Gå till innehåll

Salt problematik - salthalten i akvariet


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har tidigare skrivit inlägg om problem jag har haft med att mäta korrekt salthalt. Har använt mig av refraktometrar som av olika grunder har mätt fel, gett missvisande värder osv och på det sättet har jag haft och fått väldigt olika resultat. 

 

Har för en tid tillbaka lagt bort refraktometrarna och har enbart baserat mig på mätningarna via ICP. 

 

De har 7 av 8 tillfällen legat väldigt fint innanför mitt önskade värde - 34 till 36 PSU - och det har jag varit förnöjd med. 

 

Sista ICP testet däremot visar en höjning från föregående test - 35,51 PSU - till det nya - 37,17 PSU... Första frågan: Hur stor kris är detta saltvärdet om det är sant? 

 

Det jag har gjort i mellan de olika testerna har varit 3 vattenbyten. Vattenbytena har varit exakt lika stora och mängden salt till vatten har varit utmätt med ICP. Fick svaret där för några dagar sedan. Jag trodde jag bytte 223 liter vatten x 3 med ett värde på 35,5 PSU men har egentligen bytt med ett värde på 36,94 PSU enligt ICP resultatet. 

 

Andra frågan: De vattenbytena bör väl inte klara av att höja salthalten i mitt system (1800 liter)?

 

De utgör ju ganska få procent av den totala vattenvolymen i systemet så att hela systemet hoppar från 35,51 till 37,17 p.g.a. de 3 vattenbytena på nästan 37 PSU är väl långsökt?

 

Det andra som förbryllar är mätningarna av salthalten genom min probe. 

Jag mäter med conductivity probe. Den har gett mig ett konstant värde och jag ser att den visar lågt gentemot testvärde från ICP mätningarna. Den har alla de tillfällen då jag har mätt tidigare gett ett värde på 0,4-0,8 för lite jämfört med det som ICP har visat.

 

T.ex. proben har visat 34,4 PSU och värdet som kommer från ICP mätningarna är 34,4 + 0,8 = 35,5 

 

Detta har visat sig kontinuerligt så jag har räknat med en felmarginal och att proben visar cirka 0,5-1 enheter för lågt saltinnehåll i vattnet för att inte dra för långt upp eller ner i värde. Likväl visar nu proben samma värde som den gjort tidigare även om värdet på ICP mätningarna skiljer sig.

 

Näst sista ICP mätningen hade jag som sagt 35,51 PSU och då mätte proben 34,4 alltså cirka 1 enhet "fel".

Sista mätningen hade jag enligt ICP 37,17 men enligt proben är det nu 34,0/34,1 PSU.

 

Tredje frågan: Hur kan det komma sig att proben mäter samma till trots för att ICP'n skiljer så stort?

 

Min första tanke är ju mätfel på ICP eller en hanteringsmiss av mig t.ex. om jag t.ex. tog vattenbyte i nära anslutning till det att jag tog ut vatten till ICP testet eller något liknande fel orsakat av mig själv.

 

Fjärde frågan: Vad har ni rekommenderat att jag gör? 


Alla rekommendationer på ICP testet är ju utifrån att salthalten är 37,17 PSU så att dosera utifrån dem känns lite riskabelt - tänker se på tidigare värde och det nya värdet för att jämställa och korrigera. 

Men vad med salthalten? Kan ju sänka salthalten men osäker på om jag bör göra det när proben faktiskt visar detsamma som den alltid har gjort. 

Kan ju sända in nytt test för att eliminera fel vid hantering eller mätning men då får jag inte svar före semestern är igång och då är vi troligtvis bortresta.

 

Tacksam för råd och rön. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag litar inte mycket på mina prober. 

Känns som att det krävs konstant rengöring/kalibrering och då har jag en streamer som står och blåser mot proberna. 

Jag kör med refraktometer kalibrerad med 35 saltlösning och Hanna digital saltmätare (tempererar kalibreringsvätskan till 25 grader). Både dessa visar ganska snarlikt. 

