Gå till innehåll

No3 kryper neråt


Mazzi

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Jag är inne på fjärde veckan sedan jag bytte akvarium. No3 har dalat från 2 mg/l (20/4), 0.5 mg/l (27/4) till 0.25 mg/l igår. Jag har mkt kiselalger på den döda stenen jag kompletterade med samt sanden. Det enda jag tillsätter just nu är Kh, Mg och Ca.

Kör med refugium men har ingen större tillväxt på algerna. Po4 har jag inget att mäta med så där vet jag inte hur jag ligger, jag har lite rowaphos i en strumpa i sumpen. Bör jag tillsätta kaliumnitrat för att buffra?

Är det bara vänta ut kiselalgerna eller finns det några betare som gillar dessa?

Använder osmosvatten.

Vill bara bolla lite och få lite tips och idéer :)

 

/Mats8a0d7527cfb611fa05c7327563f914aa.jpg

 

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns lite onödigt att köra med fosfatremover om du inte kan mäta det? Med tanke på den låga nitraten så bör ju po4 också vara låg.

Mata mer eller skumma mindre brukar vara mitt första ingrepp vid för låg nitrat  :)

Med kiselalger är det bara tid och vanliga städare som gäller, inget konstigt att det var först med att få grepp efter något av en omstart. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för input!

Jag tar ur rowaphosen och matar på lite mer
Jag tycker kiselalgerna har lättat lite, sanden ser vitare ut.
Jag har ett Triton ICP test liggandes, är det idé att skicka in eller är det bättre att vänta tills karet stabiliserat sig?

/Mats



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...