Jump to content
Mattias7898

Nybörjar fråga fisk bara dör?

Recommended Posts

Hej!

 

Som 40 års kris bestämde jag mig för att testa saltvattens hobbyn :) dok har jag stött på patrull fast jag har lus läst mängder av forum innan jag börja.

 

Har haft det igång lite mer än 4 mån drygt, har haft röda/gröna alger utbrott som nu verkar vara borta. Lite brunt på sanden som försvinner/kommer lika fort när man rör om i sanden.

Fick ett litet nitrit topp för 1 mån sedan och då dog en palett och en annan kirurg och båda bengal tetra tror jag de heter. Tog upp mina 2 nemos och satte dem i karantän karet ute i garaget där de kvickna till liv. Blev prickiga/svaga i färgen men de repa sig. Köpte då en ny palett och stoppa i karantän karet där de nu har varit i 3 v ca .

 

Kollade värdena i akvariet och allt ser ok ut, Korallerna trivs, taggbollen mumsar på stenarna, turbo sniglarna ringlar runt på glaset och putsar räkan ser ut att trivas. Acklimatisera tillbaka paletten och de 2 nemosarna och hela kvällen såg de ok ut. på Morgonen var paletten helt färglös och simma upp och ner, flytta då tillbaka den till karantän karet då den dog direkt. Nemosen såg bra ut i tre dagar till där den ena dog och idag dog den andra. Trodde det var stressprickar.

 

Lite om tekniken.

 

Juwel Rio 350 liters.

Orginal led med ett blått och ett vitt marin led. igång ca 8h dag.

Tunze 9012 DC skummare

ca 20-25  kg levande sten

Osmos vatten allt + 10% vid veckovis byte 

2 Eheim strempumpar 6500 liter

Orginalfiltret inehåller pump 1500/lh + aktivt kol och 2 tunna filter som kramas ur dagligen.

Fidji levande sand 18 kg vid uppstarten. Inget under stenarna.

Salt Aquaforest reef salt hade Red Sea Coral pro, men vid beställning av Red Sea så levrade de Aquaforest.

Osmos vatten vid vattenpåfyllnad.

red sea refraktometer

 

Värdena vid test med både salifer och redsea

grader 24.9 - 25.7

Salt. 1.025

Ph 8 - 8.2 svårt att se med red sea, grå-blå

Amonia 0

Nitrit 0

Nitrate svagt rosa under 2

Kh 7.5 - 8

PH 0 salifer

 

Tömmer skummaren var tredje dag, gör rent glaset ungefär samma, kramar ur filtret varje dag i osmos vatten.

 

Har en ny laddning fisk som kommer i dagarna som jag nu inte vågar stoppa i. Är där något annat värde som jag inte har tänkt på som är livsfarligt för fisk?

 

 

 

Skärmklipp.JPG

IMG_1267.jpg

IMG_1337.jpg

Edited by Mattias7898
Bilder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ph 0 måste vara fel va? 

Sen att krama ut filtret i osmos vatten varje dag tycker inte jag låter så bra. Det dödar ju dom nytto djur som hamnar där. Eller är det bara en filterpåse? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svaren. Nej har inte kalibrerat refraktomätaren, då den är så pass ny så tänkte jag att det var gjort vid fabrik. Men det kan jag ju prova.

 

Men tar jag och blandar rätt mängd salt i 25 liter osmos vatten för att få ut 1.025 så är det det som syns på mätaren vid 25C.

 

Det är juwels vanliga vita tunna filter som man har högst upp som jag har i 2 st för att fånga lite av skiten som flyter runt. men då håller jag tillbaka tvätt av dem, var bara rädd att det samlades för mycket skit i dem så det blev en nitrat fälla istället.

 

Men är fisken känsligare än sniglarna och räkan?

 

Jag dropp acklimatisera dem med ca 2-3 droppar i sek under 1,5h tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förra året hade jag liknande problem.. fiskar dog, koraller mådde inte bra. alla värden var bra..( refraktometer var också ny köpt )  visste inte riktigt vad jag gjorde fel men då beställde jag en kalibreringsvätska till refraktometer. då visades sig att jag hade haft 1.019 i salthalt över ett halv år.. höjde saltet långsamt till 1.025 och allting vände sig.. koraller börja växa, inga mer sjuka fiskar. 