Kalibrerade förut min refraktometer med osmosvatten som jag är ganska säker att redsea även rekommenderar men då tycker jag den visar fel. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse vad tänker du om salthalten? Skadlig för fisk/koraller?

Och vad tänker dom proberna till GHL. När bör de bytas ut? Hur ofta bör de kalibreras för att klara av att visa korrekt?

@Kimozabe den mätaren du har från Hanna tänker du att den är mer tillförlitlig än refraktometrarna? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Dimorb

Har emellanåt haft problem med refraktometer och dess kalibrering. 

Droppa, justera, torka av och när jag droppa nästa gång kunde jag behöva justera igen. 

Kunde hålla på flera gånger. 

Så har det inte varit med 35-lösningen än så länge, problemet är väl kanske avdunstning. 

Skulle vilja köpa små ampuller med 35-lösning men tror inte det finns. 

 

Köpte Hannan innan detta. Hannan har en marginal på 1 ppt och även där är kalibreringen viktig, tempar alltid min lösning till 25 grader, annars felar värdet enligt mig. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att en refraktometer inte är helt lätt kalibrerad. I alla fall inte mitt exemplar.

 

Jag har en Red Sea refraktometer och den måste jag kalibrera vid varje användning. Använder då destillerat vatten (batterivatten) på flaska. Jag måste nästan varje gång skruva en hel del för att få det rätt.

Batterivattnet håller väl ca 20 grader, men den här refraktometern ska ju ha inbyggd temperaturkompensation...? Temperaturen i akvariet är 25-26

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, AndersTo sa:

Håller med om att en refraktometer inte är helt lätt kalibrerad. I alla fall inte mitt exemplar.

 

Jag har en Red Sea refraktometer och den måste jag kalibrera vid varje användning. Använder då destillerat vatten (batterivatten) på flaska. Jag måste nästan varje gång skruva en hel del för att få det rätt.

Batterivattnet håller väl ca 20 grader, men den här refraktometern ska ju ha inbyggd temperaturkompensation...? Temperaturen i akvariet är 25-26

Tror det ändå är någotsånär viktigt med temp. 

Inte så jättemycket med kanske just en refraktometer för dom 2 dropparna får nog ganska snabbt refraktometerns temperatur. Men en prob/elektrisk saltmätare tror jag det har betydelse. 

 

Men jag märker som sagt skillnad på osmosvatten och 35-lösning på refraktometern och när jag tempade kalibreringsvätskan till saltmätaren. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kimozabe sa:

Tror det ändå är någotsånär viktigt med temp. 

Inte så jättemycket med kanske just en refraktometer för dom 2 dropparna får nog ganska snabbt refraktometerns temperatur. Men en prob/elektrisk saltmätare tror jag det har betydelse. 

 

Men jag märker som sagt skillnad på osmosvatten och 35-lösning på refraktometern och när jag tempade kalibreringsvätskan till saltmätaren. 

 

Mvh

Kim

Hej igen.

Är det denna du har: 

 eller har du en äldre modell?

Jag märker också en massa skillnad på mina refraktometrar. Först och främst visar de olika mellan varandra. En kan visa 1,027 och en annan 1,030 samtidigt är bägge minst sagt ostabila vilket gör att det aldrig blir samma resultat och man må skruva på dem hela tiden för att ställa in dem på noll. 

Men jag har ju bara använt osmosvatten och det är en dum ide förstår jag.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Dimorb sa:

Hej igen.

Är det denna du har: 

 eller har du en äldre modell?

Jag märker också en massa skillnad på mina refraktometrar. Först och främst visar de olika mellan varandra. En kan visa 1,027 och en annan 1,030 samtidigt är bägge minst sagt ostabila vilket gör att det aldrig blir samma resultat och man må skruva på dem hela tiden för att ställa in dem på noll. 

Men jag har ju bara använt osmosvatten och det är en dum ide förstår jag.

 

Det kan nog vara den, helt ny modell. 

Hi98319

 

Jag har bara använt 35-lösning dom senaste 3 gångerna jag kalibrerat min refraktometer och då har den visast exakt 35 varje gång. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pratade precis med mcjagg på pm. 

