Gå till innehåll

ICP - högt barium, kalium och magnesium


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Som titeln beskriver.

Får stadigt tillbaka höga värden på barium, kalium och magnesium. Vad är den vanligt förekommande orsaken till höga halter av dessa ämnen?

Doserar inte längre barium eller kalium i varken lös form eller i balling blandningarna men likväl ökar det. 

Har höjt salthalten - förorensning/höga halter i saltet? 

Tar tacksamt emot tips och förslag på vad det kan vara. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Lasse sa:

Vilka nivåer pratar v i om? Vilket salt

 

MVH Lasse

Här är alla mina "problem" områden.

 

Har använt dejongs finest i över ett halvt år nu. Byter till Reef crystal i veckan och kör med det i några månader och så testar jag H2Ocean från D-D senare. 

ICP.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

33 minuter sedan, Lasse sa:

Det som bekymrar är kaliumvärdet. Det får inte bli högre. Har du någon provserie att visa för Kalium. 

 

 

MVH Lasse

Ja jag har det men det är kanske inte helt aktuellt i och med att jag har höjt salthalten och haft väldigt olika salthalt vid de olika testtillfällena? 

Test 1 - 31,18 PSU - Kalium 437 mg/l

Test 2 - 32,88 PSU - Kalium 450 mg/l

Test 3 - 35,81 PSU - Kalium 502 mg/l

Kan man jämföra de olika värdena när man testar vid olika salthalt? Räknar med att de värdena har ökt i takt med salthalten.

Planlägger å blanda upp saltvatten med reef crystal och så mäta hur högt kalium det är för jag byter någonstans mellan 15-20% av vattnet. Låter det vettigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naturligtvis kan man räkna på det. Om man börjar med salthalten 35 psu så är det 7,56 x den salthalthöjning du gjort. (35,81- 31,18 = 4,63 psu)

Tar man sedan 7,56 x den höjning av kaliumvärdet du fått ( 502 - 437 = 65 mg / l ) får du beräknat kaliumvärde i det salt du använt.

( 7,56 x 65 = 491 mg/l) Nu är det så att mineralsaltet för Balling innehåller lite kalium så värdet är säkert lite lägre.

Det salt som jag tror innehåller minst kalium är Instant Ocean som enligt förpackningen bör innehålla ungefär 350 mg / l.

Skall man minska kaliumvärdet från 500 till 400 med 20%  IObyten behöver man minst 5 byten. Jag misstänker att kaliumvärdet är vid en lägre salthalt.

Så Zeolit eller algrefugium är nog lämpligare att använda för att få ned kaliumvärdet. Men där finns inga siffror att räkna på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Använder du ngt preparat med Kalium i? För att få ner värdet kan du köra lite med zeolit.

 

MVH Lasse

Nej inget preparat mer än det natriumfria saltet i ballingen.

Jag är också osäker på det exakta antalet liter i systemet. Ren volym är ju lätt å räkna ut men är osäker på hur mycket jag bör dra av för sten och diverse ting som är i sump osv. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minuter sedan, stigigemla sa:

Naturligtvis kan man räkna på det. Om man börjar med salthalten 35 psu så är det 7,56 x den salthalthöjning du gjort. (35,81- 31,18 = 4,63 psu)

Tar man sedan 7,56 x den höjning av kaliumvärdet du fått ( 502 - 437 = 65 mg / l ) får du beräknat kaliumvärde i det salt du använt.

( 7,56 x 65 = 491 mg/l) Nu är det så att mineralsaltet för Balling innehåller lite kalium så värdet är säkert lite lägre.

Det salt som jag tror innehåller minst kalium är Instant Ocean som enligt förpackningen bör innehålla ungefär 350 mg / l.

Skall man minska kaliumvärdet från 500 till 400 med 20%  IObyten behöver man minst 5 byten. Jag misstänker att kaliumvärdet är vid en lägre salthalt.

Så Zeolit eller algrefugium är nog lämpligare att använda för att få ned kaliumvärdet. Men där finns inga siffror att räkna på.

När du skriver minst 5 vattenbyte menar du då med salt i koncentrationen 350 ml/l eller tänker du vatten som har högre/eller inget kalium i sig?

