Gå till innehåll

Mat vs Nitrat


KMG

Rekommenderade inlägg

Hej! 

Ni som ligger på nitrat mellan 2 och 10, hur pass mycket matar ni era fiskar. Ligger dom på svält? Punkmatar ni? Foderautomat? Hur ofta per dag?

Har ni refugium med t.ex. Chaeto och/eller dsb för att hålla nere nitrat och fosfat? Mina firrar får pellets 2 ggr/dag via automat samt en kub mysys.  820 liter vatten i karet. Mitt nitrat hamnar kring 25 - 30. Kör Triton-metoden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vissa fiskar har svårt att hävda sig i konkurrensen kan det hjälpa att punktmata dem, istället för att tillsätta mycket mat på en gång i hopp om att tuffare fiskar inte skall hinna äta upp allt. Man kan även minska partikelstorleken på fodret så att storkäftade fiskar inte hinner med. Nori, pellets och flingor sägs höja nitrat mer än fryst mat.

 

DSB tar bara bort nitrat, inte fosfat.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

jag kan bara sig hur jag matar jag ger bara fryst varierad mat två gånger om dagen mina fiskar är feta och fina 

jag har sps och mycket sådana 

680l i systemet

aquacare nitrate reaktor

lantanklorid mot po4 inte ofta jag kör detta på sin höjd en gång i månaden

jag kör med stigs balling recept fast dubbel dos för jag har hög förbrukning

po4 0.02

no3 1

 

mvh Frank

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter konstigt att du har så högt nitrat med tritonmetoden. Hur är ditt refugium belyst och hur länge? Jag kör en relativt tafflig led-belysning på mitt, så behöver ha tänt i 16-18 timmar/dygn (triton rekommenderar max 12) men det håller nitraten nere runt 2. Om det klättrar uppåt så ökar jag bara belysningen till 24 timmar tills det klättrat ner igen. Och då matar jag minst en kub frysmat per dag i mitt 200-liters med 6 fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

33 minuter sedan, tiomm sa:

Låter konstigt att du har så högt nitrat med tritonmetoden. Hur är ditt refugium belyst och hur länge? Jag kör en relativt tafflig led-belysning på mitt, så behöver ha tänt i 16-18 timmar/dygn (triton rekommenderar max 12) men det håller nitraten nere runt 2. Om det klättrar uppåt så ökar jag bara belysningen till 24 timmar tills det klättrat ner igen. Och då matar jag minst en kub frysmat per dag i mitt 200-liters med 6 fiskar.

Ja, en del av mitt dilemma är att jag stöddoserat nitrat i tron att jag hade lågt pga dåligt test (JBL). Kör RedSea test nu. Ligger kring 25-30 från 50... Kanske mer tålamod? Har refugium sedan 3 veckor. Antar det tar längre tid att sänka än jag räknat med. Matar 1 kub mysis/dag sant 2 ggr foderautomat 2 ggr/dag. 800 l och 14 fiskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...