@Dimorb jag gillar Hanna för den är smidig men ett problem är att den inte säger till när det är dags för ny kalibrering så det kan vara värt att tänka på. 

 

Min pH-mätare blinkar cal när jag gjort ex antal mätningar, skulle varit liknande funktion för saltmätaren men ja ja.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa en hydrometer också! Dessa är visserligen inte så exakta, men eftersom deras mätfel är konstant kan de användas för att se om andra mätinstrument börjar visa felaktiga värden.

 

Var även noga med hur du använder en refraktometer. Jag har mätt 2ppt skillnad med bara en minuts mellanrum, kanske för att jag inte tvättat bort allt salt, eller för att jag applicerat saltvatten med en fuktig fingertopp? Kalibrering skulle troligen inte göra nytta där.

 

Jag har även läst att en många refraktometrar är byggda för andra vätskor än havsvatten, så även de kalibreras med destillerat vatten så visar de ändå fel med de salthalter havsvatten innehåller.

 

I vatten från zoobutiker har jag mätt allt från 27ppt (fisk, snäckor och eremiter) till 40ppt (koraller) utan att djuren verkat må dåligt. Dock har dessa mätningar gjorts med min refraktometer...

 

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sköljer alltid all min ”manuella” mätutrustning, ALL, med först kranvatten och sedan osmosvatten. 

Aldrig några fingrar med i vatten som skall testas, ALLTID med sprutor etc.  

Använder tex en spruta, som jag sköljer flera gånger i testvattnet, för att applicera 2 droppar på refraktometern. 

 

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De elektriska salthaltsmätarna behöver oftast in kalibreras efter den första kalibreringen. Det är i stort sett bara två plattor som det går lite ström emellan - vattnets joninnehåll ( läas salthalt) bestämmer hur mycket. Förutsatt avtorkning efter varje gång så är kalibreringen inte jätteviktig efter första inställningen. GHL saltmätare fungerar bra men måste göras ren med jämna mellanrum. Brukar använda en mjuk tandborste. Den måste också placeras där det är ett bra flöde. Ibland kan dock mätningen visa ett konsekvent fel på en eller en annan promille. Bra att veta om. Salthalt - mellan 34 - till 35,5 promille brukar jag ligga på. Balling ökar salthalten.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, runstenen sa:

Kan rek Milwaukee:s digitala mätare. En av mina bästa investeringar. 

 

 

D2D89438-0514-414A-B1E4-0D75473DBA80.jpeg

Sneglade på den oxå men att den har en noggrannhet på 2 ppt tycker jag känns sådär. 

Med det sagt så är det ju inte säkert att den visar 2ppt fel :D 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Kimozabe sa:

Sneglade på den oxå men att den har en noggrannhet på 2 ppt tycker jag känns sådär. 

Med det sagt så är det ju inte säkert att den visar 2ppt fel :D 

Mvh

Kim

Dom 3 gånger jag referenskollat i samband med att jag skulle skicka in ICP ( kalibrerat min refraktometer och mätt m den, milwaukeen, samt skickat ICP ) har den varit spot on. Jag skulle säga att dom 2 ppt dom syftar på isf är handhavande fel, dvs slarv med kalibrering, rengöring osv. Iaf min erf. 

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse 

Har införskaffat mig en sådan Hanna mätare. 


Efter kalibrering visar den 35,1 PPT på kalibreringsvätskan som skall vara 35 men den visar 38,1 i akvariet. Djuren ser bra ut men funderar ju på om jag bör sänka ifall detta stämmer. På min sista ICP hade salthalten stigit ganska bra. Vet inte helt varifrån det kommer - har ändrat receptet till Jonas balling x7 - eller om det var vattenbyte med för mycket salt i.. men är det riskfritt/enklare att sänka salthalten kontra att man höjer den och hur mycket rekommenderar du att man sänker på en dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var det jag tänkte. 

Men är det "enklare" och mindre stressandes för djuren att gå ner i salthalt än upp? Har inte så många dagar på mig så funderar på hur lång tid jag skall sprida ut det på. 

Enligt aqua calculator skall 142 liter ut och ersättas med osmosvatten för att nå 35 ppt.

