Gå till innehåll

Från 200 till 540, med källarsump


danne031

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Oerhört fascinerande att se anthias byta kön och färga ut! Tyvärr(?) visar det vara två hanar av de tio men jag ser inte särskilt mycket bråk, ännu...

 

20190924_205713.jpg.a5bb9119265ead63e218c0dd96208f7b.jpg

 

20190924_205526.jpg.018b7a3172b65624cfd615a3f2392e62.jpg

 

Såhär såg alltså samtliga 10 exemplar ut när de flyttade in den 6/9.

 

IMG_20190923_075320_797.jpg.bad872ba2bd0b23dd60b5525a29adb4d.jpg

 

 

Och en halv-tanks-bild på det. En vacker dag ska jag lära mig ta ordentliga bilder, vilket år som helst jag lovar...

 

20190924_205443.jpg.6901fefb0e2acd11ea5df70c704f8d57.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina fiskar! Visste inte om att Anthias byter kön. Men har aldrig fastnat riktigt framför släktet så har inte läst på så noga.

 

Helbilder av akvarier är skitsvåra! De blir nästan aldrig bra... Iaf i fotografens ögon. Tycker bilden blev bra! Framför allt ser nästan alla fiskar väldigt skarpa och fina ut, det är inte självklart att de blir!

 

Tubastrea är läckra, de ska jag testa någon gång. Men det blir nog i ett eget akvarium, har lite drömmar åt låtsas biotoper(Det är ganska svårt att hitta bra biotop information i saltvatten, det blandas friskt från alla världens rev överlag) där de skulle passa in i min drömbild av en av de...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser lite våldsamt ut....
Jag hade två hanar i samma kar under period men då började jag med en utfärgad dominant och en som bara precis påbörjat förändringen(trodde det var en hona vid köp, men bytet var påbörjat och jag tror inte de kam stoppa eller gå tillbaka då).... Funkade en period på typ ett halvår, men jag tror att den nye tog betydligt längre tid på sig att byta eftersom det fanns en dominant redan.... Men lagom till att jag började tro att de skulle hålla sams så bröt stridheterna ut...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, MattiasN sa:

Ser lite våldsamt ut....
Jag hade två hanar i samma kar under period men då började jag med en utfärgad dominant och en som bara precis påbörjat förändringen(trodde det var en hona vid köp, men bytet var påbörjat och jag tror inte de kam stoppa eller gå tillbaka då).... Funkade en period på typ ett halvår, men jag tror att den nye tog betydligt längre tid på sig att byta eftersom det fanns en dominant redan.... Men lagom till att jag började tro att de skulle hålla sams så bröt stridheterna ut...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

 

Jag trodde alla 10 var könslösa/honor när jag köpte dom, så dessa började verkligen färga om samma dag plus-minus någon enstaka.

 

De höll på i säkert 20 minuter och sen vart det lugnt, spännande att följa utvecklingen framöver hur som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nytt ICP och en helt ny hög siffra för mig, vad i hela är Antimon?! Får bli att lägga tid ikväll på att titta närmare.

 

https://www.triton-lab.de/en/showroom/aquarium/auswertung-b/icp-oes/89169/

 

Fick även  resultat av ett N-DOC, som väntat säger det iallafall inte mig särskilt mycket även om det ser spännande ut att läsa om. Surt att jag inte tänkte på att mäta No3 samma dag jag tog vattnet.

 

https://www.triton-lab.de/en/showroom/aquarium/auswertung-a/n-doc/1669/

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tittat lite på N-DOC, jag brukar ligga runt 5 i No3 och jag använder "result from latest ICP" för P.

Då jag har några små fläckar cyano på exakt samma sten som i mitt förra kar så kan jag ange "aquarium is all good", då får jag följande råd.

We have analysed a good level of Organic Carbon.

In addition to your inorganic supply of Calcium, Magnesium and Carbonate Hardness, you can also dose BioBase.

The product that best suits your system is:

TRITON BioBase

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anger jag istället att jag har problem med cyano får jag föäljande råd.

 

We have proven a good level of organic carbon.

However, because you have a problem with Cyanobacteria in your aquarium we do not recommend that you use BioBase or any individual trace element adjusts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen blir jag lite fundersam över det här med KH.

Enligt N-DOC har jag 6.89dkh, enligt Salifert halkar jag extremt sällan under 8, möjligtvis neråt 7.7 vid något tillfälle då jag uppat doseringen av core 7, innebär N-DOC en helt annan typ av mätning tro då Salifert ju anses god nog för de flesta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, danne031 sa:

Sen blir jag lite fundersam över det här med KH.

