Gå till innehåll

Nitratdosering


NL

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Jag har sedan ett tag nollat mitt nitrat och fosfat (i alla fall enligt Salifert tester...). Jag har antagligen jobbat ner värdena med VÄS. Därför tänkte jag prova tillsätta nitrat eftersom jag tycker mina mjukkoraller inte växer någonting. Jag hittade ett recept på nitrat här på forumet där man blandar salpeter och vatten.

Mina frågor:

Ska man stänga av skummaren när man doserar nitrat (min skummare fick nämligen spel och fyllde koppen på en natt efter första doseringen)?

Ska man helt sluta med VÄS när man doserar nitrat. Jag tänker att de motverkar varandra!? Eller dör för många av mina goda bakterier bort då?

 

Tacksam för tips

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte nitratet i sig som gör att skummaren får spel utan bakterierna som livnär sig på nitratet som helt plötsligt får mer att äta. Då blommar de upp och orsakar mer skum.

Men om du doserar VÄS är det viktigt att du ser till att det alltid finns lite fosfat och nitrat i vattnet, annars är det lätt att få en krasch med syrebrist och annat otrevligt. I detta läget tycker jag att du åtminstone drar ner VÄS-doseringen med minst hälften och även börja dosera nitrat och kanske även lite fosfat i början. Mät dessa värden varje dag tills du får balans.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar. Och tack för erbjudandet om gratis nitratlösning (bor dock långt från Stockholm)

 

Jag bestämde mig för att hålla upp med VÄSandet under tiden jag långsamt doserade nitrat (jag har sedan länge minskat VÄS för att få upp nitrat den vägen utan att lyckas, de senaste månaderna har jag bara tillsatt en droppe varannan dag). Jag stängde även skummaren under doseringstiden. Under någon dryg veckas tid doserade jag nitrat så att det enligt receptet skulle öka 0,5 ppm/dag. Jag borde alltså ha ca 3,5 ppm när jag mätte efter nån vecka. Jag hade ca 0,2-0,5 ppm (eller mg/l)! Oväntat lågt!

Jag har under denna korta tiden inte sett någon skillnad på korallerna, däremot tycker jag mig se att kladdet på sanden mm (jag tror det är det ni på forumet kallar cyano? det är brunlila-mörka trådar tätt ihop som en matta) breder ut sig fortare än vanligt..!

 

Jag har slutat dosera både nitrat och VÄS nu men startat skummaren igen. Ska mäta nitrat då och då och se åt vilket håll det går...

 

Har ni något annat tips på hur man får nitratvärdet att bli lagom?

Tror ni det är cyano jag har problem med? Hur hindrar jag lättast detta att växa till sig så fort (på 2 veckor blir hela botten övertäckt)

 

mvh

NL

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...