill ha. 

Kanske var dumt att försöka mig på mixat korallkar men jag vill verkligen ha både sps, lps och skivor. Har ingen annan plats att ställa mina hammare på :D 

 

Ska mäta ”allt” idag. Men skulle du säga att KH 8 är artificiellt högt och kan orsaka brända toppar? Tänker att det kanske är värden på 10 och uppåt?

 

Hoppas att någon har lite tänkvärt gällande belysning, ska även slänga iväg ett mejl till Philips för jag har ett tag nu funderat på om deras inbyggda ”vad korallerna behöver” inte är aktivt när jag kör styrning via profiluxen istället för genom deras egna programvara. 

 

Mvh

Kim

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan, Kimozabe sa:

Ska mäta ”allt” idag. Men skulle du säga att KH 8 är artificiellt högt och kan orsaka brända toppar? Tänker att det kanske är värden på 10 och uppåt?

 

 

Jag tänkte nog mer på det högre värdet. 8 KH är ju rätt nära naturlig alkalinitet, särskilt om man tar hänsyn till våra hobbykits mätfel.

 

Vad gäller joddosering så finns det gott om kar som fungerar bra utan detta så helt kritiskt är det uppenbarligen inte. Det utesluter inte att vissa organismer kan gynnas av det, t ex brunlager. Men man får också tänka på risken för överdosering jod försvinner från vattnet i väldigt lika hastigheter i olika kar.

Edited by Claes_A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Procenten säger absolut ingenting utan att ha mer kunskap utantill gällande både lampan och ditt kar, par hade varit mer intressant. 

Bleka euphyllia förknippar iallafall jag främst med låga näringsvärden och/eller för mycket ljus. Spontant tycker jag 6.5 timme peak låter lite snålt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan, danne031 sa:

Procenten säger absolut ingenting utan att ha mer kunskap utantill gällande både lampan och ditt kar, par hade varit mer intressant. 

Bleka euphyllia förknippar iallafall jag främst med låga näringsvärden och/eller för mycket ljus. Spontant tycker jag 6.5 timme peak låter lite snålt. 

Tack för svaret. Ska mäta när tillfälle ges. Gav inställningar i förhoppning om att någon annan som kör med den belysningen skulle läsa (vet att den inte är den mest populära :D ). 

Jag har väl lite snåla värden för mjukisar/lps:er men får se om det stiger lite eftersom jag inte längre gör vattenbyte. 

Skulle kolla värdena igår men hann inte. 

 

Mvh

Kim

Edited by Kimozabe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hatar mäta par :D 

Värdena diffar rätt mycket om man råkar hålla enheten lite lite fel men jag har väl runt 110-130 par där mitt ena gäng hammare står. 

Fick ungefär 150-170 på en klippa som är lite högre där jag har fäst en SPS test-fragg. 

Fick allt mellan 80-120 par på botten så jag vete fasen :D 

Detta är med sänkt belysning 70% blått och 30% vit. Jag får väl helt enkelt testa och köra så här i några veckor för att se om färger på koraller skiftar.

Om inte så öka blått/vit, peak-timmar????

 

Mitt nitrat är nu 2,5 och fosfat 0,04 så det stiger sakta med utökad matning och uteblivna vattenbyten. 

 

Mvh

Kim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter som lite i underkant med par? Jag har aldrig riktigt lagt det på minnet men 2-300 högt upp har jag för mig många acro och dylikt vill ha..

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan, danne031 sa:

Det låter som lite i underkant med par? Jag har aldrig riktigt lagt det på minnet men 2-300 högt upp har jag för mig många acro och dylikt vill ha..

Mmm, höjde styrkan så jag hade ca 250 på det djupet där acroplaceringen börjar men då har jag 180 par på botten. Euphyllior får då ca 200 par. 

Vete tusan vad jag ska göra riktigt. Blir kanske att sälja mina Yumor och flytta ner några hammare på botten men har inte plats till alla....suck. 

 

Kanske om jag får upp jod + näringsvärde lite så klarar hamrarna av högre par?

 

Mvh

Kim

Edited by Kimozabe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mina euphyllior och ricorder går utmärkt i 200 par och över.

 

Sincerely Lasse

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan, Lasse sa:

Mina euphyllior och ricorder går utmärkt i 200 par och över.

 

Sincerely Lasse

Skulle det kunna vara att jag har fel inställt blått/vit eller som Danne var inne på att jag behöver högre näringsvärde?

 

Mvh

Kim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ser direkt på mina euphyllier om mitt PO4 värde är för lågt. De är inte alls så utsträckta och "aktiva" när PO4 når låga värden eller 0. Jag kör en peak på ca 6 timmar då min ramp går för 100 % Den ger mycket ljus. Vad använder du för PAR mätare?

 

MVH Lasse

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan, Lasse sa:

Jag ser direkt på mina euphyllier om mitt PO4 värde är för lågt. De är inte alls så utsträckta och "aktiva" när PO4 når låga värden eller 0. Jag kör en peak på ca 6 timmar då min ramp går för 100 % Den ger mycket ljus. Vad använder du för PAR mätare?

 

MVH Lasse

Synologi (heter väl reef eye) så ingen dedikerad par-mätare utan en kombogrej men köpte den enbart för parmätningen. Fick ok jämförelsesiffror mot rena par-mätare. 