Jag har refugium. 

Zeolit påverkar kanske andra ting i tillägg så får jag flera "problem" ? 

 

Tänkte starta med vattenbyte, nytt ICP och dosering enligt anvisning. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, stigigemla sa:

Jag tror IO är betydligt lägre i kalium än Reef Crystals.

Ok. Så byte med RC innebär att jag må göra ganska många fler byten. 

Har du möjlighet å räkna på det åt mig? Eller du vet inte innehållet i RC? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på med vattenbyte för att återställa akvariet men tänkte jag likväl kunde ta en ICP på osmosvattnet. 

Fick det tillbaka nu. 

Får höga värden på Barium, Zink och Silicon. 

Betyder det att osmosfiltret har gett sig och det är dags för å köpa ett nytt? Har dessa ämnena en tendens att "komma igenom" så man behöver något tilläggsfilter för dem? Kan osmosen bli mättad så att speciellt dessa 3 värden ökar men ingenting annat går igenom?

Tycker det är lite konstigt att det är dessa tre som "går igenom" osmosen men ingenting annat. Kranvattnet bör ju innehålla mer än detta men det är enbart dessa 3 ämnena som ger utslag.

Ser sedan på ICP på akvarievattnet och det visar ett högt överskott av barium men underskott av både zink och silikon. 

Så det som går igenom osmosfiltret av zink och silikon verkar inte vara så farligt - blir förbrukat i akvariet - men barium ansamlar sig. 

Inte så lätt å byta bort det med vattenbyte om osmosvattnet innehåller en förhöjd halt. ?


Vad gör man? @Lasse

 

 

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en TDS-mätare som jag byter mitt media i osmosanläggningen. de är en billig "indikator" på när det är dags. jag behöver byta mitt silikat-media typ 2-3 gånger om året, men jag har litet kar = litet uttag. 

 

kan du posta hela ditt resultat? ser att ditt jod och lithum är låga också. 

hur kommer det sig att du har 35 i nitrat? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, nike83 sa:

jag har en TDS-mätare som jag byter mitt media i osmosanläggningen. de är en billig "indikator" på när det är dags. jag behöver byta mitt silikat-media typ 2-3 gånger om året, men jag har litet kar = litet uttag. 

 

kan du posta hela ditt resultat? ser att ditt jod och lithum är låga också. 

hur kommer det sig att du har 35 i nitrat? 

Kan posta allting lite senare. Har inte helt tiden nu och save'a pdf och så.

Jag har mycket fisk och matar MYCKET. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är filerna. 

Ser nu att jag tänkte fel.

Värdena i från osmosen är höga jämfört med vad de skall vara men de är fortsatt låga i förhållande till rekommendationerna i akvariet. På allt utom barium. 

I övrigt är kalium och magnesium högt :(

Har bytt vatten 3 gånger och mäter en nedgång på magnesium från 1740 till 1630 och kalium från 500 till 460. 

Byter några rundor till och funderar på att utesluta magnesium i ballingen nästa gång jag blandar. @stigigemla har du rekommendationer på om jag bör göra några ändringar till receptet om jag utesluter magnesium från receptet?

 

 

display.pdf

osmos.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosmembranet tar normalt sett ungefär 97% av de ämnen som är lösta i inkommande vatten. 

Generellt så släpps lite mer genom av små atomer och lite mindre av stora.

Men resterna skall silikatfiltret ta.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, stigigemla sa:

Ja det står på hemsidan.

Bra att veta - Ballingmetoden - Tillverka Ballinglösningarna.

Jag har läst det men förstår inte riktigt.

Om jag tar bort magnesiumkloriden så bör jag kanske också ta bort det extra tillsatta natriumbikarbonaten som i receptet är extra p.g.a. magnesiumen.

 

Men då blir ju koncentrationen i kh dunken lägre än vad den har varit tidigare. Både i koncentration i tanke på dosering/mängd men också med tanke på förhållandet mellan dunken med CA och den dunken med KH. 

Så står det att vid ändring av magensium skall en 83% ändring av natriumbikarbonaten förtas. Betyder det att om jag tar bort all magnesium (65 gram) så skall jag sänk natriumbikarbonaten med 65*0,83 ?? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...