Gå till innehåll

Utöka fiskbeståndet


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Då jag har utrymme för nån fisk till så tänkte jag kanske ha nån sån här. Såg dom i Danmark, var helt svarta med dom vita prickarna. Frågan är om dom ändrar utseende/färg när dom växer

https://se.reeflex.net/tiere/107_Dascyllus_trimaculatus.htm

 

Gillade dessa här när jag letade efter dom jag sett i Danmark. Gillar dessa ännu bättre. 

https://se.reeflex.net/tiere/6970_Chrysiptera_tricincta.htm

 

Finns även dessa:

https://se.reeflex.net/tiere/109_Dascyllus_marginatus.htm

https://se.reeflex.net/tiere/108_Dascyllus_melanurus.htm

 

Man kan väl säga att jag gärna hade haft något vit o svart som bryter mot det jag har idag :D 

Hade gärna haft en A. Achilles men tror det kommer bli krig om jag sätter i en kirurg till, gillar den harmoni som faktiskt är i akvariet nu och tror inte nån småfisk kommer störa den. 

 

Vad säger du, några erfarenheter av dessa frökenfiskarna @stigigemla? Är det 1 eller 3 som gäller?

Du får gärna tipsa om andra men inget blått, blå kirurg, blåa tryckare och kejsarna är oxå typ blå :D 

 

Kompisar i akvariet (ca 900 liter) blir då en gul kirurg, vitbröstad hybrid, tryckar par (auromarginatus, väldigt snälla), clown par (ocellaris??), 1 Flame hawk, 1 sandvändande goby, 1 Gramma loretto och nästan det jag är mest orolig för....ett kejsarpar Melanospilos, hanen kan vara rätt provocerande har jag märkt. Misstänker nästan honom som den skyldiga till att 2 av mina 3 små G. Loretto dog. Den som är kvar har vuxit till sig rejält. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minutes ago, Kimozabe said:

Då jag har utrymme för nån fisk till så tänkte jag kanske ha nån sån här. Såg dom i Danmark, var helt svarta med dom vita prickarna. Frågan är om dom ändrar utseende/färg när dom växer

https://se.reeflex.net/tiere/107_Dascyllus_trimaculatus.htm

Ja det är väl bara ungdjuren som är helt svart/vita och lever i grupper i stora symbiosanemoner (kan se spektakulärt ut i naturen), de vuxna sägs vara väldigt aggressiva (enbart mot artfränder?) och brunfärgade. Vet ej hur fort de växer upp.

 

8 minutes ago, Kimozabe said:

Gillade dessa här när jag letade efter dom jag sett i Danmark. Gillar dessa ännu bättre. 

https://se.reeflex.net/tiere/6970_Chrysiptera_tricincta.htm

 

Finns även dessa:

https://se.reeflex.net/tiere/109_Dascyllus_marginatus.htm

https://se.reeflex.net/tiere/108_Dascyllus_melanurus.htm

Enligt https://reefbuilders.com/2014/10/10/reef-nuggets-1-damsels-disguise/ är C. tricincta fredligare än D. melanurus.

 

8 minutes ago, Kimozabe said:

Man kan väl säga att jag gärna hade haft något vit o svart som bryter mot det jag har idag :D 

En mirakelfisk? https://www.liveaquaria.com/product/364/?pcatid=364

 

8 minutes ago, Kimozabe said:

inget blått, blå kirurg, blåa tryckare och kejsarna är oxå typ blå :D

Inte ens ett stim Apogon leptacanthus? http://www.reefbastards.it/schede.php?do=view_image&id=153&gal=schede_reef

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, Christian J sa:

nte ens ett stim Apogon leptacanthus?

Dom e ju mer lila än blå, simmar dom i stim? ?

 

Mirakelfisken är fräck men vill nog helst bara ha några mindre fiskar. 6 av dom jag har blir stora. 

 

Tack för länken Christian:

If you like the banded patterns of Dascyllus but without the aggressive temperament, C. tricinctais a good substitute. 

Men är det bara en som gäller då eller man kan ha 3? Eller kanske blir som chromis att man risker att bara ha en kvar i slutänden.....

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trimaculatus blir ganska stora, jag har sett ganska många stora som tefat. De blir ibland brunare när de blir större men de håller färgen ganska väl. Jag skulle rekommendera D. melanurus eller auranus före trimaculatus. De blir mindre, jag tycker de är ännu finare med.