Det är väl inget fel på puffigheten utan mer färger som skiftat på vissa koraller, även vissa som fått blekare färger som tex en Euphyllia bicolor. 

 

Mvh

Kim

Edited by Kimozabe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror på nitratbrist som den vanligaste anledningen till bleka Euphyllia.

 

Jag såg en film där det påstods att ljusbehovet är olika för olika Euphylliatyper.

Paradivisa skulle gå bra i lågt ljus medan hammarkorallerna behövde lite mer och glabrescens ännu mer.

 

Min erfarenhet är att Paradivisa färgar bäst i svagt ljus runt 50 par men tål mycket mer. I 500 par är nästan all färg borta vilket kan förklara det amerikanska namnet: Frogspawn coral.

 

De andra typerna har jag inte testat i olika ljus.

 

Är det lite kalium i vattnet bleknar ofta röda färger så det kan vara läge att testa.

Bicolor är tyvärr inte namnet på en korall utan beskriver bara att den har två färger.

Det finns sorter som amerikanarna kallar bicolor i alla tre huvudgrupperna, divisa. hammar och glabrescens.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan, stigigemla sa:

Jag tror på nitratbrist som den vanligaste anledningen till bleka Euphyllia.

Jag ska mäta idag igen men har lyckats få upp nitratet till 2,5. 

 

Kalium ligger bra, förutsatt att K = Kalium :D I min trådstart har jag bifogat dom 2 senaste testerna men slänger in dom igen:

2019-02-19.pdf

2019-04-06.pdf

 

Bicolorn är en hammare med lila toppar där dessa har blivit väldigt blekta. 

 

Mvh

Kim

Edited by Kimozabe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kan absolut inget om seneyes PAR mätare - om den visar rätt överhuvudtaget. Jag har använt erkänt bra PAR mätare med korrektionssiffror när det är hus ej anpassade för vattenmätning.

 

MVH Lasse

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan, Lasse sa:

Jag kan absolut inget om seneyes PAR mätare - om den visar rätt överhuvudtaget. Jag har använt erkänt bra PAR mätare med korrektionssiffror när det är hus ej anpassade för vattenmätning.

 

MVH Lasse

Dom har testat den mot milwaukee och apolgee eller vad dom nu heter och den visade inte så jäkla fel. 

Väntar på en fransmans program för att se hur dom har ställt sina Coralcare. Tänker även se vad Elly och gänget på Coralcare har för tips på inställningar. 

 

Mvh

Kim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men den första apolgeen visade ordentligt fel i vatten. deras nya undervattenshus har en korrektion av 1.37. Det är den plus en annan proffsmätare jag använt. Den gamlas värden skall multipliceras med 1.37 tror jag att det var

21 minuter sedan, danne031 sa:

Seneye verkar erkänt godkända i staterna.

Och det säger........

 

MVH Lasse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det säger att hjälper den x antal tusental akvarister på andra sidan pölen med goda resultat, så är den nog tillräcklig bra för att ge en god vägledning åt oss också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag köpte den för att den förhoppningsvis skulle vara någotsånär korrekt i mätningarna. För min del spelar inte 20-50 par fel jättestor roll, mer att jag behövde en fingervisning som Danne skriver. Sen märker jag att hur jag håller den påverkar extremt mycket.....

Får väl se vad Coralcare-teamet säger och fransmännen :) 

 

Mvh

Kim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är x antal tusen akvaristen däröver som fortfarande litar på vanliga amoniumtester också. En sak blir inte sant bara för att x tusen har fel. För mig är det samma att säga att det är bevisat att Gud finns på grund av att det är uppfattningen bland 90 % av amerikanarna.

 

Som du kanske vet så är jag väldigt aktiv på R2R och kan nog säga att kunskaper och insikter bland medelakvaristen här hemma är i nivå med halvexperterna däröver. Att många amerikanska akvaristen använder seneye som PAR mätare är inte ett kvalitetsbegrepp för mig. Det kan säga både att produkten är bra eller att marknadsföringen är bra. Som sagt jag vet inte hur bra seneyes är men jag vet vad en bra mätare kostar. Men jag skulle inte rekommendera den bara för att den är populär i USA. 

 

MVH Lasse 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du har kontroll på alger och annat så skulle jag börja med att under ca 3 timmar öka ljuset i 5 eller 10 % steg och se vad som händer. Ca en vecka mellan justeringarna. Öka det vita lite mer och se hur det blir med färgerna. 

 

MVH Lasse 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Lasse sa:

Om du har kontroll på alger och annat så skulle jag börja med att under ca 3 timmar öka ljuset i 5 eller 10 % steg och se vad som händer. Ca en vecka mellan justeringarna. Öka det vita lite mer och se hur det blir med färgerna. 

 

MVH Lasse 

Jag kan utan problem öka. 

Körde 85% blått (nu 70%) och 60% vit (nu 30%) tidigare men sänkte då jag blev orolig pga några koraller som skiftat färger och hammaren som blekts. 

Ska se vad jag får för inställningar från dom 2 jag kontaktat, annars drar jag upp belysningen igen och hoppas att det är näringsvärdena som varit för låga helt enkelt. 

 

Mvh

Kim

Edited by Kimozabe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×