Gå till innehåll

Euphyllia-ätande plattmask


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Hoppas ni som läser har tålamod och även input om ni råkat ut för samma sak :) 

 

Jaha, allt har bara rullat på och precis när man tänker att det inte är så jäkla mycket jobb med saltvatten kommer allt på en gång, snacka om att ”jinxa”

Cyano/dino (vet inte riktigt vad jag har) kryddat med en och annan glasros (kanske inte hela världen) men nu även plattmaskar som har gått på Euphyliorna. 

Har haft en ”Wall-hammer” som tjurat/bråkat ett tag, trodde jag råkat skada den vid en omplacering. Flyttade till sist ner den på sandbotten där jag alltid startar med mina Euphyllior och även lyckats rädda 1. 

Den ville fortfarande inte slå ut på halva sidan. För ca 2 veckor sedan började min goldtorch oxå tjura, en annan som står bredvid har tidigare gjort likadant men kom igång igen, kan ha varit kopplat till låga näringsvärden. För 4-5 dagar sedan började även min favorit hammare att se knepig ut på ena spetsen av korallen, öppnade sig inte lika mycket som tidigare. 

Tänkte att jag kanske hade för mycket flöde eller något men samtidigt har där stått andra bredvid som varit fullt utslagna. 

 

Idag tyckte jag att vävnaden såg konstig ut på torchen och även att där var något. 

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2316340

Har doppat 3 av dom och fick nog bort en 10 maskar totalt. Vävnader har tagit ordentligt med stryk men hoppas av hela mitt hjärta att min goldtorch och favorit-hammare ska hämta sig (vet inte om jag kommer kunna hitta samma färg igen) 

 

Tycker dock det ser ut som ägg på torchen. 

A2CDF524-912D-4224-9A43-F4BBC8D40686.jpeg.841bc3c7c982bd7809a1743157917388.jpeg

 

Kommer plocka loss dom andra euphylliorna så jag kan inspektera dom noggrant imorgon. 

Även köra fler dipp, hur ofta skall jag dippa är dock frågan, var 3-4 dag?

Ä det tänkbart att en Synchiropus ocellatus kan hjälpa mig att bli av med dessa små ”gynnare”?

Vågar ni gissa @Lasse och @stigigemla

 

Hoppas nu det ”bara” är Euphyllia som står på menyn för måste alla koraller doppas och flera gånger så vet jag knappt hur jag ska administrera det. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Ser onekligen ut som nån form av ägg på den....
Tror aldrig jag hört om euphylia-ätande plattmask, tar "vanlig" korall-dopp dem?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Jag doppade i Fauna marine och det fungerade. 

Kommer doppa dom andra imorgon och sen får alla stå på botten tills jag känner att det är över med dopp lite då och då och ett vaksamt öga. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Tror att scooter blenny är en bra lösning som du själv misstänker. Gyltor också

 

MVH Lasse 

Då ska jag prova en sån, behöver en medhjälpare nu och orkar inte leta upp en wrasse som inte behöver sand att gräva i etc. 

 

Har förövrigt doppat resterande idag och skrapat bort ägg som satt på 2 av dom, återstår att se var detta kommer sluta :( 

Tänker inte enbart på pengarna utan även på att jag kanske inte får tag på några av dom igen. 

Är nästan säker på att en kommer gå under.....

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag har läst tidigare är att det finns podliknande djur som gör sig ett hem på korallen, vävnad och allt. Dock har jag inte hört talas om plattmaskar..

 

Detta "kryp" iaf verkar inte livnära sig på euphyllian, utan irriterar den bara så att den till slut inte orkar öppna sina huvuden, och då till sist dör.

 

Finns flera trådar att läsa om detta på en enkel sökning https://www.google.com/search?q=euphyllia+bugs&oq=euphyllia+&aqs=chrome.3.69i57j69i60j69i61j35i39j46j0.3893j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

Hoppas du lyckas få bort det med doppande och någon gylta. Har du någon karantän elr liknande där du kan ha euphylliorna ett tag under övervakning?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-06-11 at 23:55, kaptenen sa:

Det jag har läst tidigare är att det finns podliknande djur som gör sig ett hem på korallen, vävnad och allt. Dock har jag inte hört talas om plattmaskar..

 

Detta "kryp" iaf verkar inte livnära sig på euphyllian, utan irriterar den bara så att den till slut inte orkar öppna sina huvuden, och då till sist dör.

 

Finns flera trådar att läsa om detta på en enkel sökning https://www.google.com/search?q=euphyllia+bugs&oq=euphyllia+&aqs=chrome.3.69i57j69i60j69i61j35i39j46j0.3893j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

Hoppas du lyckas få bort det med doppande och någon gylta. Har du någon karantän elr liknande där du kan ha euphylliorna ett tag under övervakning?

 

 

Skinnet har dragit tillbaka sig, nån strulade med att inte ville öppna sig etc. 

Såg ut som bilder i länken jag postade. 

 

Fick bort dom med dopp och skrapade även bort ägg. 

Synar korallerna 1-2ggr/vecka och hoppas inte behöva doppa så jäkla många gånger till då det nog stressar korallerna. 

Köpte även ett par scooter blennies. 

 

Har förlorat 1 men tror resten kommer klara sig, min golden torch är dock fortfarande tjurig. 

 

Bara att fortsätta övervaka. 

 

Mvh

Kim

 

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...