 

din refraktometer kanske är rätt kalibrerat men som sagt rekommenderar iaf kolla upp det :) 

Edited by imre

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag brukar kolla vattnet som fiskarna jag köpt eller korallerna så det ligger ungefär lika då ser man ju också om refraktometern börjar visa fel. Men kalibreringsvätska är ju att föredra

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, Mattias7898 said:

Fick ett litet nitrit topp för 1 mån sedan och då dog en palett och en annan kirurg och båda bengal tetra tror jag de heter.

Hör hög topp? Har du matat mycket? Nitrit borde vara omätbart efter några veckor, och tekniken och mängden LS verkar väldimensionerad.

 

Möjligen kan helt nyimporterad färsk levande sten ha en längre inkörningstid pga mer organismer inuti som dör (jämfört med sten som körts in hos handlaren).

 

11 minutes ago, Mattias7898 said:

Tog upp mina 2 nemos och satte dem i karantän karet ute i garaget där de kvickna till liv. Blev prickiga/svaga i färgen men de repa sig.

Vilken sorts prickar (färg, antal)? Kan möjligen vara Cryptocaryon eller någon annan parasit. Om fiskarnas immunförsvar är försvagat t ex pga stress eller nytt kar blir de lättare offer.

 

11 minutes ago, Mattias7898 said:

Acklimatisera tillbaka paletten och de 2 nemosarna och hela kvällen såg de ok ut. på Morgonen var paletten helt färglös och simma upp och ner, flytta då tillbaka den till karantän karet då den dog direkt. Nemosen såg bra ut i tre dagar till där den ena dog och idag dog den andra.

Har det varit stor skillnad i salthalt mellan de två karen? Snabb höjning av salthalt kan stressa fiskar (snabb minskning lär däremot inte vara så farligt). Att simma uppochner kan även bero på förgiftning av t ex ammonium. Kanske bakteriepopulationen i det stora karet minskat när det gått tomt i 3 veckor, för att sedan inte hinna med när fisken plötsligt kommit tillbaks (fast det låter ganska osannolikt med bara tre fiskar).

 

11 minutes ago, Mattias7898 said:

Trodde det var stressprickar.

Fick de prickar denna gång också?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Schilla said:

Jag brukar kolla vattnet som fiskarna jag köpt eller korallerna så det ligger ungefär lika då ser man ju också om refraktometern börjar visa fel. Men kalibreringsvätska är ju att föredra

Butiker kan iofs också ha ganska extrema värden ibland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo sant men man ser ju lite iallafall. Fiskar brukar ju få lite lägre salthalt o koraller lite högre

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då allt ser ok ut på det du beskriver hade jag skickat in ett tritontest för att se så det inte läcker tungmetaller i vattnet. 

 

 

Om du ska sätta i ny fisk så hade jag startat med ett clownpar eller frökenfisk, matat ordentligt och väntat och observerat i ett par 3 veckor innan jag la i något kännsligare.

 

Hoppas du kommer tillrätta med det.

 

/Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Mattias , har du bara blå  (grön ) filtermatta i filtret , eller har du deras färdiga kassetter med olika media i ?

om det är kassetter plocka ur dom ,det är svårt att veta vad de innehåller om man inte fyllt dom själv ,

ett salt kar fungerar ska fungera med endast skummare , ett biofilter är bara extra bonus för karet , men ett kar behöver bli skitigt för att det ska bli rent 

allt annat lever i karet förutom fisk , är vattnet dåligt så skulle dina räkor dö av , men är du ändå osäker på vattnet gör ett stort vatten byte ,

 Aquaforest är ett bra salt och kan användas direkt , att flytta en fisk eller köpa ny är alltid en risk det blir alltid lite prick ,

även ( begagnad fisk ) som gått i ett kar i flera år , om den flyttas får den garanterat prick , 

 

17 timmar sedan, Mattias7898 sa:

Jag dropp acklimatisera dem med ca 2-3 droppar i sek under 1,5h tid.

