Gå till innehåll

Cyano? Behandling?


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Har legat och läst lite nu på morgonen. 

 

Hittar flertalet amerikanska sidor där man menar på att eremiter och till viss del även trochus/turbo-snäckor kan ge cyano en omgång. 

 

Vad säger ni här om det? Kanske utöka CUC? Kan dom verkligen ta cyano?

Akvarium ca 900 liter visningsdel. 

Har idag ca 10 trochus, massa små snäckor (stomatella och kanske avkomma från trochus), 1-2 sandsnäckor (kanske fler), 8-16 eremiter, 3 tuxedo sjöborrar, 1 sandvändande sjöstjärna (som mest seglar ovanpå sanden enligt mig :) ), 1 sandvändande goby och 2 kirurger (japp, CUC enligt mig :) )

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

35 minuter sedan, Lasse sa:

Näringsnivåer?

 

MVH Lasse

Har tidigare haft rätt lågt under en period: po4 0,03 No3 ca 1-5, Hanna ULR och Salifert nitrattest. 

 

Hoppat över mängder med vattenbyten, matat fiskarna 2ggr/dag plus lite bonus då och då och fått upp det till:

4F134DE2-8E98-46AB-85B3-BEDA7E1C0AFD.png.2420455da5a6bdd19df41513de9c6fe5.png

 

Från detta har jag försökt få upp nivåerna ytterligare då jag läste att någon/några menade på att låga värden kunde vara orsaken till cyano, vet inte om man refererat till nitrat eller både men låg på mitt N-doc test enligt följande:

9406D194-C618-4082-ACB0-AE89A030F80A.png.4f5d6060eaa311d82829b7cc1a9eba8a.png

 

Gjorde ett vattenbyte igår och ska mäta allt idag igen men gissar på po4 0.04-0.1 och nitrat 5-10

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Kimozabe sa:

Har tidigare haft rätt lågt under en period: po4 0,03 No3 ca 1-5, Hanna ULR och Salifert nitrattest. 

 

Hoppat över mängder med vattenbyten, matat fiskarna 2ggr/dag plus lite bonus då och då och fått upp det till:

4F134DE2-8E98-46AB-85B3-BEDA7E1C0AFD.png.2420455da5a6bdd19df41513de9c6fe5.png

 

Från detta har jag försökt få upp nivåerna ytterligare då jag läste att någon/några menade på att låga värden kunde vara orsaken till cyano, vet inte om man refererat till nitrat eller både men låg på mitt N-doc test enligt följande:

9406D194-C618-4082-ACB0-AE89A030F80A.png.4f5d6060eaa311d82829b7cc1a9eba8a.png

 

Gjorde ett vattenbyte igår och ska mäta allt idag igen men gissar på po4 0.04-0.1 och nitrat 5-10

 

Mvh

Kim

Och jag har mer av vad det nu är på stenen än på sandbotten. 

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fanns en gång en lite eremit som sas kunna ta cyano. Jag testade den en gång och den verkade faktiskt fungera. kommer dock inte ihåg namnet - men den var liten. Tror den var från Västindien. Det jag brukade göra med cyano är att höja NO3 nivån lite och mekaniskt rensa varje kväll. Det fungerar normalt på ca en månad. Nu har du ju en del näring - skulle ligga kvar där - NO3 runt 5 - 10 och PO4 runt 0.05 - 0.1. Det finns cyano som trivs i högre näringsnivåer också - tyvärr - så det är inte ett bergsäkert sätt - men mekanisk rensning är bra ändå, Stör så mycket som möjligt. Det är mattorna som är deras styrka. Kör du med NoPoX eller annan kolkälla? - sluta i så fall. Tror de använde 3 % väteperoxid - späd din med RO vatten 1 på 2 om det är 6 % och 1på 4 om det är 12 %. Öka koncentrationen på din oxidator också. Om det ser bra ut - du kan kanske lägga till en katalysator. Vilken konc kör du nu?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, Lasse sa:

