Gå till innehåll

Höja kH genom ballinglösning..


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har behov av att höja kH halten i akvariet men får inte gjort det manuellt. 

Ända sättet är att använda en oerfaren icke akvarist (dosera natriumbikarbonat i sump) eller höja genom att öka mängden som doseras på ballingen. 

Jag kör med @jonasroman's forte plus (det som är 7,5 gånger starkare) och doserar normalt 24 x 6 ml från kH behållaren. Min tanke var att höja dosen till det dubbla under ett dygn för att få en större buffert tills dess att jag kommer hem och så efter det dygnet återställa till orginaldoseringen som jag kör med. 

Vad tror ni - kan det innebära problem att lösa kH höjningen på detta sättet? 

Lösningen har en pH på 9,5 och doseras i sump på 1800 liters system. 

Bör jag också höja doserna av de övriga lösningarna så att jonbalansen förblir intakt eller det har mindre att säga när det i utgångspunkt handlar om att höja kH. @Claes_A @Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kimozabe sa:

Mest nyfiken.....

Vad har du i kh nu då?

Kh som stadigt sjunker eller är stabilt men lågt?

Skall du iväg eller är iväg? 

Du doserar med ghl va? Stand alone eller kopplat till P4?

Mvh

Kim

 

7,7 har jag nu. 

Önskar att ligga mellan 8,5-9 eftersom jag använder stora mängder rowaphos som sänker kH så är det bra med en "buffert".

kH sjunker i samband med byte/påfyll av rowaphos.

Stand alone men kopplade till P4a :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste du justera upp under perioden du inte är hemma, hur länge är det till du kan fixa själv?
Känns som risken är stor att nått går fel om en oerfaren person ska fixa och dona med dosering och mätningar....
7.7 är ju inte på nått sätt problemlågt så karet klarar sig så länge nuvarande dos håller nivåerna uppe tills du är på plats igen

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, MattiasN sa:

Måste du justera upp under perioden du inte är hemma, hur länge är det till du kan fixa själv?
Känns som risken är stor att nått går fel om en oerfaren person ska fixa och dona med dosering och mätningar....
7.7 är ju inte på nått sätt problemlågt så karet klarar sig så länge nuvarande dos håller nivåerna uppe tills du är på plats igen

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

En vecka cirkus. 

Har akvarievakt varje dag.


Inte säkert det sjunker så mycket lägre heller för jag byter ju inte rowaphos under perioden som jag är borta och det är den uteslutande största inverkan på mitt kH värde. 

Jag funderar på hur stor inverkan och vilken inverkan en högre dosering av ballinglösningarna skulle ha på akvariet. Jag vet ju att lösningen till Jonas påverkar pH på ett helt annat sätt än om jag doserar pulver manuellt men osäker på vad det ger för förändringar utav balansen utav akvarievattnet.

Alla de som har kh directory eller alcatronic har ju automatisk balansering av kH och då använder man sig väl normalt av kh-lösningen i balling för att höja sitt kH? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minuter sedan, Dimorb sa:

7,7 har jag nu. 

Önskar att ligga mellan 8,5-9 eftersom jag använder stora mängder rowaphos som sänker kH så är det bra med en "buffert".

kH sjunker i samband med byte/påfyll av rowaphos.

Stand alone men kopplade till P4a :D

En del frågor som jag inte fick svar på men är inne på samma spår som Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Kimozabe sa:

Mest nyfiken.....

Vad har du i kh nu då? 

7,7 har jag

2 timmar sedan, Kimozabe sa:

Kh som stadigt sjunker eller är stabilt men lågt?

Det sjunker - mest när jag byter rowaphos. Annars ligger det stabilt utifrån den ballingdoseringen jag gör.

2 timmar sedan, Kimozabe sa:

Skall du iväg eller är iväg? 

Borta nu. men vakt varje dag.

2 timmar sedan, Kimozabe sa:

Du doserar med ghl va?

Ja det stämmer.

 

2 timmar sedan, Kimozabe sa:

Stand alone eller kopplat till P4?

Har en stand alone doser men den är kopplad till P4. 

2 timmar sedan, Kimozabe sa:

Mvh

Kim

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Dimorb

7.7 är ju inte någon katastrof. 

 

Använder själv inte Rowaphos, är det en snabb sänkning av kh eller det sker över en längre tid? Tänker mest hur du balanserar det i vanliga fall. 

 

Kan din akvarievakt göra kh-test?

Så fall kan du ju justera lite på din doser även fast du inte är hemma utifrån dom tester han/hon gör. 

 

Som jag skrev så är jag inne på Mattias spår att du kanske råkar strula till något med en snabbhöjning nu och har ingen möjlighet att justera/kompensera eftersom du inte är hemma. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Kimozabe sa:

@Dimorb

7.7 är ju inte någon katastrof. 