detta får du tolka som du vill ,  oftast kommer frågan hur har du koppat  in den ?   i timmar ,   men de har fått prick ? 

då är sötvattens dopp bra , släng den i sötvatten 10 minuter ,

 

om du inte hällt något i karet för att hjälpa naturen , och inte har barn som kan vara väldigt hjälpsamma med att stoppa saker i karet ,

bilar legogubbar spik ja allt löst inklusive saft  , eller om du har haft kalas , då finns det alltid någon som kan undra om fisken gillar grogg eller öl ,

 

om inget av det sista inträffat så gäller kaffe metoden , sitt på en stol och drick kaffe utan att röra runt i karet dagligen , 

man kan av välvilja  orsaka mer skada än nytta när man vill fixa runt i karet ,

 

mvh stefan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Tack för tipsen. I juwel filtret har jag bara pumpen, doppvärmaren, liten påse aktivt kol och 2 tunna vita filter vid ytan som blir brunna på en dag som jag bara kramar ur dagligen. Ingen av de blå eller gröna filtret är i.

 

För några veckor sedan när nitratet låg högt  runt 20 och första fisken dog och nitrit låg runt 0.05 bytte jag 150 liter vatten under en veckas tid. Sen dess har bara räkan och sjöborren och några sniglar varit i karet och de har klarat sig. 

 

Hällde då i lite AquaSafe som jag läste i någon tråd här. men det var nog det sämsta man kan göra, skummaren fick vulkanutbrott i 2 veckor, sjöborren tappa alla sina taggar och korallerna slöt sig i 3 dagar, gjorde några vatten byten och lät allt va och nu har allt blivit normalt igen. Sjöbborens taggar håller på att växa ut igen svarta innan var de mer genomskinliga, men den kanske gör så emellanåt, räkan har ju lurat en flera gånger när de parkera sitt skinn någonstans och man tror den har dött.  

 

Den levande stenen köpte jag i zoo äffär och den såg ut att ha legat där en tid så den tror jag inte det var knas med, simma även fisk runt bland de stenarna.

 

Fiskvattnet fiskarna kom i låg runt 1.020 i salthalt. De har ju inte så mycket koraller i sina kar.

 

Det är samma salthalt i det stora karet som i karantän karet. 

 

Ungarna är lite större så de stoppar inte ner saker eller matar, matar gör jag varannan dag ca och bara så lite som de äter på några minuter. Det som har legat på botten har eremiterna eller räkan "Crille" slagits om.

 

Jag tror på det sista, en stol, en kall öl och inte röra i det, fick min gula kirurg igår efter 1 mån väntan, naturligtvis. Koppa in den under 2h och den fick inga prickar och i morse såg den helt ok ut. Så jag håller tummarna att den är ok. Räkan Crille blev också glad att han äntligen efter 3 v fick en fisk han kunde rida in/putsa.

 

Vad heter vätskan man har för att kalibrera mätaren? tycker inte jag hittar det inne hos de olika saltvattens leverantörerna.

 

Trevlig helg!

 

 

 

 

Skärmklipp.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, Mattias7898 said:

Jag dropp acklimatisera dem med ca 2-3 droppar i sek under 1,5h tid.

Om fisken legat länge i påsen (mer än några timmar?) finns risk att ammonium (som fisken utsöndrat i påsvattnet) ombildas till giftigt ammoniak när påsen öppnas och pH stiger (eftersom koldioxid från fisken vädras ut och nytt vatten tillförs), så eventuellt kan det göra mer skada än nytta att acklimatisera fisk mer än kanske en halvtimme(?). Är salthalten i påsvattnet samma eller högre än i ditt eget kar räcker det kanske att låta den oöppnade påsen ligga och flyta en kvart för att utjämna temperaturen, sedan öppna påsen och koppa i vatten under några minuter. (Använder du ammoniumbindande medel är det kanske inte så bråttom.)

 

Lägre djur som snäckor, tagghudingar och sjöborrar bör man däremot droppacklimatisera i flera timmar.

