Gå till innehåll

Reefer 525xl skummare


Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Har uppgraderat till ett Reefer 525xl.

Använder idag en ArkaCore 120 som jag använde i mitt 340l kar innan.

 

Vet inte riktigt om den räcker till eller om jag ska uppgradera. Är lite sugen på att uppgradera nämligen.

Gillar ArkaCore då den jag har är både tyst och funkat fint.

Men kollar lite på Tunze också. Hur är deras? Tysta? effektiva? Känns som dem som finns har funnits med ett tag, :) 

Kollar även lite på Nyos med. :)

 

mvh

Pierre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror helt på vilken belastning du planerar att ha, hur mycket du matar, fisk med mera. Jag skulle säga att den kommer funka kanon då den är specificerad till 500 liter, ska du dock belasta hårt kan du behöva byta den i framtiden. Till en början finns det nog ingen anledning :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minuter sedan, m0jjen sa:

Beror helt på vilken belastning du planerar att ha, hur mycket du matar, fisk med mera. Jag skulle säga att den kommer funka kanon då den är specificerad till 500 liter, ska du dock belasta hårt kan du behöva byta den i framtiden. Till en början finns det nog ingen anledning :)

Belastningen idag är låg. Men har ju hellre en som klarar betydligt mer än en som ligger på gränsen. Kan man ha en skummare som är för stor? 

Och jag har inte märkt att något värde går iväg ännu iaf. mäter ju ofta för att hålla koll på just detta. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan men definitivt. Jag är ett praktexempel på detta. Har en skummare som är specificerad till 1000-2000 liter till mitt system på dryga 730L. Har extrema problem med nollad näring o att skummaren blir svår att ställa in. Jag skulle säga att ett system på 500~liter skulle som max ha en skummare specificerad för 500-1000 liter.

 

Exempel på sådan skummare skulle kunna vara: Deltec 1000i, Nyos 160, bubbleking mini 180. Sen beror det ju såklart på budget med mera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, m0jjen sa:

Kan men definitivt. Jag är ett praktexempel på detta. Har en skummare som är specificerad till 1000-2000 liter till mitt system på dryga 730L. Har extrema problem med nollad näring o att skummaren blir svår att ställa in. Jag skulle säga att ett system på 500~liter skulle som max ha en skummare specificerad för 500-1000 liter.

 

Exempel på sådan skummare skulle kunna vara: Deltec 1000i, Nyos 160, bubbleking mini 180. Sen beror det ju såklart på budget med mera.

yes jag förstår. Man vill ju inte nolla näringen heller. 

Bättre att behålla den jag har. ev styra näringen med NoPox kanske och känner man att allt skenar så se över utrustningen vid det tillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...