Enligt N-DOC har jag 6.89dkh, enligt Salifert halkar jag extremt sällan under 8, möjligtvis neråt 7.7 vid något tillfälle då jag uppat doseringen av core 7, innebär N-DOC en helt annan typ av mätning tro då Salifert ju anses god nog för de flesta...

Jag hade liknande skillnad mellan kH-mätning med N-DOC v. Hanna

Vet inte vad det beror på, men skulle gärna vilja veta jag också... ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

Nytt ICP och en helt ny hög siffra för mig, vad i hela är Antimon?!

Antimon är en halvmetall. Utöver det du kan läsa dig till på tex Wikipedia så vill jag tillägga att antimon kan förekomma i dricksvatten, och om man har egen brunn och skickar vatten för analys så är det inte självklart att de ens analyserar med avseende på det. Riktvärdet i dricksvatten är 5 µg/l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittat lite på ICP, inser att jag ligger något högt i salinitet fortfarande och det är naturligt då jag slarvat och inte sänkt så mycket jag visste att jag behöver.

 

För egna noteringars skull har jag nu en förbrukning av Strontium, på 4 veckor vill de att jag ska korrigera med 150ml och 9,38ml (what? hade det inte varit enklare att säga 159,38 eller 79,9ml i 2 dagar? :D). Vilket ger en förbrukning av 5,7ml/dag eller 40ml/vecka som jag strax börjar dosera.

Doserar för övrigt 0,5-0,9ml jod dagligen.

 

Sen är det som vanligt, man börjar fundera på vilket nästa element är man ska addera till dosering, Boron har Triton som det primära utöver I och Sr.

Sedan kommer Bromine (Brom på svenska?) och Lithium.

Efter det  kommer Molybdenum, Manganese, Vanadium, så långt tänker jag inte gå just nu iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, KennethN sa:

Antimon är en halvmetall. Utöver det du kan läsa dig till på tex Wikipedia så vill jag tillägga att antimon kan förekomma i dricksvatten, och om man har egen brunn och skickar vatten för analys så är det inte självklart att de ens analyserar med avseende på det. Riktvärdet i dricksvatten är 5 µg/l.

 

Tack, har läst lite och enligt Triton kan en tänkbar kontaminering komma från grön plast, jag gissar att det är sådan slang jag har ett par meter till mitt UV-C (Eheim slang?). Jag tar detta utslag som en icke-faktor och gör ingenting just nu tänker jag då det låg på 0 vid förra ICP, en gång är ju ingen gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Oerhört dåligt med uppdateringar i denna tråden, här är en dagsfärsk bild.

 

Det mesta rullar på, har haft en ganska rejäl dipp under vintern lite motsägelsefullt till hur det brukar vara. 

Min Nero 5 dog innan 6 månader, efter lite diskussioner med tillverkarens representant blev det till att skicka den till butiken jag handlat av. De i sin tur skulle skicka den någonstans på garantin. Dessvärre har butiken inte imponerat i sin service det senaste så jag räknar med minst en månad utan streamer, fantastiskt irriterande när man köpt en dyr för första gången. 

 

20200125_162208.jpg.98bfb49204778a63c46bbce8e11e0527.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minuter sedan, danne031 sa:

 Tack, ja karet rullar iallafall på relativt smärtfritt förutom cyano och vermetider, det går att leva med. 

Vermetider är tuffa att bli av med. Och de gånger jag haft dessa har jag inte upplevt någon skada på koraller eller andra djur. Kanske saktar de ner tillväxten men det är svårt att påvisa då det är många aspekter att ta in i ett "börvärde" i tillväxt gällande koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, kaptenen sa:

Vermetider är tuffa att bli av med. Och de gånger jag haft dessa har jag inte upplevt någon skada på koraller eller andra djur. Kanske saktar de ner tillväxten men det är svårt att påvisa då det är många aspekter att ta in i ett "börvärde" i tillväxt gällande koraller.

 

Helt enig, jag har väl egentligen gett upp kampen. Inte så att de direkt skadar något, de är mest fula och störande. När andan faller på och någon vuxit sig fr stor så krossar jag den följt av (ibland) en lapp med epoxy. Bekämpar så smått med snäckor men jag vet inte om de gör nytta. 

Sen är ju en och annan rentav charmig att se på...

 

IMG_20191101_201922_987.jpg.f45ab8827fb3d77a40fe51c0f55c1c46.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...