Gå till innehåll

Stroms Nano


Strom

Rekommenderade inlägg

Nu är det igång... En nedgradering i storlek som ett försök att få hobbyn att bli mer njutning än underhåll.

 

Jag älskar mitt 240 liters kar och det känns inte skoj att lägga. Dock känns det som att tid och pengar tryter och efter 1 års velande är nu nytt akvarium beställt.

 

Det kommer blir ett Fluval Flex 57 liter måtten är 41x39x39 (lxbxh). Akvariet kommer köras skummarlöst och planen är att göra 10% vattenbyte 1 ggr per vecka. I bakre facket kommer jag att köra keramiska ringar och eventuellt original skumfilter.

 

Belysning blir Coral Box Moon led Plus.

 

Streamer kommer att köpas till, förmodligen blir det den minsta styrbara Jebao eller Coral Box pumpen.

 

Då jag har en förkärlek till Sps kommer förmodligen triton att doseras men behovet kommer utvärderas med tiden då jag gärna slipper.

 

Bänken är egenmekad helt i MDF och sista strykningen färg har smetats på. Den är 100 cm hög, dela för att jag gillar höga bänkar samt att det ger mig utrymme för stor behållare för topp off samt plats för färdigblandat saltvatten mm.

 

Akvariet kommer förmodligen imorgon och karet borde tuffa snart.

 

En bild på bänken efter första strykning, den får självklart en dörr också

 

87d69ed3e4b86b9a64da5872c7a36550.jpg

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick akvariet idag, det är nu igång!

Massa pill kvar men life support är up and running

Eftersom all sten kommer från gamla akvariet samt filtermedian har göttat till sig i gamla ett tag så ska det bog gå fort tills det är dags att börja flytta koraller på riktigt.

Jag är nöjd med bänken och det hela kommer nog blir riktigt najs när det står där det stora karet står idag.

Lite bilder på dagens progress
652b5589b76db6485b6be4e2a5b7c6c6.jpg
cda83f4c8a99c9a43b896a33eb3bd5c7.jpg
090d472aa575a25d7d32eb6fed83d8a0.jpg
af6d0d413f8a32ddbc14efd50ad009cd.jpg
bc89d353419a0adc80af6604a55ce6c5.jpg
c408f6f5a571ccb951178108db004065.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått en idé... Styra ph med en luftpump? 

 

Jag kommer att köra skummarlöst i nya burken och jag är lite orolig för syresättningen och eventuell uppbyggnad av CO2. Speciellt under natten då korallerna respirerar. 

 

Mitt förslag till lösning=luftpump som styrs av dator med ph-probe. Luftpump som slår på vid kanske 7,8-7,9 och slår av vid 8,0-8,1... Någon som har en kommentar på hur detta eventuellt skulle kunna fungera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju samma princip som en skummare och kommer att fungera bra - problemet är väl snarare ett visst ljud från luftpumpen. Du skulle ju kunna prova med en skummarpump (bara pumpen) om ljudet blir för starkt - finns små sådana på Fish - Street

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minutes ago, Lasse said:

Det är ju samma princip som en skummare och kommer att fungera bra - problemet är väl snarare ett visst ljud från luftpumpen. Du skulle ju kunna prova med en skummarpump (bara pumpen) om ljudet blir för starkt - finns små sådana på Fish - Street

 

MVH Lasse 

Bra tips, tackar! 

 

Jag provar då med luftpump först då jag har en liggandes blir det för mycket oljud och resultatet blir ok så kanske jagser över alternativet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Efter ca månad med skakiga vattenvärden (framför allt nitrat) har nu karet stabiliserat sig de senaste 2-3 veckorna. Igår rensades allt som har tuppat av ut och lite nytt från triton kom i burken.

 

Jag är jäkligt nöjd med bygget och det är så skönt att i princip allt som behövs till akvariet får plats i skåpet!

 

IMG-2667.JPG.9bf234f5f81865a63365b5a9f3f78cf4.JPG

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bjuda på lite fredagsfoton också. 

 

Karet är ganska precis 2 månader gammalt nu och det har börjat stabilisera sig. I princip alla SPS som flyttades över från förra karet har kroknat. Det härleder jag till högt nitrat som nu har stabiliserat och ligger på acceptabel nivå. 

 

Jag är nöjd med akvariet och alla värden håller sig stabila med endast vattenbyte men jag står redo att braka igång doserpump när det behövs. Jag har behåller original skumfilter än, det rengörs i samband med vattenbyte i saltvatten. 

 

Förra helgen hämtades en mussla hem från Triton jäklarns fin Tridachna maxima. Med hem åkte även en bit av en av de snyggaste Chalice jag sett + en liten montipora fragg som SPS-test för att se om man vågar fnula ner något mer känsligt framåt. 

 

Mitt goby par mår prima och har fått runda fina magar och deras pistolräka kämpar hela dagarna med att hålla rent. 

 

Jag bjuder på några helbilder av bygget samt en del "djurbilder".

 

Trevlig helg!! :)

DSC_8968.jpg.f1d69c008d5717044cf50749d4b78d72.jpg

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Alright nu har jul och nyår passerat. 

 

Det har varit många motgångar sedan förra uppdateringen men nu verkar det vara ljus i tunneln igen.

 

Musslan har tyvärr dött :( Det är nog det motigaste jag varit med om på flera år. Allt var till synes hyffsat stabilt och på ett par dagar tynade den bort. Om jag får gissa så har den svält ihjäl antingen av för lite ljus (verkar dock osannolikt) eller att zooplankton mer eller mindre helt förbrukades. Oavsett riktigt sorgligt och jag tror inte att jag kommer ge mig på mussla igen i detta lilla kar men vi får se. 

IMG-2989.JPG.8471cb315b7b9ac41483f9fcb459fcc9.JPG

 

Efter musslans död började det dock växa som attans och jag började dosera men min gamla doserpump fungerade minst sagt dåligt och en del koraller tog stryk. Men jag gjorde tätare vattenbyten (2 i veckan) och har nu installerat ny doserpump i dagarna. Det har vänt runt och det har börjat växa till igen och doserpumpen justerades in igår. 

 

Ett hett tips som jag snappade upp från någon podcast var att portionsförpacka salt för vattenbyten i zip-locks som går att återanvända. Jag måste säga att det underlättar något sjukt att göra detta vid ett tillfälle snarare än varje gång det ska blandas vatten. 

IMG-3044.JPG.c46fe4eab73d157ade4d236aa872a79d.JPG

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskat upp en marre som är lite för stor för min smak. Den är ju fasen lika lång som akvariet är djupt.

Nej men hade jag haft stora firrar och större akvarium skulle jag inte bry mig speciellt men i detta fall fick den gå vidare till maskhimlen...497b0a2682a18d613e17f26c3a42b402.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...