Gå till innehåll

Mata med färska musslor, hur?


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Har köpt lite blåmusslor och undrar om jag måste snabbkoka musslan innan jag lägger ner den i akvariet?

 

Om jag skulle vilja frysa in några, frugan äter väl resten :D , ska jag då frysa in dom färska eller ska dom kokas lite snabbt?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Slanten sa:

Du behöver inte koka dem när du matar färska.

Jag tycker de ska kokas innan nedfrysning. Men testa att frysa in några färska och jämför.

Ok, och vad är det jag ska ”leta” efter när jag tinnar dom för att jämföra kokta/okokta? :) 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minuter sedan, Slanten sa:

Enligt min erfarenhet "ryker" kokta musslor väldigt mycket. Jag vet inte om färskfrysta musslor gör det lika mycket. 

Aha, ska testa båda. Tack så jättemycket. 

 

Trodde kanske att det ena var ok att mata fiskar med medans det andra kanske inte var lika bra. 

 

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fryst ner levande musslor som jag matar min muräna med. Mest för att jag inte vill ge han tillagad mat (vet iof inte om det är nåt dåligt) Det funkar bra tycker jag. Jag lägger köttet i ett glas med vatten en stund och skakar av det lite innan jag matar, då hamnar det mesta böset som är för smått för muränan i glaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-06-17 at 11:00, Kirderf sa:

Jag har fryst ner levande musslor som jag matar min muräna med. Mest för att jag inte vill ge han tillagad mat (vet iof inte om det är nåt dåligt) Det funkar bra tycker jag. Jag lägger köttet i ett glas med vatten en stund och skakar av det lite innan jag matar, då hamnar det mesta böset som är för smått för muränan i glaset.

Tack för svaret, blev inget nedfryst förra omgången men ska prova igen. 

Kanske även testa nån annan mussla, blåmusslor verkade inte vara nån jättehit :) 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...