Gå till innehåll

Frän lukt. Inte sulfur!


m0jjen

Rekommenderade inlägg

Hej! Har sedan några veckor tillbaka en väldigt frän lukt från karet till och från. Lukten uppstod i samband med att jag började byta min sten från LS till urlakad o seedad marco rock. Det finns inget dött i nya stenen och det är inte sulfur lukt från nedbrytning. 

 

Lukten är snarare från alger då jag snabbt fick dino och håralger eftersom att en hel del bös från sanden drogs upp. 

 

Skummar relativt vått och har kol i som det är utan att det hjälper. Skickat 2 tritontester, 1 n-doc och 1 vanlig som inte påvisar något nämnvärt.

 

N-doc https://www.triton-lab.de/en/showroom/aquarium/auswertung-a/n-doc/1668/

 

ICP https://www.triton-lab.de/en/showroom/aquarium/auswertung-b/icp-oes/74396/

 

Manuell borttagning av dino o har gjort att dinon minskat. Håralgerna frodas dock då jag höjt  näringen avsiktligt för att motverka dinon. Sugerut alger o dino dagligen men det gör inget emot lukten som är det primära problemet. Algerna kan jag handskas med 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske störningarna av sanden har frigjort bakterier som sedan lätt förökat sig pga brist på konkurrens när LS tagits bort, förhoppningsvis återställs isf balansen med tiden. Om det är algerna som luktar borde även lukten försvinna med dem. Dino har en säregen lukt har jag för mig, trådalger luktar annorlunda.

 

Om du kör UVC nattetid kan det eventuellt hjälpa mot dino. Annars vet jag inte hur man bäst handskas med både dino och trådalger samtidigt. Kanske man kan låta trådalgerna konkurrera ut dinon först, och sedan ta bort trådalgerna.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Christian J said:

Kanske störningarna av sanden har frigjort bakterier som sedan lätt förökat sig pga brist på konkurrens när LS tagits bort, förhoppningsvis återställs isf balansen med tiden. Om det är algerna som luktar borde även lukten försvinna med dem. Dino har en säregen lukt har jag för mig, trådalger luktar annorlunda.

 

Om du kör UVC nattetid kan det eventuellt hjälpa mot dino. Annars vet jag inte hur man bäst handskas med både dino och trådalger samtidigt. Kanske man kan låta trådalgerna konkurrera ut dinon först, och sedan ta bort trådalgerna.

 

 

Stenen togs aldrig bort, 100% av den originella stenen är kvar. All sten togs ur, vaskades i vatten för att bli av med detritus uppbyggnad o ned i sump / fraggkar som delar sump och några bitar är kvar spridda i displayen för att låta fauna migrera till nya stenen. Tror att den inkörda sandbädden innehöll en bra mängd skit och det fungerar som ett batteri av näring och organiskt material åt dino samt håralger. Lutar åt att ta ut sanden o rengöra den grundligt o köra utan ett par veckor o se om det hjälper.

 

UVC är kört sedan 3 veckor 24 timmar om dygnet. Dock bet de sådär mot dinon, håralgerna verkar konkurrera bra å tillsynes minskar mängden dino.  Dinon är identifierad som små cellig amphidinium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvättade du stenen i sötvatten?

I så fall får du räkna med att det tar  en månad att cycla karet igen.

Ett par veckor tills allt det du dödat i stenen ruttnat bort.

Och sedan ett par veckor till för att bakteriekulturen skall stabilisera sig.

Efter det bör du lägga i ett par riktiga levande stenar för att ympa in nytt liv i stenen.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 4/17/2019 at 8:35 PM, stigigemla said:

Tvättade du stenen i sötvatten?

I så fall får du räkna med att det tar  en månad att cycla karet igen.

Ett par veckor tills allt det du dödat i stenen ruttnat bort.

Och sedan ett par veckor till för att bakteriekulturen skall stabilisera sig.

Efter det bör du lägga i ett par riktiga levande stenar för att ympa in nytt liv i stenen.

