Gå till innehåll

Kopplingar till Clarisea?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hej.

 

Jag har 2 nedfallsrör från mitt akvarium till min sump. Det ena kan strypas med hjälp av en ventil och det andra är helt öppet. I tillägg har jag ett nödfallsrör.

Det är stora rör - vet inte hur stora de är. Vad skall jag mäta för att säkerställa storleken/dimensionerna?

Min retur är en jebao på 20000 liter/timme men osäker på hur mycket den egentligen ger upp/ner till akvariet.

Det jag vill göra är att jag önskar att koppla mina 2 rör till 1 eller 2 clarisea filter i nedfallsfacket i sumpen. Men som jag förstår har Clarisea 32 mm koppling och jag antar att mina rör är större än det. Såg en film: 


Där personen hade gjort flera avstickare med ventiler för att koppla på och av utrustning. Jag kunde tänkt mig något liknande som gör det enklare att dra på och av utrustning.

Är det då så att jag alltid måste limma eller kan jag använda mig av någon form av rör/genomföring som jag kan skruva på/av? 

Någon som är bra på detta som kan tänka sig att hjälpa till lite? 

 

Tacksam för det.

Mvh Andre. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.  

Jag har 2 nedfallsrör från mitt akvarium till min sump. Det ena kan strypas med hjälp av en ventil och det andra är helt öppet. I tillägg har jag ett nödfallsrör.

 

Det är stora rör - vet inte hur stora de är. Vad skall jag mäta för att säkerställa storleken/dimensionerna?

 

Min retur är en jebao på 20000 liter/timme men osäker på hur mycket den egentligen ger upp/ner till akvariet.

 

Det jag vill göra är att jag önskar att koppla mina 2 rör till 1 eller 2 clarisea filter i nedfallsfacket i sumpen. Men som jag förstår har Clarisea 32 mm koppling och jag antar att mina rör är större än det. Såg en film: 

 

Där personen hade gjort flera avstickare med ventiler för att koppla på och av utrustning. Jag kunde tänkt mig något liknande som gör det enklare att dra på och av utrustning.

 

Är det då så att jag alltid måste limma eller kan jag använda mig av någon form av rör/genomföring som jag kan skruva på/av? 

 

Någon som är bra på detta som kan tänka sig att hjälpa till lite? 

 

Tacksam för det.

 

Mvh Andre. 

 

 

 

 

Med tre rör ned verkar det som att du har en "bean animal overflow", och då borde i stort sett allt flöde gå i ett (1) av rören när det är justerat för att vara tyst.  

 

Med uppåt 20.000 Liter/h i flöde kan du inte köra allt genom en Clarisea. Det är rörets ytterdiameter som avses när man anger dess mått. (mäts enkelt med ett skjutmått)

 

Den koppling som gör att du kan skruva isär rören kallas unionskoppling. Du får också skaffa lämplig förgrening och förminskning för att passa anslutningen till din / dina Clarisea.

 

Skickat från min G8441 via Tapatalk

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har några kopplingar av vit plast för vanliga avlopp, purus tror jag de ofta heter. Där finns varianter med både "trycka på" med gummi som nyper, samt skruva/klämma på utan att limma. Bör åtminstone finnas upp till 40mm vad jag vet.

Typ enligt bild

 

Screenshot_20190717-082434_Chrome.jpg.4f8a8456af76a02af90dd74943a427d8.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför använda avloppsrör? Skulle potentiellt kunna innehålla antimögelmedel vilket skulle kunna förgifta ditt akvarium över tid. Mycket säkrare att köpa de vanliga grå PVC-kopplingar från en akvariebutik på nätet.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, petnym sa:

Varför använda avloppsrör? Skulle potentiellt kunna innehålla antimögelmedel vilket skulle kunna förgifta ditt akvarium över tid. Mycket säkrare att köpa de vanliga grå PVC-kopplingar från en akvariebutik på nätet.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

 

För han ville inte limma och jag gav alternativ, bara bra om folk kan skjuta ner mig med fakta så det kanske kommer :)

De är vanligtvis av polypropen som är ofarlig vad jag vet, vattnet har dessutom ingen kontakt med plasten utom vid någon millimeters fals inuti skarven.