 

Räkna med att dessa är ganska stöddiga fiskar dock! Iaf när de växer upp, små kan vara ganska harmlösa. De tvekar inte att ta strid, Chrysiptera tricincta som du var inne på är både en mindre och troligtvis lättare fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, mikoto sa:

Trimaculatus blir ganska stora, jag har sett ganska många stora som tefat. De blir ibland brunare när de blir större men de håller färgen ganska väl. Jag skulle rekommendera D. melanurus eller auranus före trimaculatus. De blir mindre, jag tycker de är ännu finare med.

 

Räkna med att dessa är ganska stöddiga fiskar dock! Iaf när de växer upp, små kan vara ganska harmlösa. De tvekar inte att ta strid, Chrysiptera tricincta som du var inne på är både en mindre och troligtvis lättare fisk.

Tack,

just nu lockar Tricincta mest. 

 

Googlade lite bilder på Apogon, undrar om dom är så tilltalande som på bilden du länkade @Christian J ? 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dascyllus är ett av de tuffare frökenfisksläktena.

Marginatus är minst och får de en Pocillipora att bo i håller de sig nära den.

Den kommer från röda havet så den är en del dyrare.

Chrysiptera tricincta kommer från melanesien så den är också relativt dyr men mycket fredligare än de vanliga Dascyllusarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Kimozabe said:

Dom e ju mer lila än blå, simmar dom i stim? ?

Jag har bara sett dem på Sjöfartsmuseet, och där höll de sig mestadels stilla i stim. Här är några bilder därifrån:

 

apogon_leptacanthus_3.jpg.b7c390f02fb004bed5c82d641678c579.jpg

 

apogon_leptacanthus_1.jpg.570b9da8010b1cc2fdad43debcf6c1b8.jpg

 

apogon_leptacanthus_2.jpg.225a1907ccb4092ebdfd3e72cc94af43.jpg

 

2 hours ago, Kimozabe said:

Googlade lite bilder på Apogon, undrar om dom är så tilltalande som på bilden du länkade @Christian J ?

Det beror nog mycket på ljusförhållanden, bakgrund, mm. Bilderna ovan är på ett och samma stim, den översta av dem är nog blåare än i verkligheten.

 

Det finns f.ö. fler fina Apogon-arter, men jag har inte sett dem i affärerna särskilt ofta.

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågar du mig så är ett stort stim Apogon leptacanthus eller som de heter numera Zoramia leptacantha bland de vackraste fiskarna att ha i ett akvarium. Färgen är mycket beroende på humör och ljusförhållande - det är inga palettfärger utan mer sofistikerade färger. Ungefär 3 minuter in i denna film finns en del med en ruvande hanne. ca 6:50 in kan du se några av mitt stim.

 

 

MVH Lasse

 

 

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Christian J Tack för bilderna, ser rätt trevligt ut med ett litet stim. Såg att där var andra fina Apogon:er när jag googlade. Kommer beställa hem fisken oavsett så gör inget om det inte brukar finnas i butik, bara det går att få tag på :) 

Får suga lite mer på dessa. 

 

Undrar om det är 1 eller fler som gäller för Chrysiptera tricincta.

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av Zoramia leptacantha gäller ett så stort stim som möjlig. De är dock väldigt kända för känslighet vid långa transporter och behöver också en lugn introduktion. Jag har lyckats bäst med denna art när jag lät 8 gå i mitt refugium i två veckor inna de kom ut i tanken. Av dem lever 7 fortfarande efter mer än 1.5 år

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Lasse sa:

Gjort

 

MVH Lasse

Tack Lasse,

Du har många lite mindre fiskar i ditt akvarium som är fina. Gillade även den helt svarta och den svarta med orange, någon form av bicolor blenid (stavning? :D ). Hade gärna haft nån mer karaktärsfull fisk, min Ramosus blev hetsad av ena kirurgen så jag har nu bara flamehawken och V. Sexguttata. 

 

Zoramia, det var därför som jag inte hittade dom när jag letade på reeflex, tack. 

Ser rätt trevliga ut, stimmar inte så mycket som jag trodde, inte just i det filmklippet. Plus att dom såg rätt stora ut, trodde dom skulle vara mindre :) 

Kan ju inte ljuga och säga att jag inte gillar färger så jag vet inte riktigt. Kanske om jag hade sett dom live......