 

Nej det är marco rock som inte har något/extremt lite organiskt. Har som sagt mkn "gamla" sten, ca 40 kilo etablerad sten i karet som varit de senaste året. Lukten är från dinoflagelater och jag har kommit fram till att uvc dödar cellerna jag har. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-04-17 at 06:24, m0jjen sa:

Hej! Har sedan några veckor tillbaka en väldigt frän lukt från karet till och från. Lukten uppstod i samband med att jag började byta min sten från LS till urlakad o seedad marco rock. Det finns inget dött i nya stenen och det är inte sulfur lukt från nedbrytning. 

 

Lukten är snarare från alger då jag snabbt fick dino och håralger eftersom att en hel del bös från sanden drogs upp. 

 

Skummar relativt vått och har kol i som det är utan att det hjälper. Skickat 2 tritontester, 1 n-doc och 1 vanlig som inte påvisar något nämnvärt.

 

N-doc https://www.triton-lab.de/en/showroom/aquarium/auswertung-a/n-doc/1668/

 

ICP https://www.triton-lab.de/en/showroom/aquarium/auswertung-b/icp-oes/74396/

 

Manuell borttagning av dino o har gjort att dinon minskat. Håralgerna frodas dock då jag höjt  näringen avsiktligt för att motverka dinon. Sugerut alger o dino dagligen men det gör inget emot lukten som är det primära problemet. Algerna kan jag handskas med 

Lukten är ganska så säkert från dino! Det luktar onormalt stark sjödoft om vattnet och än värre om du tar upp sten med dino på. Den är vad jag vet giftig för sniglar och räkor och förmodligen inte allt för hälsosam för annat heller. Jag har nog svart bälte i dino? God verkan och dino borta på 48 h fick jag genom att kombinera UVC och väteperoxid. Väteperoxid 3% 14 ml/100 l ett par till 3 ggr/dygn med minst 4 h mellan doserna knockade de mest seglivade varianterna (Amphidinum). Räkor stryker dock med av väteperoxid i högre doser som det här. Parera även fosfatnivån. Dino blommar upp av nollat P. 

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, KMG said:

Lukten är ganska så säkert från dino! Det luktar onormalt stark sjödoft om vattnet och än värre om du tar upp sten med dino på. Den är vad jag vet giftig för sniglar och räkor och förmodligen inte allt för hälsosam för annat heller. Jag har nog svart bälte i dino? God verkan och dino borta på 48 h fick jag genom att kombinera UVC och väteperoxid. Väteperoxid 3% 14 ml/100 l ett par till 3 ggr/dygn med minst 4 h mellan doserna knockade de mest seglivade varianterna (Amphidinum). Räkor stryker dock med av väteperoxid i högre doser som det här. 

 

Har läget under kontroll gällande dino för närvarande. Köpte ett UVC vilket gjorde en märkbar skillnad men tar inte kol på dem. Nu har jag dock håralger till förbannelse till följd av näringsdosering bland annat och den dino som kan hittas bor med glädje i de långa tofsarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu, m0jjen sa:

 

Har läget under kontroll gällande dino för närvarande. Köpte ett UVC vilket gjorde en märkbar skillnad men tar inte kol på dem. Nu har jag dock håralger till förbannelse till följd av näringsdosering bland annat och den dino som kan hittas bor med glädje i de långa tofsarna!

Mmm, känner man igen. Betare i form av kirurger, sniglar och sjöborrar är vettigt i det läget och i längden. Enbart sniglar och borrar är inte lika effektivt enligt vad jag kunnat läsa mig till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, m0jjen sa:

Har 3 kirurger, sjöbörren stendog, troligen av dino, inom 48 timmar. lika så sjöharen dessvärre. Så jag måste nog lösa dino problemet innan jag kan ta i tur med håralgerna :)

Så är det absolut. Väteperoxid som sagt är effektiv i det läget. Håralger gillart inte heller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minute ago, KMG said:

Så är det absolut. Väteperoxid som sagt är effektiv i det läget. Håralger gillart inte heller

Nä det vet jag, ska avvakta o se lite hur allt artar sig. Har en mängd olika skäl till att både dino och håralger uppstått. Båda är åtgärdade och nu bör allt förhoppningsvis stabilisera sig de kommande veckorna :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...