Gå till innehåll

Ny cirkulation till rumsavdelare


j0nas

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Har ett 300l kar med måtten 100x60x50 (lxbxh) med avrinning mitt på ena kortsidan. Har idag skött cirkulationen med fyra st jecod rw4/8, två pumpar på var sida om boxen. Har fungerat bra men efter 2,5 år så börjar de lägga av. Känns också som det är svårt att få bra flöde hela vägen bort till andra gaveln nu när karet är mer uppvuxet. Istället för att byta ut till nya jecods funderar jag på något nytt.

 

En gyrepump vertikalt på ena sidan om boxen känns lockande för att få cirkulation från botten och upp till ytan men undrar om den fungerar optimalt där? Blir kanske för inklämd för att fungera som tänkt?

Bättre med traditionell streamer? Vill i så fall ha en modell så att jag klarar mig med en och ändå får cirkulation från botten till toppen och hela vägen bort till andra sidan. 

 

Resterande jecods behåller jag på andra sidan boxen.

 

Hur hade ni gjort? 

 

48528146-E82F-4C15-996B-AE2A43BA1E18.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, j0nas sa:

Hej!

 

Har ett 300l kar med måtten 100x60x50 (lxbxh) med avrinning mitt på ena kortsidan. Har idag skött cirkulationen med fyra st jecod rw4/8, två pumpar på var sida om boxen. Har fungerat bra men efter 2,5 år så börjar de lägga av. Känns också som det är svårt att få bra flöde hela vägen bort till andra gaveln nu när karet är mer uppvuxet. Istället för att byta ut till nya jecods funderar jag på något nytt.

 

En gyrepump vertikalt på ena sidan om boxen känns lockande för att få cirkulation från botten och upp till ytan men undrar om den fungerar optimalt där? Blir kanske för inklämd för att fungera som tänkt?

Bättre med traditionell streamer? Vill i så fall ha en modell så att jag klarar mig med en och ändå får cirkulation från botten till toppen och hela vägen bort till andra sidan. 

 

Resterande jecods behåller jag på andra sidan boxen.

 

Hur hade ni gjort? 

 

48528146-E82F-4C15-996B-AE2A43BA1E18.jpeg

Hej

skaffa gyre pumpar har två maxspect 250 sjukt drag i de kör ena på 50% andra 20% räcker mer än väl för mitt 450 l kar

 

Mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minuter sedan, mcjagg sa:

Hej

skaffa gyre pumpar har två maxspect 250 sjukt drag i de kör ena på 50% andra 20% räcker mer än väl för mitt 450 l kar

 

Mvh Frank

 

Tack! Kör du också pumparna vertikalt? Inga problem för en pump att få drag från ena gaveln till den andra (100cm hos mig)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...