Gå till innehåll

Effekter utav Intag och utblås till kylare?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har tidigare haft ingående pump till kylaren i nedfallsfacket i sumpen så att allt som kommer med returpumpen/flödet kan tas upp av kylarpumpen och så har jag haft utblåset i nästa fack med teknik så som skummare osv..

 

Har nu byggt om sumpen så facket där utblåset går ut är fullt med koraller. Det är en stark pump som blåser rakt på korallerna - inte så bra - så har flyttat utblåset från kylaren till samma som intaget till kylaren.

 

Vad kan jag då förvänta mig för skillnad i effektivitet? Någon som har intag/utblås placerat så som jag beskriver?

 

Tänker att om jag har intag i nedfallsfacket så är allt ingående vatten "varmt" för det kommer från akvariet. När jag har utblåset i samma fack kommer ju en del av vattnet som går in redan varit kylt och således kanske kylaren ger en sämre effekt? Eller det bör inte bli märkbart när man har nedfallet från akvariet i samma fack? Det är några tusen liter som faller ner i facket var timme. 

 

Tacksam för åsikter och reflektioner. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...