Gå till innehåll

Fråga om KH


NL

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Jag har lärt mig så mycket att det är bra att hålla sina värde stabila. Jag mäter ca varannan vecka och både Mg och Ca sjunker bara lite, ungefär från 1340 till 1320 resp 430 till 420... mitt KH däremot det sjunker från 8,4 till under 7 på ett par veckor. Fråga 1: Varför gör det det?

 

När jag vill höja KH igen så använder jag Red Sea Coralline Gro, på burken finns en tabell hur många ml man ska tillsätta per 100 liter för att nå 8,4. Men när jag gör det och mäter igen tex dagen efter så har mitt KH knappt ökat någonting. När jag försöker höja mha bikarbonat från kryddhyllan så tar det ett par dagar innan ca 1 tsk har löst upp sig, därefter har värdet höjts med ca 1. Fråga 2: Är det fler som inte lyckas höja KH med Coralline Gro? Hur höjer ni ert KH?

 

Tack för svar 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla de tre byggstenarna förbrukas av koraller och alger i karet, det är helt som det ska. Att jämföra 1 KH med 10 CA är lite som att jämföra kilo med centimeter, man mäter de två parametrarna med olika skalor då de är olika saker :)

Om coraline grow inte höjer KH så tror jag du doserar för lite, och bikarbonat ska inte ta dagar att lösa sig..utan någon minut kanske. Skaka ordentligt aå ska du se att det går fortare, lös helst upp det i osmosvatten (eller kranvatten om du använder det).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...