Gå till innehåll

Färg på skimmate, justera skummaren?


Rekommenderade inlägg

Har googlat runt lite och börjar misstänka att jag måste justera min skummare. 

Gunket som jag tömmer ut ser ut som på bilderna (samma ”batch” :) ), första belyst med härligt morgonljus från köksfönstret den andra bilden när jag håller behållaren en bit från fönstret. 

Tycker nästan det ser lite ljust ut? Har sett bilder på nätet där dom har riktigt mörk skimmate. Eller det är helt enkelt så att jag inte har tillräckligt med belastning i akvariet än?

 

Får väl denna mängden på ca 4-7 dagar. Skummarens pump går på 3 av 5 med fullt öppet utblås. Det enda jag kan göra är höja skummaren eller sänka till 2 och strypa utblåset. 

 

Mvh

Kim

A6823E8C-F8A8-40C5-9A02-693011BBCD16.jpeg.2a8e2b4ef0b8834a68e5d3233d5cfc90.jpeg

6D07EFE5-702E-4B35-98CE-5A91D8CC7181.jpeg.f92521ae6f277ee917a279ac3d38bbc9.jpeg

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, danne031 sa:

Nu har du i och för sig ganska stort kar men det där ser ut som stor mängd på så kort tid, jag tycker allt det borde gå att få tjockare och mindre volym.

Tack för svaret Danne.

Kommer börja köra med en neck cleaner så det är därför jag provade att sänka skummarplatån lite för behöver utrymme ovanför skummaren och har tajt med plats. 

Får se om det går att höja ett snäpp när jag fått den annars blir det till att fortsätta skumma blött eller sänka pumpen till 2 av 5 och strypa utflödet från skummaren lite.

 

Finns det några negativa följder med att skumma för blött? Spårämne etc som skummas ut? Ineffektiv skummning där jag inte får ut allt jag borde?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Kimozabe said:

Finns det några negativa följder med att skumma för blött? Spårämne etc som skummas ut? Ineffektiv skummning där jag inte får ut allt jag borde?

Det går åt mer saltvatten som måste ersättas, annars vet jag inte. Att spårämnen skummas bort påstods ibland på 70/80-talet, men jag tror det var en myt.

 

En del säger att olika skummarfabrikat tenderar att skumma mer eller mindre blött, även om det brukar gå att justera. Kanske även avskummets färg och lukt beror på vad som skummats ut också (vilket i sin tur kanske beror på foder, alger, plankton, bakterier pga kolkälledosering, ozon mm).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Christian J sa:

Det går åt mer saltvatten som måste ersättas, annars vet jag inte. Att spårämnen skummas bort påstods ibland på 70/80-talet, men jag tror det var en myt.

 

En del säger att olika skummarfabrikat tenderar att skumma mer eller mindre blött, även om det brukar gå att justera. Kanske även avskummets färg och lukt beror på vad som skummats ut också (vilket i sin tur kanske beror på foder, alger, plankton, bakterier pga kolkälledosering, ozon mm).

Tack för svaren. 

Kör balling och där höjs väl salthalten något så om det bara innebär att det bidrar till lite lägre salthalt så gör det inget så länge det håller sig inom ramen. 

Var mest lite konfunderad över färgen. 

 

Jag lyste in med ficklampan där strypningen sker, tror att jag hittade nån millimeter till att öppna, pricken som indikerar justeringen är nog inte helt hundra. Ska avvakta för att se om det blev nån skillnad. 

Jag kan få den att skumma torrare men då måste den kanske upp lite alt sänka pumpens hastighet men det får bli när neckcleanern kommer så jag ser vad jag har att spela med. 

Kan vara att jag överdrivit mängden skimmate som jag får ut på 4-7 dagar, men ska kolla allt när monteringen är klar, fortsätter att köra så här dom ca 2 veckorna det tar innan jag har den. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...