Gå till innehåll

Smidigaste sättet att reglera nitrat?


KMG

Rekommenderade inlägg

Karet har mognat så pass att för höga nitratnivåer infunnit sig (läs 50 ppm RedSea). Siporax verkade till en början vara the shit tills det visade sig att de släpper grymt med kisel vid denitrifikation... NoPoX = duttla manuellt och risk för att klanta till nollat P eller N = dino och cyano verkar vara överhängande. Alger i sumpen? Svårt att reglera? DSB? Fungerar det tillräckligt effektivt? Vilken typ av sand? Reaktor med biopellets? Byta och slabba ofta? 

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är ju varför du har ett sånt överskott av nitrat. Ingen konsumtion eller för stor produktion? Så kommer värdet skena vidare eller sjunka med tiden.

 

Jag har bara arbetat mot nitrat en gång och då använde jag kolkälla i form av 12% ättika. Mest för att det är billigt och lätt att köpa. Etanol eller NoPoX är mycket mer potenta men medför risk för överdosering. Men du har så stort akvarium så det är nog inte så att du får sitta och titta på skillnader på tiondels ml när du doserar så det är nog ett mindre problem. Hur som var det både effektivt och lätt att använda, det är bara ta det lugnt i början och öka dosen långsamt för att observera när du stöter på gränsen när kolkällan kan hantera allt nitrat som produceras och skala tillbaka dosen lite. Eller sluta med den på sikt om du får igång dina koraller så bra att de snarare svälter akvariet på nitrat.

 

Det är en väldigt okomplicerad metod att starta med också, så länge du har en skummare så behöver du bara tillsätta kolkällan. Du slipper köpa någon reaktor eller avsätta ett fack i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, mikoto sa:

Frågan är ju varför du har ett sånt överskott av nitrat. Ingen konsumtion eller för stor produktion? Så kommer värdet skena vidare eller sjunka med tiden.

 

Jag har bara arbetat mot nitrat en gång och då använde jag kolkälla i form av 12% ättika. Mest för att det är billigt och lätt att köpa. Etanol eller NoPoX är mycket mer potenta men medför risk för överdosering. Men du har så stort akvarium så det är nog inte så att du får sitta och titta på skillnader på tiondels ml när du doserar så det är nog ett mindre problem. Hur som var det både effektivt och lätt att använda, det är bara ta det lugnt i början och öka dosen långsamt för att observera när du stöter på gränsen när kolkällan kan hantera allt nitrat som produceras och skala tillbaka dosen lite. Eller sluta med den på sikt om du får igång dina koraller så bra att de snarare svälter akvariet på nitrat.

 

Det är en väldigt okomplicerad metod att starta med också, så länge du har en skummare så behöver du bara tillsätta kolkällan. Du slipper köpa någon reaktor eller avsätta ett fack i sumpen.

Mycket intressant information. Kommer du ihåg doser per 100/L? Hällde du i för hand eller körde du med autodoserare? För min del stack nog nitratet på grund av att jag smugit igång karet med låg belysning och några få koraller. Sedan en vecka tillbaka är min belysning uppe på full dos. Mina koraller är fler nu men bara fraggar... Eftersom jag har en bra besättning fiskar som inte får gå på svält har jag höga näringsvärden. Nitrifikationen är det bra drag på. 0,05 nitrit och 50 nitrat talar sitt tydliga språk. Har mycket sten i sumpen samt trickelfilter. En annan orsak är att jag har en ansenlig besättning turbosniglar som har den fula ovanan att dö av någon hit och dit... Den största källan till högt nitrat är att jag stöddoserat i tron att jag låg kring 10 ppm enligt JBL...

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du får utslag på nitrit testet så kan nitriten störa nitrat testet, så det är inte säkert du har rätt nitrat värde om det är så.

 

Här är den källan jag använde för att beräkna min dos av ättika. Den refererar även till artikeln som handlar om vodka dosering som är metoden det grundar sig på. http://reefkeeping.com/joomla/index.php/current-issue/article/116-vinegar-dosing-methodology-for-the-marine-aquarium 

 

Jag dosera nog 1 ml/ 100 liter i slutändan av 12%, men jag hade ganska liten produktion av nitrat, det var så att jag råka höja det av misstag när det förbrukades ganska lite(dosera utan att mäta innan) så jag behövde arbeta ner det igen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, Slanten sa:

Om man har nitrit i vattnet ökar det uppmätta nitratvärdet med 25 till 50 gånger. Så i detta fallet blir det felvisande nitratvärdet: 50x0,05 = 2,5 mg/l.

