Gå till innehåll

Hjälp med Analys av vattenvärden


Fp730a

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Skickade in mina vattenvärden till en proffssida (Marinlabs) för att få lite "referensvärden" till mina egna mätningar.

Fick åter följande värden (Bland många).

Ca: 496 mg/l

Mg:1248 mg/l

KH: 5.3 dKH

PH: ~7.8 (Mätt av mig själv)

 

Hur kan jag göra för att öka både PH och KH? Helst om det finns något sätt att slippa "skvätta i något" i akvariet varje dag.

Har ju försökt läsa på lite och som jag ser det hitintills kan jag göra följande för att få upp PH lite. (Vilket förvisso inte verkar lika viktigt som KH).

 

*Borra ett lufthål för skummarluften (Bor i ett nybyggt supertätt hus)

*Koldioxidfälla bestående "Soda Lime" (Vet ej vad det översätts till på svenska? Kalksoda?)

*Addera kalk till mitt "topoff" vatten.

 

Vidare hade jag hög Fosfor halt:

P: 0.0551 mg/l

PO4:0.1685 mg/l

 

Tankar kring detta?

 

Bifogar testresultaten, någon kunnig människa får gärna öppna .pdf-filen och komma med kommentarer. Det skulle uppskattas.

Har även funderingar på att lägga en filterpåse med aktivt kol i sumpen för att binda upp kemikalier och tungmetaller samt förbättra klarheten i vattnet.

Någon som har lite tankar kring det?

 

 

Results_2019_04_10_10747.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag är ingen mästare på Kemi, så proffsen kanske slår mig på fingrarna nu :)

du har en väldigt stor obalans mellan KH och Ca. jag hade försökt få upp KH till minst 7 (dock höja bara 0,5 om dagen). Ca kan du släppa ner till 450 genom förbrukning (inte tillsätta någon Ca).

ditt PH kommer bli mer stabilt om du höjer KH. 

Ph svänger under dagen, men om du har högre KH så blir sväningarna mindre. 


 

Frågor:

hur länge har du haft karet igång? 

jag bor också i ett tätt hus, men vill inte dra ut slang i fasaden (det vore optimalt), så jag har dragit ut den bara utanför sumps-skåpet. hur har du gjort?

när på dygnet mätte du Ph?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är heller ingen kemi-person men, jag skulle

- öka dosering av Mg svagt o sikta på 1400

- öka KH väldigt långsamt upp mot 7-8, tidsspann typ en vecka

- Köra ner en strumpa med aktivt kol + alu remover o ha den i alltid, byta varannan vecka

- Ca är ingen panik.. minska lite dos o låt det sjunka neråt sakta

 

Har du ingen doserpump så är det ett hett tips att skaffa en sådan, ialla fall för KH doseringen, som man vill ha stabil hela tiden. Annars måste man tyvärr skvätta varje dag. Sök på "balling" här på forumet och läs :)

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra tips har redan kommit, dock så skulle jag vilja tillägga att ifall du inte redan kör något system som "balling" eller liknande så hade rekommenderat dig att att ta en sak i taget.

Ifall du inte upplever några problem med ditt akvarium och det är beroende på de mätvärden du fått in från testet som du reagerar på så ta ett värde först.

 

Jag hade börjat med KH, när du har fått upp det så kommer du att se att det har påverkat annat, t.ex är det troligt att ditt PH stiger och blir stabilare.

CA är som sagt högt men låt det sjunka med naturlig förbrukning, jag ser dock inte något om ifall du doserar för detta idag. Ifall du inte doserar för det så skulle jag nog titta på ett annat salt med inte så mycket tillsatt CA.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med.

 

Magnesium ser bra ut, om något så är kalcium lite förhöjt i förhållande till naturligt havsvatten men det löser sig över tiden med alkalinitetsdosering.

 

Som påpekas ovan är KH lågt. Men det är inte orsaken till det låga pH-värdet. Med utomhusluft borde pH ligga strax under 8,2. Så du har rätt, det är koldioxid från omgivningen som försurar (eller så produceras den i akvariet). "Soda lime" är granulerad kalciumhydroxid (släckt kalk) och lite kaliumhydroxid och natriumhydroxid.

 

Så välj en metod att dosera alkalinitet, kalcium och magnesium. Balling/2-part funkar. Kalkvatten i top off är en annan lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tack för alla suveräna tips.

Jag doserar hitintills inget annat än för mycket mat. (Fram tills idag)

 

Jag har i samråd med en vän beslutat mig för att tillsätta 3.0g bikarbonat per dygn. (Läste någonstans att det skall motsvara c.a 1dKh höjning per 100 liter vatten - Mitt akvarium innehåller nog i närheten av 100 liter vattenvolym)

Jag har gjort det två gånger nu.

(Detta är första gången jag använder mitt Red sea "Pro-Kit", så jag antar att dessa siffror måste tas med en nypa salt......)

 

Ca: ~350 mg/l

Mg:1 200 mg/l

KH: 7.0 dKH

PH: ~8.2

 

I samband med detta har min skummare strulat (Åker nog på att köpa en ny rackare - satan) men i övrigt har karet tuffat på som vanligt.

Kommer fortsätta tillsätta 3.0g bikarbonat per dygn tills jag når ett KH om 8.5 dKh.

 

Jag har blandat ordning små lösningar med Bikarbonat i vanligt sötvatten 3g Bikarbonat till c.a 10 cl vatten. Skakar dessa kraftigt innan jag häller denna lösning framför streamerpumpen. Skulle man i förlängningen kunna tillsätta Bikarbonat direkt i "topoff" vattnet när man fått en känsla för hur mycket karet förbrukar.

Ser några vinster i detta då dels skulle tillflödet av bikarbonatblandat vatten vara mer kontinuerligt och i mindre dos samt att då kan man slippa vara kring akvariet ett par dagar.

Men jag kanske överskattar hur snabbt KH kommer sjunka för min del? (Har väldigt få koraller, ännu...)

 

Vidare avvaktar jag med vidare förändringar så att jag kan se vad som händer och hur när jag "paltar" med detta.

 

Återkommer med läges-(värdes)rapport och tack för hjälpen!

 

MVH

 

J

 

 

2019-04-16 22.33.30.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...