Gå till innehåll

"Mitt andra saltvattens kar "


Demasoni

Rekommenderade inlägg

Hej på er !

Har börjat och fixat lite med min ombyggnation av malawi karet.

*Köpt en Ikea tv möbel som jag förstärkt och tagit bort någon hylla(fler ingrepp kommer att göras,tex vent).

*Byggt en sump på 275 liter som precis blivit klart(skall placeras i Ikea möbeln).

*Skummare till vänster returkammare i mitten refugim till höger.

*Köpt skummare H&S

*Handlat filter som skall byggas om till fosfat o nitrat filter.

*Osäker på returpump lutar åt eheim 1262 !? Tyst o hyffsat flås....eller någon kraftigare mod,laguna dammpump ?

* 25mm och 40mm pvc är det ok ?

* Lutar åt att borra kortsidan och göra någon form av ytavrinning(box el liknande) modell längre.

*Burken är 250x60x60

*Osmosvatten i dunk ev mindre akvarium under akvariet.

*Akvariet och Sumpen skall stå "side by side".Ville ha hyffsad arbetshöjd vid sumpen, därav konstruktionen.

Vill gärna ha någon synpunkt innan jag fortsätter :ler:

Tony

post-1600-14468912536227_thumb.jpg

post-1600-14468912536302_thumb.jpg

post-1600-14468912536423_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken sida skall detta sumpskåp stå vid.

Är själv på G att skaffa ett sumpskåp vid sidan av karet.

Vad hette denna TV bänk

Nej tycker att det räcker med ett flöde på max 3ggr akvarievolymen från sumpen

Har du compessiceps idag i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det Jimmy.

Skåpet skall stå på vänster sida är det tänkt. Skåpet heter Markör köpte det begagnat på blocket och målade sedan om det.Max belastning 100kg så förstärkning behövs.

Det blir förmodligen 1262.

Tror du ser som en hök -mycket riktigt det finns compressiceps i burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du ser som en hök -mycket riktigt det finns compressiceps i burken.

hehe ja hawkeye thats me pal!

Hadde själv sådana här i ett 720 kar var en gran syn att se de växa upp från 3cm till 45cm å sedan verkligen yngla av sig i massor

Vad har du tänkt för ljus över detta kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du ..ljuset.

Har haft en hel del tankar kring just ljuset. Som det lutar åt idag(hinner säkert ändra mig ett antal gånger :skrattar:) är att försöka behålla huven komplettera med t5 och bara 2x150 w mh för glittereffektens skull(typ hb- mannen).

Även sätta in 12v fläktar i densamma.

Har idag 250w i 200 liters burken , vilken logik :).

Vad tror du om pvc 25/40 ?

Hur är dina tankar kring ditt "sumpskåp"(skrev först supskåp det vore nåt :ler:) ?

Tony

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe ja där sa du nått ett kombinerat sump & supskåp lite lättare då att börja med vodkametoden

du kanske kan ha dina lådor som förvaring av detta

*asgarv*

Vad har du för ljus idag då så kan vi säkert komma med ideer

Mina tankar var att ha en ytavrinning å rätt ner i detta sup/sump skåp å köra med skummare, kalkreaktor å sedan upp igen till karet. Sumpen blir nog med måtten 60x40x40 å en eheim 1250 som returpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt enkelt ett universalskåp( ett filter till med aktivt kol sen finns allt ) :smiley20: .

Idag finns det 6 st t8 120cm med reflektorer, tre i varje sektion då huven är i två delar,höjden från vatten ytan till "taket" är 20 cm. Främre delen är öppningsbar.

Tony

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen dum ide!

Har varit inne på en snarlika modell själv men då bara två t5 i den öppningsbara delen en t8 (blått) i den andra och mh längs bak.

Det tål att tänka på,den sk glitter effekten är ju lite speciell .

Speldax med sonen..:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett litet förslag till ditt "supskåp". Skulle du inte kunna losa på locket över sumpen och sätta gångjärn på den så att du kan fälla upp den vid behov. Jobbmån över sumpen är något jag verkligen saknar över min sump vilket klart ska tas med vid något framtida bygge...

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter!

Läste att den "Gröna" funnit sig tillrätta och t.o.m möblerat om lite :) .

Locket sitter med 6 stycken "skruvar" och det är förmodligen inga större bekymmer att lossa på dessa och skruva fast gångjärn. En förstärkning är isåfall nödvändig för att "hålla ihop" möbeln. Kommer att köra på med locket fast ibörjan, får se om det upplevs trångt, så går det att senare fixa det på plats.

Tycker iden är tilltalande, den tackar jag för -respekt .

Funderade på att göra ett litet plenum i "refuigimdelen" är det gångbart ?

Volymen ung 1/10 av den totala (100 l på refugimdelen).

Tänkte göra enligt Ingvar H. modell.

Räcker då cirkulationen i den delen(avstick ifrån returen med 1262 som returpump) ?

Mvh Tony

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo den "gröna" styr och ställer lite men han har blivit kompis med min andra "gröna", de har plats bredvid varandra.

Karet tycker jag annars är som gjort för saltvatten... Kommer att bli hur bra som helst. Angående lyse så lägger jag min röst på mh trots den snygga huven, går den inte att modifiera...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad bra då klarar jag cirkulationen i refugimet också.

Angående lyset så blir det förmodligen en kobination t5 o mh.

Tänkte borra gaveln -har någon en bra lösning på det eller kanske en helt annan variant?

Ska sätta pappa glasmästare i arbete :) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...