Gå till innehåll

Nytt från scratch eller färdigt begagnat?


Jonna

Rekommenderade inlägg

Jag går i tankar på att skaffa ett saltvattensakvarium hemma i vardagsrummet. Jag har kollat både på begagnat kar där man kan köpa ett komplett akvarium + allt levande. Eller ett nytt akvarium med all teknik som behövs.

 

Frågan är helt enkelt, vad rekommenderar ni? Är det bästa för en nybörjare att köpa ett akvarium som redan är igång som "bara" är att flytta hem?

Eller tycker ni att man ska börja från början så man kanske lär sig lite på vägen?

 

Om jag väljer att börja från början och vill köpa ett akvarium där all teknik ingår, vilka akvarium rekommenderar ni?

 

Vad är den optimala storleken för nybörjare? Jag tänkt 200 - 300 liter?

 

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åsikterna går garanterat isär, jag skulle rekommendera att köpa ett komplett begagnat utan levande. Risken med att köpa ett begagnat som är igång är att du får en massa problem på köpet, blir starten tung och tråkig fylld med någon annans problem så ökar ju risken att man tröttnar.

Att köpa allt nytt är den dyraste sämsta affären man kan göra, fast det är ju ganska kul  :)

2-300 liter låter väldigt lämpligt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack för din åsikt. Jag letar runt lite på begagnade akvarium utan levande. Känns bättre att börja från början. Mindre risk att man får djur som jag inte klarar av då..

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med @Danne031

om du kan hitta ett kar som du vet är välskött och inte en massa problem, så är det kanske de bästa. men om du får istället ett probelm-kar, då kommer du lägga väldigt mycket pengar på att "åtgärda" dessa problem. i det sistnämnda fallet så är det kanske bättre/billigare att köpa nytt. 

 

ett problem kar kan också vara possitivt, då man tvingas lära sig och läsa på massor. men tyvärr så lägger en del ner hobbyn istället då. :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...