Gå till innehåll

Ympa in amphipoder


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Jag har tidigare haft en sjysst mängd amphipods men ser nästan aldrig dom längre. Får även då och då ner några i filterstrumpan så kan vara att där är bara det att jag inte ser dom :) 

Funderar på att ympa in fler och har hittat en i England som säljer amphipods

http://mangrovesandmore.co.uk/amphipods-x-6-p-1232.html?secureID=ec527eaa430979e3482c94bd701f610f

Frågan är hur stor chans jag har att lyckas utan refugium? Dom måste ner i akvariet eller så är det sumpen som gäller och det tror jag inte blir bra. 

Frakten är snuskigt dyr så tänkte köpa en 10 paket eller nåt för att öka chanserna. 

 

Vad tror ni, går det eller blir svårt?

Ingen som vill sälja lite från sitt akvarium? :) 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar köpa ett knippe påsar från närmsta butik annars, säljs som levandefoder och har för mig det brukar finnas ett par olika arter.

Sen har du garanterat men har man fisk så lever de ännu mer inuti stenen för att skydda sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@danne031

Om vi tänker på samma så köper jag copepoder i små påsar. Små röda djur. 

 

Har dock aldrig sett amphipoder, eller tror det är det jag hittar då och då. Mycket större kräftdjur med tydlig uppbyggnad, kan även se deras exoskellet flyga runt i akvariet då och då när dom ömsat. 

Kan vara som du säger att dom gömmer sig men har som sagt tidigare sett dom springa omkring på sten och sandbotten när jag lyst med ficklampa men ser dom väldigt sällan nu för tiden. 

 

@danne031 @stigigemla

Äckligt dyrt att köpa från England, bara frakten är 100£, så hade blivit styvt 200£ för en sändning med 60st. 

Skulle jag kunna ta en 1-litersbehållare som jag haft till balling i karantänen, borra hål för vattenflöde, slänga i lite småstenar och släppa ned dom amphipoder (eller vad er nu är) som hamnar i strumpan ner i behållaren och föda upp dom i sumpen?

Om ja, vad matar jag dom med? Snaffs från strumpan, Phytoplankton etc? 

 

Jag har 3 behållare så hade kunnat köra 3st parallellt. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vi tänker på samma, merparten är väldigt små men i en påse här och var så är en tydligt vuxen amphipod. Vet inte på vad det är för arter i påsarna.

När jag matar med Nyos flytande goldpods så ligger de konserverade i någon "planktonblandning". Mina amphipods fullkomligt svärmar ut ur stenen när jag matar nattetid och de tar tag i goldpodsen och drar in i stenen för att äta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minuter sedan, danne031 sa:

Ja vi tänker på samma, merparten är väldigt små men i en påse här och var så är en tydligt vuxen amphipod. Vet inte på vad det är för arter i påsarna.

När jag matar med Nyos flytande goldpods så ligger de konserverade i någon "planktonblandning". Mina amphipods fullkomligt svärmar ut ur stenen när jag matar nattetid och de tar tag i goldpodsen och drar in i stenen för att äta.

Vadå, är du uppe på nätterna och matar ? Haha igenkänning ! Det är dedikation ???

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

33 minuter sedan, danne031 sa:

Ja vi tänker på samma, merparten är väldigt små men i en låda här och var så är en tydligt vuxen amphipod. Vet inte på vad det är för arter i påsarna.

Trodde inte dom blev mer än 1 mm eller nåt, dom jag fått i strumpan är mycket mycket större än dom små röda kräftdjuren som ligger i påsarna. 

 

Men då kanske jag ska fortsätta köpa copepoder istället. 

Ska prova att få in dom bakom revbakgrunden denna gång oxå för att ge dom ännu mer skyddad miljö att växa upp i. 

 

Tack för svaren Danne

Edit: jag har dom poddarna i kylen, ska prova lite igen om dom inte gått ut i datum. 

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, där kryper runt större poddar :) 

 

Såg även att mina scooter blennys låg nedgrävda i sanden med bara huvudet synligt, visste inte ens att dom sov så :D 

 

Hittade även 2 Euphylliaätande-plattmaskar i sumpen så kampen är inte över än :( 

 

Ska fylla på med mer poddar i veckan. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...