Men visst, någon hundraprocentig garanti lämnar jag såklart inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men säg att jag vill såga av röret och koppla på flera förgreningar precis som på filmen eller i det minsta sätta en strypbar kran längst ut på rören efter att jag kapar av dem. Räcker det då att jag mäter ytterdiametern på röret och så tar jag och går neråt i förminskningar. Vilken typ av pvc skall det vara? Såg att det fanns flera olika sorter. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppenbarligen går det göra som i filmen (jag har inte tittat närmare på den). I mina akvarium delar jag upp flödet i flera rör, med en kran på varje så jag kan justera födet genom de båda delarna. I det ena fallet till ett Clarisea och till sumpen (i det andra till tre olika delar där ett går till en rollermat och ett andra till skummarens insug.

 

Att gå ned i diameter utan att dela upp flödet kommer att begränsa flödet jämfört med vad du har idag. 20.000 l/h är mycket mer än ett Clarisea klarar att filtrera.

 

Tänk också på att det i många fall kan vara bättre att koppla utrustning på returpumpens rördragning än på avrinningens rör. Googla "manifold reef tank"...

 

Tänk också på att ju komplexare rördragning med påkopplad utrustning kan göra det svårare att ljustera flödet till en tyst avrinning. (Då kan det vara bättre med en separat pump!)

 

Skickat från min G8441 via Tapatalk

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
On 2019-07-30 at 15:47, Dimorb sa:

Det är så jag vill ha det.

Vilka dimensioner/artikelnr är det?? 

 

On 2019-07-25 at 01:51, imre sa:

såhär gjorde jag.. utan att limma. Hittade delar från biltema :) 

 

 

9E187EE2-2EAB-42F8-9E10-E7B255088797.jpeg

Vilka bitar är det du har köpt? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minutes ago, Dimorb said:

 

Vilka bitar är det du har köpt? 

 


hej, markerat med gult färg - biltema

markerat med röd - företags akvarium

 

original röret fick jag såga av en bit.. tànk att den är 32mm.. sen bygg vidare bara därifrån.. 

vet ej artikel nr gick bara till biltema och hittade dem på hyllan

mvh

DFC925BF-B6C9-414B-AA64-2859CD1C7950.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 minuter sedan, imre sa:


hej, markerat med gult färg - biltema

markerat med röd - företags akvarium

 

original röret fick jag såga av en bit.. tànk att den är 32mm.. sen bygg vidare bara därifrån.. 

vet ej artikel nr gick bara till biltema och hittade dem på hyllan

mvh

DFC925BF-B6C9-414B-AA64-2859CD1C7950.jpeg

Har du limmat? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Biltema krökarna är inte PVC vad jag vet. Går inte att limma men har tätningar på insidan. De är för vanliga vitvaruavlopp och av PP plast. Är lite vanskliga på trycksidan

 

MVH Lasse

Vad betyder det att de är av PP plast? Att de inte är lämpliga, att de kanske inte håller så länge eller att de fungerar ok men inte lika bra som PVC? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2019-10-13 at 20:36, mikoto sa:

Det betyder som Lasse skrev att det inte går limma de, det är allt.

 

Om det är negativt eller positivt beror på vad man ska ha de till. I Imres fall ser de ut att vara en bra lösning.

Så det är inte någon risk att de läcker ut någonting som man inte vill ha i vattnet? Alltså mögelmedel eller liknande för att de egentligen skall vara till något annat. 

Rören blir ju i sumpen så faran med lite läckage är ju inte så hemsk. Om det läcker går det bara rakt ner i sumpen. :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju besvärligare att svara på ? PP i sig läcker inget, men sedan hur renheten är och om de är behandlade på något vis är inget som det står något om i det här fallet, det är upp till tillverkaren att uppge och Biltema skriver egentligen inget alls om saken. Frågar du säger de nog att det är olämpligt för att undanbe sig allt negativt som eventuellt skulle kunna ske. Det blir en chansning. Jag hade vågat chansa på det, men man får väga själv om man vill göra det i sitt eget system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...