Gå till innehåll

Underhåll - ATO, slangar och kopplingar


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Undrar hur ofta ni gör iordning/byter slangar och kopplingar.

 

Jag har t.ex en del slangar som sitter med slangklämma till t.ex. kylare och de är aldrig bytta någon gång. Hur ofta bör man egentligen underhållsbyta för att vara säker på att ting inte spricker eller går åt H-E?

Samma fråga med ATO från tunze. Har en med optisk sensor och flotör som aldrig någonsin är rengjort. Bör de rengöras eller man riskerar att skada dem om man t.ex. lägger dem i ättika?

 

Tacksam för lite inspel. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag rengör är flottören till tunze ato, då enbart genom att hälla osmosvatten på den vid de tillfällen snyggar till lite i sumpen. 

Sen sköljer jag genom alla slangar till doserpumpar med osmosvatten varje gångdet är dags att fylla på, med ett par månaders mellanrum just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Dimorb said:

Jag har t.ex en del slangar som sitter med slangklämma till t.ex. kylare och de är aldrig bytta någon gång. Hur ofta bör man egentligen underhållsbyta för att vara säker på att ting inte spricker eller går åt H-E?

PVC-slangar kan bli hårda och därmed lättare lossna/läcka, vet ej om detta även gäller med slangklämma? Silikonslangar har obegränsad hållbarhet vad jag vet.

 

4 hours ago, Dimorb said:

Samma fråga med ATO från tunze. Har en med optisk sensor och flotör som aldrig någonsin är rengjort. Bör de rengöras eller man riskerar att skada dem om man t.ex. lägger dem i ättika?

Den optiska sensorn kan täckas av alger, salt eller kalk. Osmolatorn slutar då pumpa vatten, vilket man förhoppningsvis märker efter ett par dagar (detta har hänt mig flera gånger när sensorn satt i visningskaret, kanske för att jag använder resonansvåg). Ättika går bra att rengöra med, det är vad manualen rekommenderar. Säkerhetsflottören kanske kan blockeras om det finns mycket saltavlagringar.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Christian J sa:

PVC-slangar kan bli hårda och därmed lättare lossna/läcka, vet ej om detta även gäller med slangklämma? Silikonslangar har obegränsad hållbarhet vad jag vet.

 

Den optiska sensorn kan täckas av alger, salt eller kalk. Osmolatorn slutar då pumpa vatten, vilket man förhoppningsvis märker efter ett par dagar (detta har hänt mig flera gånger när sensorn satt i visningskaret, kanske för att jag använder resonansvåg). Ättika går bra att rengöra med, det är vad manualen rekommenderar. Säkerhetsflottören kanske kan blockeras om det finns mycket saltavlagringar.

 

Så kanske byta slangarna eller ersätta dem med silikon. Problemet med silikonslang är ju att de är så mjuka att de böjer sig och då minskar på flödet/skapar tryck.
 

Sensor och flotör står i returfacket har inte sett någon salt på dem men kanske lite alger - har kopplat in en fraggdel längre bort i sumpen - så faktiskt det jag har varit lite orolig för. 

Men om den slutar pumpar är inte så farligt. Det märker man ju relativt snabbt. Problemet är ju om det blir det omvända och pumpen inte stoppar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Dimorb said:

Problemet med silikonslang är ju att de är så mjuka att de böjer sig och då minskar på flödet/skapar tryck.

De behöver inte vecka sig så länge man inte böjer dem för mycket, men då kan man istället sätta en rörvinkel av hård PVC där. 

 

Silikonslangarna som säljs i akvariebutiker har tjocka väggar, så de är ganska styva. Men jag har även sett silikonslangar på Hornbach (avsedda för elinstallation) som har betydligt tunnare väggar, dessa skulle jag inte använda till akvarier.

 

1 hour ago, Dimorb said:

Men om den slutar pumpar är inte så farligt. Det märker man ju relativt snabbt. Problemet är ju om det blir det omvända och pumpen inte stoppar. 

Möjligen kan luftbubblor på sensorn göra att den fortsätter pumpa, men jag har aldrig råkat ut för det själv. Skulle det trots allt inträffa så är osmolatorn byggd för att stoppa efter 10 minuter, och om inte det funkar heller skall flottören stoppa pumpen. Fast jag har trots det dimensionerat min sump så att hela ATO-behållarens vattenvolym får plats...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanliga gröna slangar blir ju hårda och formade efter den position de har men att det skulle göra att de hoppar av är jag väldigt tveksam till, om de sitter ordentligt från början är min erfarenhet snarare att de är svårare att få loss när de hårdnat, och att de skulle spricka har jag aldrig hört talas om....
Däremot tunna slangar till doserpump ä och liknande skulle jag säga är viktigare att hålla efter och byta/rengöra relativt ofta.

Jag har nog inte heller direkt gjort rent min osmolator mer än ganska grovt, Deltecs aquastat var viktigare att hålla efter eftersom den lätt hänger sig annars. Pumpen till osmolatorn la däremot av förra veckan, som tur var hade jag en extra liggande....

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör 10/14mm silikonslang till osmolator, vattenpåfyllning till saltmixen, från saltmixen till akvariet och tömning av vatten vid vattenbyte :) 

Har inte råkat ut för några veck, har klistrat upp hållare från biltema lite här och där för att hålla slangarna på plats. 

 

Du kan ju oxå dra silikonslang i en mjuk böj av pvc där det behövs, jag vet inte alls hur ditt behov ser ut. 

 

Sådana här, kommer dock inte ihåg vilken storlek:

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/buntband/kabelhallare-10-st-2000042470

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-06-29 at 13:57, Kimozabe sa:

Jag kör 10/14mm silikonslang till osmolator, vattenpåfyllning till saltmixen, från saltmixen till akvariet och tömning av vatten vid vattenbyte :) 

Har inte råkat ut för några veck, har klistrat upp hållare från biltema lite här och där för att hålla slangarna på plats. 

 

Du kan ju oxå dra silikonslang i en mjuk böj av pvc där det behövs, jag vet inte alls hur ditt behov ser ut. 

 

Sådana här, kommer dock inte ihåg vilken storlek:

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/buntband/kabelhallare-10-st-2000042470

 

Mvh

Kim

Jag är i utgångspunkt bara stressad för den utrustningen som står utanför sumpen t.ex. kylaren. Det är ganska mycket vatten som går igenom och slangarna är aldrig bytta. 

Detsamma gäller uv-c. Har 4x 80watt med relativt starka pumpar. Utanför sump. 

Det är de slangarna som jag funderar på om man bör byta. Tror det är 22 mm. Finns det i lämplig silikon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla på tex Humlegården, dom hade rätt bra priser när jag handlade. Bad om en liten provbit i ett kuvert, fick den på 2 dagar eller nåt och sen lade jag en order, snabb leverans på den oxå.  

Tror det blev totalt 20 meter slang :D 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...