 

Använder själv inte Rowaphos, är det en snabb sänkning av kh eller det sker över en längre tid? Tänker mest hur du balanserar det i vanliga fall. 

 

Kan din akvarievakt göra kh-test?

Så fall kan du ju justera lite på din doser även fast du inte är hemma utifrån dom tester han/hon gör. 

 

Mvh

Kim

Det sker relativt snabbt över några dagar. Så sänkningen har redan varit. 

Det är akvarievaktens 7,7 och det är det jag frågar efter. Vad ni tror om att dosera upp med dosern. Doserar normalt 24 x 6 ml och tänkte ändra till 24 x 12 i ett dygn. Men lite osäker på vad det gör med resterande värden och balansen i akvariet. Men det är kanske detsamma som att dosera natriumbikarbonat manuellt. Det blir en obalans oavsett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Dimorb sa:

Det sker relativt snabbt över några dagar. Så sänkningen har redan varit. 

Det är akvarievaktens 7,7 och det är det jag frågar efter. Vad ni tror om att dosera upp med dosern. Doserar normalt 24 x 6 ml och tänkte ändra till 24 x 12 i ett dygn. Men lite osäker på vad det gör med resterande värden och balansen i akvariet. Men det är kanske detsamma som att dosera natriumbikarbonat manuellt. Det blir en obalans oavsett.

Vet inte vad romans recept innebär, jag kör med stigs. 

Om jag ändrar eller gör engångsdoseringar kör jag alltid samma på natriumfria saltet. 

Doserar aldrig pulver löst i akvariet utan alltid från mina färdigblandade lösningar. 

 

Vet att där finns 2 olika preparat att höja kh med, det jag kör med påverkar inte pH:t nämnvärt, vet inte hur pass det andra påverkar. 

7.7 är väl inte katastrofvärde, vet inte vad man kan säga om svängningen från 8.5-9 till 7.7 på några dagar. 

Allt beror nog oxå på vilka koraller du har. 

 

Mitt kh brukar variera mellan 8-8.3, vet inte om t.o.m det kan anses som för stor svängning. 

 

Hur säker är du på din akvarievakts mätningar?

Kanske du kan göra 2 ökningar av din standard dos under 2-3 dagar och be din vakt mäta igen. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Kimozabe sa:

Vet inte vad romans recept innebär, jag kör med stigs. 

Roman's är jonas balling recept. Det är 7,5 gånger så högt som vanlig balling. Stigs recept är svagare än normal balling så jonas recept är mer än 7,5 gånger starkare.

9 timmar sedan, Kimozabe sa:

Om jag ändrar eller gör engångsdoseringar kör jag alltid samma på natriumfria saltet. 

Doserar aldrig pulver löst i akvariet utan alltid från mina färdigblandade lösningar. 

Stigs recept baserar sig på natriumBIkarbonat som inte har någon direkt inverkan på pH. Kan doseras som pulver eller blandning i sumpen utan problem. Doserar normalt 54 gram i sumpen för att höja 1 dkH i akvariet.

9 timmar sedan, Kimozabe sa:

 

Vet att där finns 2 olika preparat att höja kh med, det jag kör med påverkar inte pH:t nämnvärt, vet inte hur pass det andra påverkar. 

7.7 är väl inte katastrofvärde, vet inte vad man kan säga om svängningen från 8.5-9 till 7.7 på några dagar. 

Nej det är ingen fara. Det jag var orolig för är om det fortsätter nedåt - har inte någon metod för att checka det mer än akvarievakten - att få kH ner på 6,2 är lite onödigt om det fortsätter i samma takt. Men upp till 8,7 är ok. 

9 timmar sedan, Kimozabe sa:

Allt beror nog oxå på vilka koraller du har. 

Jag har allt ;)

9 timmar sedan, Kimozabe sa:

 

Mitt kh brukar variera mellan 8-8.3, vet inte om t.o.m det kan anses som för stor svängning. 

Mitt varierar mellan 7-9,6 så svängningen är inte så farlig. Bara det att dosering via pumpen innebär en ändring som jag aldrig har gjort förr och det bekymrar mig.

9 timmar sedan, Kimozabe sa:

 

Hur säker är du på din akvarievakts mätningar?

Halvt om halvt. 

9 timmar sedan, Kimozabe sa:

Kanske du kan göra 2 ökningar av din standard dos under 2-3 dagar och be din vakt mäta igen. 

Har nu kört i dubbeldos sedan i går. Så det som nu har doserat har höjt värdet i akvariet med 1 dkH. Men det är i samband med ordinarie dosering. De betyder att bara halva dosen är "ny" vilket ger en teoretisk ökning på cirka 0,5-0,6 dkh. Då bör jag ligga på 8,3-8,4 igen. Skall be vakten att mäta igen.

9 timmar sedan, Kimozabe sa:

 

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...