Gå till innehåll

Väteperoxid Hur funkar det?


LN21

Rekommenderade inlägg

Kan någon vänlig själ förklara för mig hur väteperoxid/oxidator fungerar?

Har även några följdfrågor. 

Kan man dosera väteperoxid direkt i sumpen?

Eller måste en reaktion ske innan vätskan kommer i karet?

Hjälper det mot gulvatten?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja hur det fungerar råder det olika uppfattning om ? Kul att se dig här igen förresten ? Enligt min uppfattning så fungerar det så att katalysatorerna i plastflaskan sakta sönderdelar H2O2 till H2O plus O. Gasen O2 driver sakta ut okatalyserad H2O2 i den yttre behållaren. En del av detta katalyseras sedan på vägen upp längs kanterna av den yttre behållaren till vatten och syrgas. Men en del går förbi okatalyserad och bryts sedan ner i vatten och syreradikaler. Dessa syreradikaler träffar ettdera en annan radikal - blir till syrgas eller oxiderar något organiskt, vad det nu stöter på. Mängden okatalyserad H2O2 som går ut i vattnet bestäms av reaktionshastigheten i den inre plastbehållaren. det är en doserings utrustning helt enkelt

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse? 

Jepp då fattar ja. Det fria/löst bundna O häckar(läs oxyderar) på det den kan. Samma lösa O som i O3 ozon. 

Och oxydatorn är bara en doseringsmaskin.

Ska testa lite och se. Alltid kul att prova nya saker.

Får räkna lite på dosering bara. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-07-20 at 10:03, danne031 sa:

Vad gör detta på enklare svenska för vattnet?

Du måste lära dig först småländska. Jag har bott 8 år där - vet precis vad LN21 säger - men håller med - det är svårt ?

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bekräftade grejer: Tar bort gulämnen, oxiderar organiskt material, ökar syrehalten, klarar syret vid strömavbrott
 
Antagna fördelar: sänker trycket av patogener
 
MVH Lasse

Hur ser teorin ut angående antagandet att det minskar patogenerna ? Det är inget ifrågasättande, jag är bara nyfiken.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aktiva radikaler oxyderar allt organiskt - då också parasiter och frisimmande bakterier. Liknande verkan som med ozon. Jag vet flera som sluppit pricken efter skaffat oxydatorer. Tillfälle eller samband - vem vet.

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har ja kört 3%ig Väteperoxid i 8 dar, en skvätt i sumpen. Hade en aning gulvatten i karet. Borta är det. Justerat skummaren så ja skummar blötare. Ja hade dock dag 4 och 5 ett svagt svagt dis i karet. Misstänker att det finns någon form av kolhydrat i flaskan. Lite lägre dos och vattnet är idag disfritt.

Koraller och fisk mår finfint.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
On 2019-07-19 at 11:50, Lasse sa:

Tja hur det fungerar råder det olika uppfattning om ? Kul att se dig här igen förresten ? Enligt min uppfattning så fungerar det så att katalysatorerna i plastflaskan sakta sönderdelar H2O2 till H2O plus O. Gasen O2 driver sakta ut okatalyserad H2O2 i den yttre behållaren. En del av detta katalyseras sedan på vägen upp längs kanterna av den yttre behållaren till vatten och syrgas. Men en del går förbi okatalyserad och bryts sedan ner i vatten och syreradikaler. Dessa syreradikaler träffar ettdera en annan radikal - blir till syrgas eller oxiderar något organiskt, vad det nu stöter på. Mängden okatalyserad H2O2 som går ut i vattnet bestäms av reaktionshastigheten i den inre plastbehållaren. det är en doserings utrustning helt enkelt

 

MVH Lasse

Tack för en strålande förklaring Lasse:-) 

 

/Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...