Gå till innehåll

Sådär. Då är bakgrundsbygget igång..


mogge77

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...

Ledsen för sent svar.  Glömde kolla tråden..

Lasse:  pratade lite med dem innan,  de sa att deras cement hade använts till offentliga korallrevsakvarier i köpenhamn så det skulle vara bra.. :)

 

Jag lät för säkerhets skull bakgrunderna gå i en uppblåsbar pool i trädgården som jag bytte vatten i varje dag under en månad, så allt skulle lakas ur om det fanns något olämpligt i dem..

 

 Har precis, i fredags halvt startat om burken med cementbakgrunderna i, skall ta bild snart , Blir en ganska öppen planlösning.. 50kg levande sten fick flytta ner i ett kopplat refugium.  resterande 150 kg sten ligger just nu i stora lådor med pumpar,  funderar på att sälja av dem snart om allt fungerar..

 

Refugiet, filtret och seriekopplade fraggburken rengjordes inte, så det blir inte en hel omstart, vilket förhoppningsvis räcker så jag slipper nystarts-tank problem och nitratspikar..

 

Wrang:  jag smälte bort all frigolit efter att formen var gjord, så det blev bara make-make cementen kvar (makemake cementen är glasfiberarmerad i sig själv, så den är ganska stark även när den bara är ca 1-2cm tjock)

 

Bild kommer inom de närmaste dagarna.. 

Ändrat av mogge77
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 minuter sedan, Slanten sa:

Ser riktigt bra ut! Har du lagt ner mycket jobb på det?

Jobbigt är det ju alltid med omstart.  Vart aldrig nöjd med scapen på levande sten som jag hade förr, och det vart svårt att ansa oönskade mjukkoraller etc mellan levande sten springorna.  Så det blev till att göra såhär. och ha levande sten  i ett  hopkopplat akvarium bredvid.. .  Har använt sommaren till att göra bakgrunderna utomhus.. (Akvariet är 320cm långt och 70 högt)

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2019-09-25 at 10:01, mogge77 sa:

Wrang:  jag smälte bort all frigolit efter att formen var gjord, så det blev bara make-make cementen kvar (makemake cementen är glasfiberarmerad i sig själv, så den är ganska stark även när den bara är ca 1-2cm tjock

 

Det ser jättebra ut. Inspirerande. Ursäkta en nybörjarfråga, men om all frigolit är borta, blir det inte ett tomt utrymme bakom som riskerar att bli en plats för skräp? Eller fyller du det med något annat? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...