Gå till innehåll

Åter uppliva innan nedläggning


Aquario

Rekommenderade inlägg

Titeln kanske låter konstig! Men jag skulle vilja ha lite hjälp att återuppliva mitt kar och där med mitt intresse för saltvatten annars blir det nedläggning tyvärr. 

Det är så här att jag har sedan begynnelsen kört med "Djup sandbotten"-versionen för att slippa dammsuga botten som "skulle" underlätta hobbyn då djuren i sanden skulle städa den åt mig. Allt har gått smärtfritt i 5-6 år fram tills nu. Orsaken till mega algtillväxt på senare tid kan ha med att göra att jag köpte en kirurg. Jag har totalt 3fiskar på 550L. Levande sten består av uppskattningsvis 40kg++. Jag har märkt avsaknad av små liv i stenarna. Inga sjöstjärnor alls, knappt några podds eller borstmaskar.Finns en XL blåbent eremit, pytte små snigel bebisar, finns inga stora sniglar. Där emot finns det maskar och lite liv i min troligtvis låga DSB. Jag har 30kg fin sand men den är i snitt bara 5-6 cm. Fisk och koraller mår bra, dock kunde jag vara bättre på vatten byten men när jag byter byter jag 120L/gång. 

Jag tänker börja med att bygga mig en algreaktor och en ny sump.

Tacksam för alla tipps.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du du skall börja med att testa ditt vatten.

Temperatur, salthalt. Sedan kH, kalcium, magnesium, nitrat och fosfat. Nitrat och magnesiumtest åldras ganska snabbt så inga utgångna datum på testerna.

5 - 6 cm sand är inte en djup sandbotten. För att få den anaeroba nedbrytningzonen i sanden så behövs minst dubbla tjockleken. 5-6 cm är bara bra på att samla en massa skit. Jag skulle börja med att ta ut sand så det bara är 1 - 2 cm kvar. Det är säkert en väldig massa skit i sanden så sug ut med en hävert så att det inte rörs upp i karet. 

Att det finns så lite smådjur i stenen beror på att du har en mycket låg näringsomsättning i karet. (Om inte fiskarna är uppåt 30 cm).

Det som gör att korallreven inte är täckta av alger är alla betare som håller dem tillbaka. Du behöver mycket mer. En sjöborre brukar vara bra på att ta de långa trådarna.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Ja de är som mattor.

Stigigemla: Du har träffat allt rätt. Jo jag vet att 5-6 cm inte är tillräckligt för en DSB. Det var dyrt att köpa all sand på en gång vid uppstarten. Jag har alltid haft i bak tanke att det en dag kommer att straffa mig. Det är kanske det som händer nu....

Kan man en sjöborre och en sjögurka vara till någon hjälp?

En annan fråga är, kan man pytsa på med mera sand? I så fall hur mycket åt gången vågar man hälla i ? Mvh.

Ändrat av Aquario
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...