Gå till innehåll

Mitt DIY Nano i Akryl


quaddan

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Efter ett par år utan saltakvarium så är jag redo att sätta igång igen.

Jag har hittills haft 3 olika akvarium i varierande storlek, det senaste karet hade jag i 2 veckor innan jag var tvungen att sälja av pga ett spontant husköp med allt vad det innebar ;)

 

Jag har inget bra utrymme för något större kar, jag är inte heller intresserad av att lägga för mycket tid på underhåll.

Därmed kommer detta att bli ett litet kar, med ett försök att göra så smarta tekniska lösningar som möjligt, för att minimera underhåll. 

 

Måtten på karet blir 60*40*30, helt i 12mm gjuten akryl (12mm är att ta i för ett så litet kar, tycker dock att tjockleken ger ett lyxigt intryck)

Karet kommer att borras och sump kommer att byggas i något tunnare akryl, förmodligen 8mm.

 

Till förra karet köpte jag på mig mängder av lösa LED´s och teknik för att göra en DIY lysramp.

Detta kommer att bli ett separat projekt under inkörningsperioden, kommer landa på ca 150-200w och styras med en Bluefish controller.

 

Nu behöver jag lite hjälp att planera övriga inköp av teknik, då jag inte är helt insatt i vad som har hänt de sista åren.

Ska även tilläggas att jag inom ett par veckor har en tjänsteresa till Hong Kong och Shanghai, så eventuellt har jag möjlighet att göra några inköp där :)

 

 

*Tips på skummare? Så liten "footprint" som möjligt och givetvis tyst.

Oavsett vilken skummare jag väljer av bättre kvalitet kommer att vara överdimensionerad, Funderar på om man kan köra den på timer några timmar / dag istället? Då kan man ju få den helt tyst under tiderna som man är hemma.

 

*Cirkulation, funderar på en MaxSpect Gyre 35w? Också överdimensionerad men nedställd på lägsta hastighet så bör det fungera?

 

*Dimensioner på genomföringar ner till sump? 2 rör ner och retur upp..

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett spännande projekt du drar igång!

Fattar inte riktigt dina mått på karet. Kan du sätta ut BxHxD, så man vet säkert vilket mått som är vilket...

 

När du bestämt vilken skummare du vill ha hjälper jag gärna till att dimensionera dina rör ner till sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Slanten sa:

Ett spännande projekt du drar igång!

Fattar inte riktigt dina mått på karet. Kan du sätta ut BxHxD, så man vet säkert vilket mått som är vilket...

 

När du bestämt vilken skummare du vill ha hjälper jag gärna till att dimensionera dina rör ner till sumpen.

Ja, det känns som att det är för lite akryl i Sverige. Förstår att det till stor del beror på otillgängligheten, men kanske också pga känsligheten för repor (det återstår att se;) 

 

B60 H30 D40 - Mindre än jag skulle önska, men tänker att jag fokusera på kvalitet och inte kvantitet :)

 

Super, stort tack! Är inte returpumpen av större betydelse än skummaren när det gäller dimensionerna?

 

Skummare som jag har tittat på är:

 

Nyos Quantum 120

Deltec 600I

 

Någon som har annat förslag? Total volym kommer att vara ca 100L, 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, imre sa:

Jag har själv coral box D300 plus för min reefer 350 men vanlig D300 borde passa perfekt för dig som @nike83 också skrivit. 

 

F63DC828-93ED-424A-8288-15F39674812A.jpeg.38905a3dcb8adad699a41286e1f24fbd.jpeg

Hur är ljudnivån på denna? Visst är det ställbar pump på dessa? 

Jag har ju en tanke kring att sätta skummaren på timer, måste man ställa in pumpen igen efter "strömavbrott"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hör inte alls skummaren faktiskt.. den är ju in i skåpet. ja den har ställbar pump

 

E97EF006-F9BD-45B4-95AC-888D9D1DC5C0.jpeg.dff4aaa9afd3fc6b96bd8bef6f51a4c8.jpeg

 

nej man behöver inte ställa in pumpen igen efter strömavbrott.. jag gör varje vattenbyte en “strömavbrott” för skummaren.. ingen problem alls

 

en grej jag ser vad d300inte har och plus varianten har är water sensor

 

C5D4F35E-C125-4603-BAF9-3D3E26E36F88.jpeg.38f1b228cded3e1edf1148933654ec73.jpeg

 

det kan vara bra o ha ifall man åker bort eller man glömt tömma den.. då stannar skummaren om vatten nivån för högt men det är inget måste

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, quaddan sa:

Super, stort tack! Är inte returpumpen av större betydelse än skummaren när det gäller dimensionerna?

När man bestämmer hur stor returpump man ska ha går man ofta efter hur mycket vatten skummaren kräver.

Har man ett högre flöde genom sumpen än vad skummaren "använder" är det lite som att elda för kråkorna. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...