 

2 hours ago, Mattias7898 said:

För några veckor sedan när nitratet låg högt  runt 20 och första fisken dog och nitrit låg runt 0.05

Saltvattensfisk är inte särskilt känslig för nitrit och nitrat, däremot kan mätbar nitrit tyda på att den biologiska nedbrytningen inte fungerar så bra ännu, och att det kanske även finns ammonium/ammoniak i vattnet (det senare är mer giftigt ju högre pH är). 20ppm nitrat är inte heller något problem, dessutom kan nitrit i vattnet störa nitrattesterna så att de visar betydligt högre värde än vad som verkligen finns.

 

En gissning är alltså att fiskarna eventuellt förgiftats av ammoniak (kanske i kombination med prick), men inte av nitrit eller nitrat. Kirurger kan dessutom vara känsliga fiskar, så det är bättre att vänta lite med dem i ett nytt akvarium.

 

Quote

den fick inga prickar och i morse såg den helt ok ut. Så jag håller tummarna att den är ok.

Om parasiten finns i karet kan det dröja flera veckor innan den dyker upp på fisken. Det står mycket felaktigheter om detta på webben, här är en bra sammanfattning:

 

Det skall dock sägas att fiskar i bra allmän kondition (dvs inkört akvarium) oftast själva verkar kunna stå emot prick, så det finns oftast ingen anledning till drastiska åtgärder, men det kan som sagt vara bra att vänta med känsliga fiskar som kirurger i början.

 

Edited by Christian J

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, izfisk said:

Att mata varannan dag är för lite, det är lite med en gång per dag.

Ja, dessutom kanske det blir mer avfallsämnen än vad bakterierna snabbt hinner bryta ner om man man matar så sällan, särskilt om karet gått tomt i flera veckor innan så att bakteriepopulationen minskat. Det kanske är bra att öka mängden mat gradvis så att mängden bakterier hinner anpassa sig.

 

Till en liten gul kirurg räcker det kanske med 10 kvadratcentimeter nori (fördelat på 2-3 tillfällen per dag), mindre om det finns trådalger i karet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ökat matningen, har även en alg klämma där de är och tar mat då och då. 

 

Dok dog min bruna kirurg i morse, började i går kväll med prickar efter att sätt hur bra ut som sen jag fick den i fredags. 

Samma fel som tidigare, prickar, gömmer sig på botten och på morgonen död.

 

Den gula ser fortfarande ok ut, så jag får hoppas på att den klarar sig, annars är jag åter med att stirra på 25kg sten :)

 

Funderar starkt om jag skall ta förlusterna och börja med sötvatten igen. lite skillnad om en fisk dör för 35kr eller 799kr

 

Hade UV-C lampa hjälpt mig här om det är parasiter av något slag. Läste Christian J:s länk till vita prickar och blev ännu mer trött... dubbla kar... flytta fisken hit o dit... $$$.

Sen hur får man UVC snyggt/fungerande på ett Juwel akvarium, tog ju det för att slippa sump och risk för vattenskador. Kan man ha en UVC lampa i original filtret och låta flödet där gå förbi lampan?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Mattias7898 said:

Dok dog min bruna kirurg i morse, började i går kväll med prickar efter att sätt hur bra ut som sen jag fick den i fredags. 

Har du sett prickar på fisk både i karantänskaret och visningskaret?

 

2 hours ago, Mattias7898 said:

Hade UV-C lampa hjälpt mig här om det är parasiter av något slag.

Ja ordentligt dimensionerat UVC kan hålla nere mängden parasiter under deras frisimmande stadium, vilken kan avlasta fiskarna tills de byggt upp sitt immunförsvar.

 

2 hours ago, Mattias7898 said:

Läste Christian J:s länk till vita prickar och blev ännu mer trött... dubbla kar... flytta fisken hit o dit... $$$.

"Tank transfer"-metoden går även att utföra med vanliga hinkar (kallas även "hinkmetoden" här på forumet). Problemet med prick är just att parasiterna kan finnas kvar i karets inredning (fästa som cystor på sand eller sten) i nån månad även utan fisk, för att senare angripa fiskarna igen.

 

I karantänskar med bar botten och enbart PVC-rör som inredning får cystorna svårare att fästa och utvecklas, så (förutsatt att vattenkvalitén är bra) kanske det kan vara en idé att låta fiskarna gå i karantänskaret nån månad så att visningskaret blir fritt från parasiter.

