Gå till innehåll

Adrineprojektet


Lasse

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Nu har jag startat ett nytt projekt som skall sluta med en 6 års present till mitt yngsta kvinliga barnbarn - Adrine. Hon har alltid varit facinerad av mitt akvarium och nu är det dags att hon får sitt eget. För ett tags sedan fick jag tag på ett Red Sea Max nano till ett bra pris. Som när mina andra barnbarn fick ett akvarium för några år sedan kommer jag att starta akvariet hemma och köra ner det startade akvariet till Tygelsjö utanför Malmö framåt december. Det måste bli ett akvarium som kräver lite skötsel vilket innebär ett stabilt biologiskt akvarium och då mestadels mjuka koraller som skivor och annat. Konstruktionen denna gång blir en typ av "Revesed Flow Remote Deep Sandbed" Ni kommer snart förstå vad jag menar. Som vanligt med mina byggen - jag använder Back To Nature bakgrunder och moduler

 

Starten
 

1563451063995.png

Förbereder modulen som kommer att bli avrinningskammaren
 

 
outside.jpg

Insidan

 
inside-module.jpg

 

Från vänster botteninlopp, plenum och ytavlopp


Vy över bottendelen

 
inflow..jpg


 Ytavrinningen in till modulen. Kommer att kunna styra hur mycket som rinner via ytavrinningen och bottenavrinningen med hjälp av en plastbit som täcker ytavrinningen mer eller mindre. Sanden kommer att gå ifrån bottenfilterplattan upp til ca 5 cm under ytan.

 

 

overflow.jpg

Bägge avrinningarna
 

plenum.jpg


Överrinningen till sumpen
 

 
overflow-2.jpg

Resultatet - med vatten och utan

 
result.jpg
 
 
result1.jpg
 
MVH Lasse
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...

För första gången sedan jag startade 2006 med nano akvarier har jag råkat ut för problem med cyanobakterier i en uppstart. Det gick bra i två månader - sedan började en matta komma på sanden. Jag doserade lite nitrat och även lite fosfat. Samtidigt rörde jag om i sanden åtminstone en gång per dag. Eftersom problemet bestod efter några veckor beslöt jag mig för att ändra på belysningen. Jag körde ca 14 timmar förut och med fullt ös i 6 timmer. Nu kör jag ca 9 timmar och bara ca 3 timmar med det mesta. Jag har också initierat ett tillvänjningsprogram och startat med en 60 % reduktion - programmet sträcker sig över 30 dagar med en långsam ökning av intensiteten. Nu ser det ut som det blir lite bättre och cyanon är på tillbakagång.

 

En kort film efter 3 månader och en på en rolig fisk

 

 

 

 

 

 

MVH Lasse

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...