Gå till innehåll

Red Sea Max E 260 vs Red Sea Reefer Deluxe 250


Rekommenderade inlägg

Går i akvarium köpa tankar! Har fastnat för dessa båda och dyker det upp ett bättre begagnat så kanske det inte spelar någon roll. Är det någon som kan berätta om för och nackdelar med avrinnings kabinett i tanken eller utanför tex underhållsmässigt olika ljudvolym och är det så att vissa komponenter i E max konceptet inte håller måttet och måste bytas ut? Måste man köpa till Red Sea Max E-260 sump upgrade för att det ska fungera tillfredsställande? Kanske det är så att jag ska köpa ett Red sea Reefers V3 250 och köpa till lampor och övrig utrustning för det blir bättre och billigare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte just de karen, men ett system som har sumpen under i skåpet blir enklare att laborera med, få dit bättre utrustning och sådär.

Misstänker att red sea max fortfarande har sump i bakkant av karet, det blir mindre plats för utrustning då och klart högre ljudnivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red Sea Max karen kan uppgraderas till sump i skåpet. Då behöver man köpa till rör och en sump. Annars är det inga bekymmer.

 

Men Reefer karen har en mycket mindre ytavrinningsbox så jag personligen tycker de är snyggare. Så kan du välja och vill köra med separat sump(den interna sumpen i RSM karen är ingen höjdare tycker jag) så satsa på ett reefer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv inte ägt ett 250 eller max e260 men jag skulle välja 250 alla dar i veckan just på grund av att du får med en sump i det paketet. Det är väl en ren smaksak vad man till slut väljer, men jag ser att de tusenlappar du behöver lägga extra på en sump i maxen kan du lägga på schysst utrustning i sumpen på en 250:a istället :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...