Gå till innehåll

Testa ifall saltvatten är för mig


Ceddan

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har länge funderat på att skaffa ett saltvattenakvarium, men har inte blivit av. Har idag ett Juwel RIO 300, med Malawi men skulle gärna vilja testa även ett saltvatten, haft sötvatten i över 10 år. Tanken är att testa med ett akvarium som inte är för stort. Jag är medveten om att det kan bli lite svårare, men det är bara ett test för att se om det är något för mig. Vill därför inte lägga ut massa pengar om det visar sig att det inte är något för mig. Dessutom har jag heller inte plats för ett stort möbelkar (eller rättare sagt, hårda restriktioner från sambon.. :)). Jag har läst om, och har ett par böcker hemma som jag kommer utgå igen.. Men frågan är vilket akvarium man ska välja för en nybörjare som mig? 

 

Har kikat på detta:

https://www.7h-zoo.se/product.html/aquael-nano-reef-duo-49l

Åsikter, tankar? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

9 hours ago, Ceddan said:

Har kikat på detta:

https://www.7h-zoo.se/product.html/aquael-nano-reef-duo-49l

Åsikter, tankar? 

Lite dyrt tycker jag. Vet inget om belysningen och filtret, men tvivlar på att de är särskilt bra. Streampump och skummare saknas också.

 

Jag hade hellre satsat på ett begagnat kar (vilket som helst), en begagnad Tunze 9004-skummare och en streampump. Detta plus lite levande sten är allt man behöver för vattenreningen. Dessutom tillkommer något att mäta salthalt med, en värmare och någon form av belysning. Lättare koraller har inte så stora krav på ljuset, och de flesta andra lägre djur bryr sig inte alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Christian J sa:

 

Lite dyrt tycker jag. Vet inget om belysningen och filtret, men tvivlar på att de är särskilt bra. Streampump och skummare saknas också.

 

Jag hade hellre satsat på ett begagnat kar (vilket som helst), en begagnad Tunze 9004-skummare och en streampump. Detta plus lite levande sten är allt man behöver för vattenreningen. Dessutom tillkommer något att mäta salthalt med, en värmare och någon form av belysning. Lättare koraller har inte så stora krav på ljuset, och de flesta andra lägre djur bryr sig inte alls.

Jag har lite annorlunda inställning - ljus och flöde är för mig viktigast. Flödet behöver inte bli så dyrt men vad gäller ljus så är det värt att få något bra. Det säljs en hel del begagnat här - avvakta lite och se om något dyker upp. Även lättare koraller går bättre med bra ljus.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Ceddan Kul att du vill testa saltvatten, jag hade oxå Malawi först :) 

 

Känns kanske lite vettigare att köpa nåt begagnat?

Ser att du vill prova ett litet typ 49 liters. Har du plats och pengar till ett begagnat Red Sea 250? Jag vet att det är helt andra pengar men tänker att det är ett populärt akvarium som ofta finns begagnat och även borde kunna säljas lätt igen fall du inte gillar saltvatten (alla gillar saltvatten ;) :D ). 

Eller så köper du begagnat som tex det Lasse tipsade om. Tror begagnat är rätt val för att testa. 

 

När jag provade första gången för många många år sedan köpte jag ett begagnat 240liters aluminiumram, kletade in exponerad aluminium i silikon för att skydda, en liten innerskummare och begagnad t5 belysning, pumpar, enklare mjukisar och endast någon lps. Tyckte det var hur kul som helst och blev ett större 1 år efter. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett Malawi-akvarium i nästan tio år innan jag gick över till saltvatten. Jag ångra mig inte ett ögonblick att jag började med saltvatten och i jämförelse med underhållet av Malawi-akvariet så är arbetsinsatsen ungefär detsamma eller kanske till och med mindre. Saltvattenshobbyn är dock något mer kostsam. 

 

Mitt första akvarium var ett Red Sea Max 130D d v s ett 130 liters akvarium. Ett perfekt nybörjarakvarium tycker jag. Men efter att jag haft detta i två år ville jag givetvis ha ett större och köpte ett 275 liters Akvastabil. Detta är ett billigt akvarium som fungerar bra. Jag har haft detta i åtta år, men nu finns det planer på ett något större akvarium igen. 

 

Välkommen till Saltvattenshobbyn. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla kloka svar! Jag får tänka om lite och satsa på ett lite större. Om jag skulle få för mig att använda mitt JUWEL Rio 350, visst är det möjligt att köra med det? För att köra så minimalt med teknik, koraller etc för att testa om saltvatten är något för mig.. Vad behövs då minst för att köra igång? Är de skummare och bättre ljus framförallt? Finns ju en uppsjö av olika tester, vilka krävs minst att ha?? 

Om de är någon som vet en bra tråd, med liknande frågor får den gärna länka :)

Tack på förhand! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

42 minutes ago, Ceddan said:

Tack för alla kloka svar! Jag får tänka om lite och satsa på ett lite större.

Nackdelen är förstås att det lätt blir mycket dyrare med ett stort, både tekniken och de levande djuren.

 

42 minutes ago, Ceddan said:

Om jag skulle få för mig att använda mitt JUWEL Rio 350, visst är det möjligt att köra med det?

Absolut.

 

42 minutes ago, Ceddan said:

För att köra så minimalt med teknik, koraller etc för att testa om saltvatten är något för mig.. Vad behövs då minst för att köra igång? Är de skummare och bättre ljus framförallt?

Ja för ett kar med fisk, kräftdjur och mjukkoraller är 1-2 streampumpar, inneskummare och bra ljus lagom att börja med. Rekommenderar även lite levande sten, men det behövs inga enorma mängder (förr rekommenderades det 1kg/10 liter, jag skulle nöja mig med högst hälften).