 

2 hours ago, Mattias7898 said:

Sen hur får man UVC snyggt/fungerande på ett Juwel akvarium, tog ju det för att slippa sump och risk för vattenskador. Kan man ha en UVC lampa i original filtret och låta flödet där gå förbi lampan?

UVC-filter är ganska stora, kanske du skulle kunna montera det ovanför karet om inte belysningen är ivägen, då döljs det även av sargen. Eller så kan du låta UVC:et vara synligt, efter någon månad borde det gå att plocka bort igen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej bara prick i visnings karet. 

 

Sist lyckades jag rädda den ena clownfisken i karantäns karet, men höjde nog salt nivån för fort för att matcha visnings karet, så då orka den nog inte med.

I det skedet så stoppa jag tillbaka Doris och den andra clownfisken till visnings karet och då dog Doris med samma symptom, prickar och sen död dagen efter. Clownfisken höll ut i 3 dagar till, innan den också strök med. Sen hade jag inte i fisk på 3 v förrän nu då.

 

Ahh trodde man behövde uvc hela tiden, en "temporär" källarlösning borde man ju kunna stå ut med en tid.

 

Då är nog mitt nästa steg att tömma ut hela qt tanken och hålla den torr några dagar och köra gång den igen, om nu den gula kirurgen också bli kass.
Ni andra här som har qt tank, byter ni vatten hela tiden eller skall man låta den "cykla" i en mån så som man starta visnings tanken?

 

Samt fixa uvc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/13/2019 at 2:44 PM, Mattias7898 said:

Nej bara prick i visnings karet. 

 

Sist lyckades jag rädda den ena clownfisken i karantäns karet, men höjde nog salt nivån för fort för att matcha visnings karet, så då orka den nog inte med.

I det skedet så stoppa jag tillbaka Doris och den andra clownfisken till visnings karet och då dog Doris med samma symptom, prickar och sen död dagen efter. Clownfisken höll ut i 3 dagar till, innan den också strök med. Sen hade jag inte i fisk på 3 v förrän nu då.

Det är möjligt att du fått parasiter i båda karen om du flyttat fisk fram och tillbaka. Likaså om då använt t ex håvar och annan utrustning i båda karet utan att låta dem torka ordentligt först. Det kan även vara stressande för fiskarna att fångas och acklimatiseras mellan olika vatten, vilket ytterligare försämrar immunförsvaret.

 

On 5/13/2019 at 2:44 PM, Mattias7898 said:

Ahh trodde man behövde uvc hela tiden, en "temporär" källarlösning borde man ju kunna stå ut med en tid.

Kör minst en månad isf (gärna mer), eftersom Cryptocaryon kan leva som cystor på t ex sten och sand såpass länge, men det är bara när de är frisimmande i vattnet som UVC hjälper. Observera att fisken kan bli av med prickarna som en del av parasitens reproduktionscykel och se ut att vara frisk, men sedan infekteras den ofta igen pga cystor i karet.  Här står en del om livscykeln: http://edis.ifas.ufl.edu/m/#publication?id=FA164

 

On 5/13/2019 at 2:44 PM, Mattias7898 said:

Då är nog mitt nästa steg att tömma ut hela qt tanken och hålla den torr några dagar och köra gång den igen, om nu den gula kirurgen också bli kass.
Ni andra här som har qt tank, byter ni vatten hela tiden eller skall man låta den "cykla" i en mån så som man starta visnings tanken?

Pröva i första hand "hinkmetoden" på fisken om den får prickar, här är en beskrivning: http://www.masa.asn.au/masawiki/index.php/Three_Day_Transfer_Method Ett par hinkar med värmare och luftpump bör räcka. Under tiden kan du låta karantänskaret torka. Efter hinkbehandlingen kan fisken gå i karantänskaret nån månad tills alla parasiter dött ut i visningskaret. Du kan använda små täta vattenbyten eller ammoniumbindande medel (bl a Seachem har ett par olika), men även skummare eller skumpatronfilter med bakteriekultur från butik är bra.