Är det inte konstigt att jag mäter 440 Ca och 8 kH med så hög salthalt - borde det inte vara högre?

Proben till Profiluxen visar 34 PPT. (som den alltid gör) - efter rengöring. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minuter sedan, Dimorb sa:

Ja det var det jag tänkte. 

Men är det "enklare" och mindre stressandes för djuren att gå ner i salthalt än upp? Har inte så många dagar på mig så funderar på hur lång tid jag skall sprida ut det på. 

Enligt aqua calculator skall 142 liter ut och ersättas med osmosvatten för att nå 35 ppt.

Är det inte konstigt att jag mäter 440 Ca och 8 kH med så hög salthalt - borde det inte vara högre?

Proben till Profiluxen visar 34 PPT. (som den alltid gör) - efter rengöring. 

 

Min probe visar oxå lite fel mot min digitala saltmätare och refraktometer. 

 

Jag gillar att kalibrera min refraktometer med 35 lösning, Salifert har tex en. 

Du kan ju kolla och sen även prova att kalibrera om din probe om det var längesedan eller om du misstänker att din kalibrering blev fel. 

Jag tempererar vätskan i sumpen ca 1 dygn innan jag kalibrerar proberna. 

 

Visar proben och refraktometern ungefär samma så hade jag nog litat mer på dom än den gröna Hannan  :) 

Men det är du som måste ta beslutet vilken saltmätare du kan lita på :) 

 

Marin lab har salinitet med i sin provtagning så det kan kanske vara ett alternativ för att ha referens mot din egen mätning. 

 

Jag litar rätt mycket på min refraktometer nu igen sedan jag började med 35-lösning vid kalibrering. Sköljer och torkar av ordentligt mellan mätningarna. Mellan kalibrering och saltmätning sköljer jag med rumstempererat osmosvatten och torkar av. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

43 minuter sedan, Kimozabe sa:

Min probe visar oxå lite fel mot min digitala saltmätare och refraktometer. 

 

Jag gillar att kalibrera min refraktometer med 35 lösning, Salifert har tex en. 

Du kan ju kolla och sen även prova att kalibrera om din probe om det var längesedan eller om du misstänker att din kalibrering blev fel. 

Jag tempererar vätskan i sumpen ca 1 dygn innan jag kalibrerar proberna. 

 

Visar proben och refraktometern ungefär samma så hade jag nog litat mer på dom än den gröna Hannan  :) 

Men det är du som måste ta beslutet vilken saltmätare du kan lita på :) 

 

Marin lab har salinitet med i sin provtagning så det kan kanske vara ett alternativ för att ha referens mot din egen mätning. 

 

Jag litar rätt mycket på min refraktometer nu igen sedan jag började med 35-lösning vid kalibrering. Sköljer och torkar av ordentligt mellan mätningarna. Mellan kalibrering och saltmätning sköljer jag med rumstempererat osmosvatten och torkar av. 

 

Mvh

Kim

Min Hanna mätare är splitter ny. Den kom i dag. Kalibrerades i dag 2 gånger med 35 PPT vätska som ingår.

Mätaren från Hanna skall ha temperaturkompensation så det spelar ingen roll hur varm/kall vätskan är och det står i manualen att den inte skall värmas. 

Jag användet ATI och de har PSU. Det är det som har gjort mig uppmärksam på värdet. Mina refraktometrar visar detsamma nu som förr - helt annorlunda än alla andra mätinstrument. Det gör proben också - den visar konstant lågt - men den skall kalibreras om med ny vätska. 

Har inte mätt med Hanna checkern och jämfört med ICP test ännu men skall använda den till nästa gång.

Frågan är om jag skall åtgärd det höga värdet som Hannan säger att jag har - det ligger mer i naturen att tro att Hanna stämmer med 38,1 när ICP vid sista tillfället sa 37,27. Proben litar jag inte på. Den visar 34 och har gjort det hela tiden.. även när jag legat högt/lågt. ?

Svårt det här men tror jag litar mest på Hanna checkern men skall kontrollera den upp emot proben efter ny kalibrering.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...