Gå till innehåll

Mjölkigt....


MattiasN

Rekommenderade inlägg

4 ml kolkälla på 1000 liter känns iofs väldigt väldigt lite för en bakterieblomning, speciellt när du verkar ha bra snurr på skummaren. Vodka kräver väl dessutom större doser för effekt än tex Nopox. Inga fiskar uppe vid ytan vad jag ser ? Eller skadade koraller som tecken på syrebrist ? 
Nej jag tror det var ngt annat faktiskt. Ngn svävalg, eller kom fr något annat djur. Det försvann alltså med uv ?
Mm, om nu dospumpen inte ballat ur och pumpat i mer, ska kalibrera den oxå.... Ingen synlig effekt på fisk, ser på kh-förbrukningen att korallerna helt stoppat tillväxt men de ser inte risiga ut, alternativt så var dimman kemisk och innebar att det funnits en olöst buffert av kh/ca i vattnet som korallerna förbrukat från i samma takt som dimman sedan lösts men det känns ganska otroligt....

Kanske nått annat som framkallat en bakterieblomning, har haft en hel del cyano i sanden efter jag fått ner näringsvärdena, kanske kan ha med cyanon att göra?
Cyanon ser ut att försvunnit men kommer väl förmodligen igen nu när ljuset når ner till bottnen igen....

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gick precis att köra igång skummaren igår kväll.... Skummade ordentligt, precis att det gick, koppen tokfylld med stabilt skum på 5 min trots helt öppet utlopp.... Men det funkade över natten iallafall :)

Idag har förbrukningen börjat komma igång, intressant för förbrukningen av kh verkar mer knuten mot skummaren än mjölkigheten?
Nu ikväll blir det att börja dosera ca/kh igen :)

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tog en vecka innan jag fick börja justera skummaren! Skummade riktigt bra trots helt öppet utlopp och väldigt nivå i skummarkroppen. Efter en vecka på sig skummet lite och då gick det att börja justera nivån så smått igen

Karet funkar bra igen, fisk o koraller ser bra ut.
Stängde av uv igen efter några dagar då det blev lite varmt i karet men tänkte köra nån timme på natten närmsta tiden.
Ska skicka ett icp inom kort och se om något sticker ut där


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...