Vet inte om dom har dessa fiskar på blåplaneten. Ska undersöka det lite mer. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 hours ago, Kimozabe said:

Kan ju inte ljuga och säga att jag inte gillar färger så jag vet inte riktigt. Kanske om jag hade sett dom live......

Här är ett par filmer som jag tycker verkar rättvisande. I den första smälter de in i de blå skuggorna, men jag tycker ändå att de har ändå en spöklik charm, särskilt på nära håll. I den andra filmen är bakgrunden lite ljusare, där framträder deras blå teckning starkare. Stimbeteendet i filmerna är som jag minns det från Sjöfartsmuseet.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Christian J sa:

Här är ett par filmer som jag tycker verkar rättvisande. I den första smälter de in i de blå skuggorna, men jag tycker ändå att de har ändå en spöklik charm, särskilt på nära håll. I den andra filmen är bakgrunden lite ljusare, där framträder deras blå teckning starkare. Stimbeteendet i filmerna är som jag minns det från Sjöfartsmuseet.

 

 

 

Tack - roligt att se filmerna från Sjöfart - jag vet hur det akvariet ser ut idag - det är skillnad :) Tyvärr är inte kardinalerna kvar.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rätt stora skillnader i sättet att vara. 

Frökenfiskar är mycket mer utåtriktade. De visar upp sig i sitt lilla revir och försöker se så tuffa ut som möjligt. Men kommer det en större fisk nära är det slut en sekund för de vet vilka som är starkare. Men så fort den stor är förbi visar den sig som lika mycket macho igen.

Nackdelen är att har man mer än ett par av samma blir lätt de som inte är i dominerande paret utmobbade. 

Jag hade 13 frökenfiskar i ett 250 liters på 1 meter längd och ingen blev ihjälslagen under nästan 2 år tills jag blev tvungen att lägga ned karet.

Det var ett liv och ett käbbel hela tiden. Frökenfiskar lever intensivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 hours ago, Lasse said:

Tack - roligt att se filmerna från Sjöfart - jag vet hur det akvariet ser ut idag - det är skillnad :) Tyvärr är inte kardinalerna kvar.

 

MVH Lasse

Jag fotograferade dem 2010 tror jag (bara stillbilderna är från Sjöfartsmuseet, inte Youtube-filmerna).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, stigigemla sa:

Det är rätt stora skillnader i sättet att vara. 

Frökenfiskar är mycket mer utåtriktade. De visar upp sig i sitt lilla revir och försöker se så tuffa ut som möjligt. Men kommer det en större fisk nära är det slut en sekund för de vet vilka som är starkare. Men så fort den stor är förbi visar den sig som lika mycket macho igen.

Nackdelen är att har man mer än ett par av samma blir lätt de som inte är i dominerande paret utmobbade. 

Jag hade 13 frökenfiskar i ett 250 liters på 1 meter längd och ingen blev ihjälslagen under nästan 2 år tills jag blev tvungen att lägga ned karet.

Det var ett liv och ett käbbel hela tiden. Frökenfiskar lever intensivt.

Hur många hade du vågat prova av Chrysiptera tricincta i ett 900-liters (nästan 2 meter långt)?

6 större aktiva fiskar som kanske får dom att inte lägga så mycket krut på att mobba ut varandra, eller så fungerar det kanske inte?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, stigigemla sa:

Jo så tror jag det kommer att funka. Jag skulle nog testa 6.

Hannarna är större och har högre kroppsform.

Ska nog prova, vilka är dominerande och det jag ska ha flest av, hane eller hona?

 

Vet inte om 6 kanske blir för mycket, vill fortfarande kunna kontrollera näringsvärden med hjälp av endast vattenbyte och vet inte hur mycket extra belastning dessa rackarna kommer bidra med. 

Är det jämnt eller udda antal som gäller, tänker om jag skulle vilja ha färre?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Kimozabe said:

Vet inte om 6 kanske blir för mycket, vill fortfarande kunna kontrollera näringsvärden med hjälp av endast vattenbyte och vet inte hur mycket extra belastning dessa rackarna kommer bidra med.

Är de bara ca 3cm stora när de säljs kan det väl inte bli så mycket. Fullvuxna skall tydligen bli 6cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...