 

Om fisken skulle dö är det inte så bråttom längre, då kan du cykla karantänskaret som vanligt, kanske rentav med bakterier från visningskaret (om du låter cyklingen ta 1-2 månader kommer alla parasiter att dö ut under tiden).

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här är några knep när man köper fisk:

 

1. Om en fisk har synliga prickar i ett butikskar så är alla fiskarna troligen infekterade. Alla prickar behöver dock inte vara Cryptocaryon.

2. Låt den stängda påsen flyta i karet en kvart för att utjämna temperaturen.

3. Ta ur påsen ur vattnet, öppna den och testa salthalten i vattnet från butiken. Är salthalten högre än i ditt eget kar kan du acklimatisera ganska fort, bara hälla över några koppar från akvariet för att låta temperaturen (och pH?) utjämnas. Har däremot butiksvattnet lägre salthalt så kan du höja salthalten i karantänskaret innan du lägger i fisken. Har du inget karantänskar, häll över koppar med akvarievatten under högst en halvtimme (längre tid stressar nog bara fisken i onödan).

4. Häll fisken i en håv och kasta allt butiksvatten, eftersom det kan innehålla frisimmande parasiter. Lägg sedan i fisken i akvariet.

5. Om du redan har tuffa fiskar i karet kan du minska den sociala stressen genom att sätta den nya fisken i en korg/bur uppe vid ytan nån vecka.

6. Undvik känsliga fiskar i början, särskilt kirurger får lätt prick (lite synd eftersom de är bra algätare).

 

Vissa lägre djur (t ex snäckor) kanske behöver acklimatiseras noggrannare, gärna med droppmetoden i flera timmar. Andra lägre djur sägs vara känsliga för att lyftas upp i luften (är osäker på vilka, men svampar och tagghudingar har nämnts) vilket gör det svårare att kasta allt butiksvatten, isf är det kanske säkrast att hålla dem i karantän en månad. Även levande sten (och koraller som sitter på sten eller pluggar) kan hållas i karantän, eftersom stenen kan innehålla cystor om det gått fisk i samma kar senaste 1-2 månaderna.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla tips Christian. Håller på att fundera på hur jag skulle kunna få till en uv-c utanför karet, utan att riskera att bygga en hävert om den går sönder.

 

Skulle jag klara mig med en 10 - 11w uvc till ett 350l kar eller det är i det snålaste laget? 20w ser ju ut att vara slut överalt och minst en veckas väntan.

 

kan man använda någon annan slang än silikonslang som företagen vill ha 25kr för 10cm den gröna rekommenderas inte då den över tid kunde bli hård och spricka eller blir det till att limma massa pvc? Räcker en pump på 1000l/h, tänkte om man kunde ha pumpen i juwel filtret, en slang ner till uvc och sen retur i det andra hålet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

det finns olika uvc och ni bör gå upp på 39w minst till 350l 

googla amalgam uvc som tillhör proffsen som är riktigt bra 

Med vänliga hälsningar Frank

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Mattias7898 said:

Tack för alla tips Christian. Håller på att fundera på hur jag skulle kunna få till en uv-c utanför karet, utan att riskera att bygga en hävert om den går sönder.

Du skulle kunna lägga det ovanför karet, då kan du pumpa upp vatten till det och sedan låta det rinna tillbaka ner. Alternativt ställa UVC:et under karet och koppla det till ett ytterfilters slangar (typ Eheim).

 

1 hour ago, Mattias7898 said:

kan man använda någon annan slang än silikonslang som företagen vill ha 25kr för 10cm den gröna rekommenderas inte då den över tid kunde bli hård och spricka eller blir det till att limma massa pvc?

Om det bara är för kortvarigt bruk går det nog bra med vanligt akvarieslang, men använd gärna slangklämmor ändå. Silikon eller rör är mer för permanenta installationer.

 

1 hour ago, Mattias7898 said:

Räcker en pump på 1000l/h,

Ingen aning, men här är ett par rekommendationer:

 

1 hour ago, Mattias7898 said:

tänkte om man kunde ha pumpen i juwel filtret, en slang ner till uvc och sen retur i det andra hålet?

Det borde funka, även om det kanske blir högre tryck/flöde på det sättet med både pump och hävert?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×