"Verklig" nitrat: 47,5 mg/l

Nja 50 till 100 gånger har jag för mig att det är - men ändå ett litet bidrag till dina 50 ppm.

 

Jag skulle gå två vägar - bägge är långsamma. Starta ett omvänt refugium och dosera en väldig låg dosering av DOC (Dissolved Organiv Carbon eller kolkälla som ni säger. Jag använder ordet DOC eftersom det finns ett oändligt antal kolkällor - endast detta ord beskriver det ni använder - och jag också :)) 50 ppm är ingen katastrof - det går att hålla i schack med vattenbyte. Det är ingen större fara med att initialt nolla PO4 och NO3 från högre värden - men en förlängd period med noll värden skall undvikas. Se till att ha tillsatser av PO4 och NO3 hemma bara.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del i sumpen där du odlar cheato-alger, tex. Belysningen i refugiet ska lysa när belysningen i akvariet är släckt. Därav benämningen omvänt...

Det ger ett stabilare pH då algerna förbrukar kolsyran som bildas när korallerna inte fotosyntetiserar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54 minuter sedan, Slanten sa:

En del i sumpen där du odlar cheato-alger, tex. Belysningen i refugiet ska lysa när belysningen i akvariet är släckt. Därav benämningen omvänt...

Det ger ett stabilare pH då algerna förbrukar kolsyran som bildas när korallerna inte fotosyntetiserar.

Misstänkte att det var det, men jag vågar fråga ?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Lasse sa:

Nja 50 till 100 gånger har jag för mig att det är - men ändå ett litet bidrag till dina 50 ppm.

 

Jag skulle gå två vägar - bägge är långsamma. Starta ett omvänt refugium och dosera en väldig låg dosering av DOC (Dissolved Organiv Carbon eller kolkälla som ni säger. Jag använder ordet DOC eftersom det finns ett oändligt antal kolkällor - endast detta ord beskriver det ni använder - och jag också :)) 50 ppm är ingen katastrof - det går att hålla i schack med vattenbyte. Det är ingen större fara med att initialt nolla PO4 och NO3 från högre värden - men en förlängd period med noll värden skall undvikas. Se till att ha tillsatser av PO4 och NO3 hemma bara.

 

MVH Lasse

Hur stabilt nitratvärde är det med refugie, cheato och belysning på natten/24/7? Hur ofta måste man mäta och skörda? Styr man kanske med belysningstimmar? Har ingen direkt erfarenhet.

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har valt vägen med en liten biopellets reaktor, mitt Nitrat ligger nu på 2, och senaste vattenbytet var väl i höstas.... tycker det funkar utmärkt, jag kör dock en mindre dos än rekommenderat för att ha lite säkerhetsmarginal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att autodosera ättika. Dunstar inte den och lämnar en inte allt för rolig doft i rummet? Helt tät flaska med slang fungerar mindre bra med autodoserare. Kanske en behållare med backventil? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir nog ingen större lukt om du har en flaska med ett lätt åtsittande lock. Du kan också neutralisera ättikan med kalk (t ex kalciumhydroxid för kalkvattenberedning). Då får du en lösning av kalciumacetat som inte luktar/avdunstar alls mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Claes_A sa:

Det blir nog ingen större lukt om du har en flaska med ett lätt åtsittande lock. Du kan också neutralisera ättikan med kalk (t ex kalciumhydroxid för kalkvattenberedning). Då får du en lösning av kalciumacetat som inte luktar/avdunstar alls mycket.

Kör Triton Core7 så det rimmar väl inte så bra ihop med kalciumhydroxid tänker jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

47 minuter sedan, KMG sa:

Kör Triton Core7 så det rimmar väl inte så bra ihop med kalciumhydroxid tänker jag?

 

Jag har inte räknat på det men jag antog att doseringen kalcium och alkalinitet från kalciumacetaten skulle blir rätt försumbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...