Gå till innehåll

Tester


Rekommenderade inlägg

Jisses så mycket tester man kan göra på sitt vatten! Har fattat att Hanna checker är det man ska ha men dom kostar ju en slant. Så min fråga är vilka ska man satsa på i första hand och vilka kan man nöja sig med enklare testutrustning. Jag tänker att vissa tester är svårare att få till tillförlitligare resultat medans andra är lätt. Jag är intresserad av att hålla koraller i akvariet samt fiskar.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Några tycker att Hanna varierar för mycket och gått över till annan pro dropp test variant. Jag testar kh no3 no4 sen skickar jag in till icp 4 ggr per år ca är ju mest koraller som som är känsligast om man inte ska ha speciella fiskar.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testar baslinje med Salifert

 

Fosfor med Hanna

ICP till ATI en gång/månad för att checka eventuella ändringar. 

Men ingenting av det behövs egentligen när man har funnit balansen och lärt sig hur de olika preparaten man har fungerar och förbrukas i ens akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller bryr sig mycket om att magnesium kalcium och karbonathårdheten är rätt och stabil, till de 3 har salifert utmärkta tester. CA, MG, KH.

Näringsvärden är också bra att ha kontroll på, Nitrat - No3 är också Salifert bra på, fast även t.ex. Red Sea gör dessa tester bra.

Den andra sortens näring är Fosfat, PO4. Där är Hannah klart bättre än de billigare men Hannah ställer samtidigt stora krav på att man gör rätt och underhåller sitt kit mycket noggrant. Många testar därför sällan PO4 alls.

 

Tillsammans med temperatur och salinitet kommer du ofantligt långt med dessa 4 tester. Ett som du mer eller mindre bör undvika att testa är PH, det leder ofta bara till att man jagar siffror och gör det på fel sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...