Gå till innehåll

Kan turbo-snäckor skada sin ”fot”?


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Om man tar bort en snäcka från sten, glas etc. Kan då snäckans fot skadas?

Köpte lite snäckor och får/ fick endast några till att fästa på glaset. Höll nog på i 2 timmar, har aldrig varit med om något liknande. 

 

Killen som plockade snäckorna slog nog rekord i att få loss dom, dom gånger jag gjort det har jag varit försiktig, ibland fått snurra lite på snäckan för att få den att lossna. Dom har alltid suttit som berget och har därför svårt att tänka mig att dra loss dom så som den killen gjorde kan vara bra men vet inte. 

 

Dom andra som jag inte fick att fästa lade jag på en sten och imorse hade dom trillat ner i sanden när dom antagligen börjat klättra över kanten. 

 

Jag ser att foten börjar fästa på glaset men den är inte slät och när dom rör sig så ser foten konstig ut. Ibland lossnar dom innan dom ens börjat röra sig. Dåligt sug.

 

Funderar på att ta ett snack med butiken för jag har som sagt aldrig varit med om nåt liknande men ville höra här först innan. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

det verkar som den som plockade upp de har skadat snäcorna man får var försiktig när man lossar de precis som du säger Kim så är det bra att snurra på de försiktigt då lossnar de inte bara slita bort de och du ska absolut ha nya snäckor hur många rör det sig om

Mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, mcjagg sa:

Hej

det verkar som den som plockade upp de har skadat snäcorna man får var försiktig när man lossar de precis som du säger Kim så är det bra att snurra på de försiktigt då lossnar de inte bara slita bort de och du ska absolut ha nya snäckor hur många rör det sig om

Mvh Frank

Tack för svaret Frank, precis som jag misstänkte. 

Köpte 10, tror 3 klarat sig. Några har redan blivit plockade av eremiter när dom legat upp och ner efter att dom trillat av stenarna. 

Dom 2-3 som är kvar och inte fäster försöker jag skydda men har satt dom i sanden så tror dom kommer stryka med till sist, kan inte sitta vid akvariet hela helgen och passa. 

Köpte 10 så 3 är jag inte så jäkla nöjd med. Har även lagt märke till att en av dom 3 nästan ser ut som att foten är halvt avsliten, där är en stor delning och foten är långt utanför skalet. 

Jäkla klåpare

 

Får åka dit och snacka med dom och höra hur dom ställer sig till att ge mig nya. Kommer annars att bojkotta den butiken för all framtid. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppfattning är att det är extremt svårt att få turbos från den lokala butiken att överleva längre än några dagar. Jag har köpt ca 100 stycken under några år och provat olika sätt och tips från nätet att koppa in dem. Men har väl en överlevnads ratio på ca 5%. Tror det kvittar hur noggrann jag är när butiken slarvar med detta känsliga djur. Har dock aldrig sett skador på foten men svag sugförmåga och att de lossnar är ett tidigt tecken på att det kommer dö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, Mr_Blue sa:

Min uppfattning är att det är extremt svårt att få turbos från den lokala butiken att överleva längre än några dagar. Jag har köpt ca 100 stycken under några år och provat olika sätt och tips från nätet att koppa in dem. Men har väl en överlevnads ratio på ca 5%. Tror det kvittar hur noggrann jag är när butiken slarvar med detta känsliga djur. Har dock aldrig sett skador på foten men svag sugförmåga och att de lossnar är ett tidigt tecken på att det kommer dö.

Ok, jag har faktiskt aldrig varit med om något liknande. 

Kommer göra som jag skrev, åka till butiken och om jag får ett ok, plocka dom själv. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan va jag har dåligt samvete för att jag skrev jäkla klåpare. 

Visade sig att killen är ny och inte visste att man skulle vara försiktig och vrida lite på dom. 

Fick nya snäckor utan diskussion som jag plockade själv (alla utom 2 som killen fick prova att plocka :)och köpte dessutom 5 extra för att jag dels inte har så många som jag kanske behöver och dels för att jag var tacksam och hade skuldkänslor :D 

 

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mcjagg sa:

Hej
Bra att det löste sig men det kunde du inte Veta att han var ny och inte visste hur man lossar snäckorna
Mvh Frank


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Förvisso sant....kan säga att dom nya ligger i sumpen. 

Salthalten i butiken vatten var helt galet låg. Så låter dom gå i sumpen nu efter inkoppning för att se så dom funkar. 

Suck.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...