Gå till innehåll

Dags för akvariedator


Thornrose

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag står i begrepp att beställa en GHL Profilux 4 Mega set. Jag har bara några funderingar som jag vore tacksam att få svar på:

1. Visst kan jag styra min Calciumreaktor med en PH-probe och ha en till för att övervaka PH i akvariet?

2. Jag antar att jag inte kan styra  min Giesemann Aurora belysning?

3. Jag har min sump och mesta teknik i källaren, en våning under akvariet. Kan jag ändå på något sätt styra mina Tuze stream pumpar?

 

Tacksam för svar,

Christer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan du det. Om du inte tänker utnyttja redoxproben så kan du mjukvarumässigt ställa den utgången på P4 att mäta pH. Tänker du använda redoxmätning så kan du skaffa ett instickskort eller en expansionsbox - men det räcker med ett instickskort - du har två extra kortplatser i din P4.

 

Visst kan du styra dina tunze även om de är en bit bort. Hur många tunze skall du styra? Har G aurora några 1-10 V ingångar. P4 har i orginal 6 möjliga 1-10 V styrningar. De sitter gruperade 2 och 2 i tre uttag för RJ12 (6 ledande telefonkabel). Med en splitter delar du upp ett uttag till två kanaler. Har du två Tunze går det åt 1 uttag (2 kanaler) Dp har du 4 kanaler till för annan 1-10 V styrning. Det finns instickskort till P4 som ger ytterligare 4 kanaler. Använder du en expansionbox 2 så får dy ytterligare 4 kanaler.

 

 

Har du mer frågor - fråga :)

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...