Det fanns en gång en lite eremit som sas kunna ta cyano. Jag testade den en gång och den verkade faktiskt fungera. kommer dock inte ihåg namnet - men den var liten. Tror den var från Västindien. Det jag brukade göra med cyano är att höja NO3 nivån lite och mekaniskt rensa varje kväll. Det fungerar normalt på ca en månad. Nu har du ju en del näring - skulle ligga kvar där - NO3 runt 5 - 10 och PO4 runt 0.05 - 0.1. Det finns cyano som trivs i högre näringsnivåer också - tyvärr - så det är inte ett bergsäkert sätt - men mekanisk rensning är bra ändå, Stör så mycket som möjligt. Det är mattorna som är deras styrka. Kör du med NoPoX eller annan kolkälla? - sluta i så fall. Tror de använde 3 % väteperoxid - späd din med RO vatten 1 på 2 om det är 6 % och 1på 4 om det är 12 %. Öka koncentrationen på din oxidator också. Om det ser bra ut - du kan kanske lägga till en katalysator. Vilken konc kör du nu?

 

MVH Lasse

Kör endast skummare, oxidator och aktivt kol. 

Oxidator 12% kommer inte ihåg om jag har 1 eller 2 katalysatorer. 

Men då kanske jag ska köra med veckovisa vattenbyte i storlek som i början så jag kommer ner på po4 0.03/no3 1-5. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta hjälper nog inte dig: men jag har en teori om att cyano. det verkar som att det alltid uppstår på "död" materia, sand/grus eller "död LS" , typ revpelare. det sägs ju att cyanon var den första organismen på jorden, så det kanske inte är så konstigt. 

 

både väteperoxid och Red Slime remover är enligt mig, tillfälliga lösningar. de tar bort problemet, men åtgärdar inte orsaken. 

 

jag körde säkert 5 gånger med RSR, väteperoxid, bakterier etc - men cyanon kom tillbaka eller blev inte påverkad. efter jag slängde ut mitt grus, så försvann cyanon efter ett tag (gissar en månad). jag såg små gruskorn som blev kvar, som cyanon växte över. men det växte aldrig på glaset nedanför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, nike83 sa:

detta hjälper nog inte dig: men jag har en teori om att cyano. det verkar som att det alltid uppstår på "död" materia, sand/grus eller "död LS" , typ revpelare. det sägs ju att cyanon var den första organismen på jorden, så det kanske inte är så konstigt. 

 

både väteperoxid och Red Slime remover är enligt mig, tillfälliga lösningar. de tar bort problemet, men åtgärdar inte orsaken. 

 

jag körde säkert 5 gånger med RSR, väteperoxid, bakterier etc - men cyanon kom tillbaka eller blev inte påverkad. efter jag slängde ut mitt grus, så försvann cyanon efter ett tag (gissar en månad). jag såg små gruskorn som blev kvar, som cyanon växte över. men det växte aldrig på glaset nedanför.

Men växte det inte på din sten då?

Mitt är mest på stenen och väldigt lite på sanden, ingenting på glaset. 

Inte säker men tror även det växer på utsidan av mina filterstrumpor i sumpen. 

 

Känns drygt att blåsa av var/varannan dag, hade gärna blivit av med det då jag inte vågar boka semester med pågående problem :( 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och så här ser strumpan ut efter att den hängt på bubbelfällan, algerna har legat i luften ca 1 timmer eller nåt medans jag gjorde rent saltmix-behållaren. 

Teorier? Algerna har ju typ smält bort och kvar är lila missfärgningar i strumpan. 

72C2EE44-0604-49A6-AF86-2ABC33DD0BD8.jpeg.d746785b6aa93be46872b5563365d182.jpeg

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Kimozabe sa:

Men växte det inte på din sten då?

Mitt är mest på stenen och väldigt lite på sanden, ingenting på glaset. 

Inte säker men tror även det växer på utsidan av mina filterstrumpor i sumpen. 

 

Känns drygt att blåsa av var/varannan dag, hade gärna blivit av med det då jag inte vågar boka semester med pågående problem :( 

 

Mvh

Kim

 

det kom till slut på stenen också. men det växte i första hand i sanden.

din pelare är gissningsvis inte gjord av LS? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

39 minuter sedan, nike83 sa:

 

det kom till slut på stenen också. men det växte i första hand i sanden.

din pelare är gissningsvis inte gjord av LS? 