 

42 minutes ago, Ceddan said:

Finns ju en uppsjö av olika tester, vilka krävs minst att ha?? 

Temperatur och salthalt räcker gott första månaderna.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd att du bor så långt bort.

Du hade kunnat låna eller köpa mitt 240 liters helglas med inbyggd box som jag haft som karantän. 

 

Men jag har en extra Red Sea refraktometer liggandes som du kan få köpa billigt om du ska dra igång. 

Vet inte om 2 Coralbox lampor räcker till Juwel 350, @Lasse?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Kimozabe sa:

Synd att du bor så långt bort.

Du hade kunnat låna eller köpa mitt 240 liters helglas med inbyggd box som jag haft som karantän. 

 

Men jag har en extra Red Sea refraktometer liggandes som du kan få köpa billigt om du ska dra igång. 

Vet inte om 2 Coralbox lampor räcker till Juwel 350, @Lasse?

 

Mvh

Kim

Jag hade tre över mitt som var 50 cm djupt och på 300 liter - blir nog lite för lite.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då kan jag inte hjälpa till med belysning :(  

Jag har 4 men tänkte behålla 2 om jag inte får sålt min ställning. Vem vet...kanske blir något kul i karantänen istället för att ställa ner det i källaren. 

 

@Ceddan

Håll koll i begagnat sektionen. Tror som sagt begagnat är rätt väg för att testa. Oavsett om du väljer att uppgradera eller lägga ner så blir det mindre pengar du förlorar, så hade jag tänkt varje fall. 

 

Lycka till / Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Om jag skulle omvandla mitt Juwel Rio 300. Vad skulle ni erfarna införskaffa er för teknik? Har sett att Juwel har en egen skummare, skulle den funka? Kan jag ha kvar filterhörna, och i så fall vilket behov kan den få? Belysningen ser jag som en dyr investering, och om de skiter sig, så vill jag helst inte stå där med en svindyr belysning när jag startar om till sötvatten. Kan jag köra med den beslysningen som jag har? Dvs orignal, eller behöver jag satsa på t.ex. Helialux Spectrum? 

 

Har läst en del om sump, men är det nödvändigt för mig som nybörjare att starta med en sådan? Verkar ganska avancerat för en nybörjare? 

Tack för hjälpen! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Juwels skummare är alldeles för klen. Du bör ha en som drar minst dubbelt så mycket luft.

Originalbelysningen är alldeles för klen för saltvatten. Helialux Spectrum är en sötvattensbelysning. Den är alldeles för klen. Tre skulle behövas ljusmängdmässigt men den har fel ljusfärg så du kommer att tröttna på den.

Allvarligt talat: Det blir billigare och bättre om du hittar ett begagnat Red Sea Max 250 liters.

Då får du bra ljus och cirkulation + en bättre skummare.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 hours ago, stigigemla said:

Det blir billigare och bättre om du hittar ett begagnat Red Sea Max 250 liters.

Då får du bra ljus och cirkulation + en bättre skummare.

Ovanstående är nog det bästa rådet (beroende på pris och skick förstås), men för att ändå svara på de övriga frågorna:

 

21 hours ago, Ceddan said:

Om jag skulle omvandla mitt Juwel Rio 300. Vad skulle ni erfarna införskaffa er för teknik?

1-2 streampumpar och en inneskummare (t ex Tunze 2012).

 

21 hours ago, Ceddan said:

Kan jag ha kvar filterhörna, och i så fall vilket behov kan den få?

Möjligen skulle du kunna använda aktivt kol i den, men det blir nog snyggare att ta bort den. I saltvattenskar står skummare och levande sten för den mesta biologiska vattenreningen. Detritus och annat skräp är oftast enklast att suga upp med hävert, vaddfilter fungerar inte särskilt effektivt.

 

21 hours ago, Ceddan said:

Belysningen ser jag som en dyr investering, och om de skiter sig, så vill jag helst inte stå där med en svindyr belysning när jag startar om till sötvatten.

Om du köper en bra begagnad LED-belysning skulle du kunna sälja den igen för ungefär samma pris (å andra sidan gillar väl även Malawiciklider starkt ljus?). Dock behöver LED-lampor monteras högre upp över vattenytan (t ex 20cm), så du får ta bort luckorna på ovansidan av Juwelkaret.

 

Alternativt skulle du kunna hitta en begagnad lysrörsramp (T5) nästan gratis, fyra T5-rör bör räcka om det är bra reflektorer. Nackdelen är att nya rör varje år kostar mer än LED i längden (förutsatt att LED-ramperna verkligen håller i 10 år som utlovats), och Juwels akvarier har oftast ovanliga dimensioner som gör att standardrör inte passar.

 

21 hours ago, Ceddan said:

Kan jag köra med den beslysningen som jag har?

Förmodligen inte till koraller och anemoner, men t ex fiskar och räkor bryr sig inte. Så du skulle ju alltid kunna börja med ett par fiskar och räkor, och köpa en bättre belysning senare.

 

21 hours ago, Ceddan said:

Har läst en del om sump, men är det nödvändigt för mig som nybörjare att starta med en sådan? Verkar ganska avancerat för en nybörjare?

Nej sump är inte nödvändigt, och knappast värt att bygga själv (även jag själv just gjort det). Fördelen är främst att man får plats med mer teknik utan att den syns.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du fuskar med belysning och cirkulation så blir svaret givet. Detta är ingenting för dig. Det är de två viktigaste ingridienserna och om du skall göra ett rättvist försök - allt annat är plus men de här två är ett måste att få rätt - åtminstone om du skall ha koraller. 

 

MVH Lasse 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...