Jo, eller död levande sten :) . Tror den kallas pukani eller nåt. Det är en enda stenbumling som jag sågat av botten på och gjort en platt fot till den. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slängde ganska omgående i lite mer alger men än så länge är vattnet klart. 

Dom har rullat ihop sig som bollar, men ser inget annat som har hänt. 

Tryckte därför i resterande lösning så det är nu 1ml på 1 cup tankvatten. 

 

Låter det stå till imorgon och hoppas att någon kan svara på dels vad det kan vara för alg och även då vad jag gör med vattnet, ut i vasken eller till miljöstation. 

 

Hittade på amerikanska forum att en del använt Chemiclean med bra resultat. Jag har inte läst om medlet. 

Dragit ned lite på belysningen och kommer imorgon puffa med pipetten samtidigt som jag står redo med min bottensug för att försöka få ned så mycket som möjligt i en strumpa. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väteperoxid är den mest miljövänliga dödande kemikalien som finns - när den verkat så blir det bara vatten och syre kvar. Ofarliga rester. I vasken.

 

Verkar inte vara "vanlig" cyano.   @m0jjen gjorde testen en gång - han kan kanske fylla i

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Lasse sa:

Väteperoxid är den mest miljövänliga dödande kemikalien som finns - när den verkat så blir det bara vatten och syre kvar. Ofarliga rester. I vasken.

 

Verkar inte vara "vanlig" cyano.   @m0jjen gjorde testen en gång - han kan kanske fylla i

MVH Lasse

Tack Lasse,

Får se om mojjen kan fylla på med kunskap :) 

 

Synd att inte triton kör ett rör där man kan slänga i sin problemalg för analys oxå. Såg på ett USA-forum att där var nån som fått skickat till analys. 

Jag ska föreslå det :D 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, nike83 sa:

när jag testade min cyano så tog jag upp en stor bit och la i ett glas. sedan hällde jag på väteperoxid och det blev grått direkt

Jag har svårt att få upp en stor bit, objektivt mått dessutom :) 

Jag har inga stora mattor i sanden, det som är på stenen kan jag bara blåsa och suga upp. 

Jag kan prova göra om testet imorgon och försöka få upp mer alger, vilken koncentration av väteperoxid hade du och hur mycket i hur mycket saltvatten?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 hours ago, Lasse said:

Väteperoxid är den mest miljövänliga dödande kemikalien som finns - när den verkat så blir det bara vatten och syre kvar. Ofarliga rester. I vasken.

 

Verkar inte vara "vanlig" cyano.   @m0jjen gjorde testen en gång - han kan kanske fylla i

MVH Lasse

 

17 hours ago, Kimozabe said:

Tack Lasse,

Får se om mojjen kan fylla på med kunskap :) 

 

Synd att inte triton kör ett rör där man kan slänga i sin problemalg för analys oxå. Såg på ett USA-forum att där var nån som fått skickat till analys. 

Jag ska föreslå det :D 

 

Mvh

Kim

 

Väteperoxid ska enligt de tester som många amerikaner och även jag testat endast fungera på just cyanobakterier. Är det spirulina som ser identisk ut (kan särskiljas med mikroskåp) kommer det inte ha någon effekt.

 

Ditt experiment med glaset och h2o2 innehåller för lite cyano för att ge dig något. Tanken är att man ska ta en relativt bra bit, säg 1/5-1/4 av bottenytan av ditt provkärl, ha i kanske 1 ml h2o2 och lämna det ett par timmar. Om vattnet blir rosa/rött och cyanon skrynklar ihop är det just cyanobakterier och h2o2 fungerar att behandla med. Händer inget är det spirulina och då fungerar chemiclean.

 

Om man ska använda h2o2 förespråkar jag något som även @Lasse gör och eventuellt redan gjort i tråden(?), en oxidator. Jag tror snarare att en konstant tillsats kommer ha större effekt än en daglig i bulk. Jag doserade i bulk (1 gång per dygn) och mattan blev brun o dog på vissa ställen men den slog inte ut cyanon helt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...