Gå till innehåll

Projekt Shroom room, saltvatten i källaren


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Startar härmed projekt Shroom room.

Efter att lämnat hobbyn pga div omständigheter som barn, flytt, jobbyte... är jag nu sakta påväg tillbaks.

Många kvällar har jag funderat på när och hur jag ska ta mig tillbaka. Så mitt under denna sommar bestämnde jag mig.

Planerar en setup på 2st burkar på en ställning: 

Burk 1=Korallrev/displayburk ca120x45x50

Burk 2=Fragg/korallodling (typ low reef) ca120x45x17

Burk 3=Sump+vattenbehållare 

 

Kommer bygga akvarierna själv med optiwhite glas på sidorna som kommer bli betraktningssidor.

Cirkulation blir en huvudpump typ dc-pump, och i burkarna kommer cirkulationen kompletteras med streampumpar. Tanken är att huvudpumpen pumpar upp till övre stora akvariet, därefter rinner det genom och vidare ner till fraggburken, och sist ner till sump. Allt för att utnyttja flödet. Eventuellt kompletteras denna setup med ytterligare en fraggburk om allt går bra. 

Kommer försöka göra detta ekonomiskt, pedagogiskt och allt ska fylla ett syfte. Ska försöka bygga ett system som kräver lagom underhåll och satsa på enklare koraller och låg belastning med fisk. 

Målet är till en början hobbyodling av discosoma, och de kommer nästan uteslutande utgöra korallerna i burkarna. Flakväxande montiporor kommer bli de första hårda korallerna efter att jag ser att mjukisarna mår bra.

Sedan kommer jag köpa in någon nyttofisk som tex kirurg, blennie och någon wrasse. Detta för att få hjälp med oönskad algväxt och ohyra. 

Tidsplanen är att få ställning, rör, burkar och teknik på plats kring jul. Sedan fylla på med LS och köra in under våren, för att sedan börja samla och köpa in olika discosoma till sommaren.

 

Systemet kommer stå i min källare och kommer mer vara praktiskt än estetiskt.

 

 

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Efter mycket funderande hit å dit har jag bestämt mig.
Ska limma om ett gammalt nerskuret akvarium och bygga två burkar med optiskt vitt glas på framsida och ena kortsidan.
Måtten på nya burkarna blir: 120x45x40 och 120x45x20
Sump på: 110x40x40 (gammalt akvarium)

Skickade ut förfrågan till div lokala glasmästare och några större i Stockholm. Intressanta svar, priserna för glaset varierade från 2897:- ända upp till 6250:-
Det är värt att kolla upp priserna med andra ord!

 

Så i nästa vecka beställer jag glaset.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande! Du har inte gjort några roliga ritningar att visa? Jag älskar att bygga saker så jag lärde mig envist precis så mycket av sketchup jag behövde för att kunna testa konstruktioner. Underlätta mycket speciellt då jag gärna bygger ställningarna med, akvarierna limmar jag helst inte själv, har noll tålamod för de och avskyr arbeta med silikonet. Allt som är kladdigt är inkompatibelt med mig... Enda jag ogillar mer än att limma akvarier är att själv skära till glaset. Men jag kommer nog lära mig bägge sakerna med tiden ändå.

 

Vad tänker du för ljus!? Den farligaste frågan efter hårt eller mjukt. Har du kvar ljuse från förra storhetstiden eller tänker du stämma in i LED kören? Låter ju som att lysrör egentligen inte vore tokigt, iaf för fragg akvariet. 45 cm kanske kan nyttja något intensivare om man vill. Men det är lite otacksamt med LED och MH med för den delen till ett så pass långt och smalt akvarium, speciellt om du inte har höjden att nyttja. Men långt ifrån olösbart såklart...

 

Skivor tycker jag är kul! De är fina och spännande, inkompatibla med mig och mina akvarium. Men annars mycket bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har grejat endel med Sketchup men inte till detta bygge. Bara papper å penna innan jag somnar.

 

Jag har nästan inget kvar sedan min storhetstid ? En nivåvakt hittade jag i somras och sedan har jag även en ozonreaktor liggandes i garaget. Använde den till gamla bildelar och sophinken för blöjor för att få bort lukter.

 

Blir två MaxSpect Razor 160w med uppgraderade linser som belysning till den djupare finburken.

I finburken kommer jag ha något halvläckert aquascape med blandade skivisar och montiporor. Idén är att denna burk ska innehålla moderkollonier till fraggning och eventuellt bli grunden till ett akvarium i vardagsrummet om 5-10år. I denna hobby får man inte ha brottom ?

 

Till den grunda fraggtanken blir det 4x39w. 

Belysningen är inhandlad å klar.

 

På inhandlingslistan finns:

1. Glas

2. pålitlig returpump på ca5000-8000L/H

3. Skarvsladdar med strömbrytare 

4. 50% av rördelarna

 

Efter det blir det montering och fixande, för en start i vinter. Vore kul att köpa in sten som julklapp till mig själv.

 

 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Schyssta grejer! Maxspect Razor blir nog bra, speciellt med två! Lyxljus. 320W ljus är mycket oavsett ljuskälla.

 

Hett tips till returen är en Aquabee Up 8000, de är riktigt imponerande de jag tittat på, främst med ljudnivån i åtanke. Välbyggda, finns ju en begagnad till salu nu. Men varför vill du ha så stark returpump?

 

Jag har några sådana här på pumpar jag behöver kunna slå av och göra rent lätt, de är bra. Lite trist att betala 39 kr styck bara... Men jag köper så mycket annat skit för dyrare pengar så vettiga inköpa existerar inte här. https://www.clasohlson.com/se/Uttag-med-2-polig-strömbrytare/36-2902

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till styrkan är att jag vill köra skummare, filtrering och nästan all cirkulation med en pump. Köper jag en på +5000L/h behöver jag inte nödvändigtvis köra på fullt blås vilket också kommer göra att pumpen går tystare. 

Sedan finns ju möjligheten att utöka filter och cirkulation med större kapacitet, istället för att behöva komplettera eller byta upp sig när man har allt inkört.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minuter sedan, mikoto sa:

Härligt, lyxiga klämmor du har! Hur många fack blir det?

Köpte klämmorna för lääääänge sedan för att kunna limma ramar enkelt. Dom var asbra nu!

Att limma dom nya akvarierna kommer bli mycket enklare än tidigare.

Ska köra simpelt, blir nog två eller tre. Inte bestämt mig riktigt ännu. Ska fundera lite till, beror på om jag ska köra skummaren i sumpen eller lyfta upp den och köra skummaren i fraggburken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så är hjärtat till systemet inköpt. Lotten landade på DN Aqua Medic DC 9.2

Tänkte att det är bättre att köpa stor pump och köra på låg hastighet än att köpa en mindre och ångra sig. Med 9000L/H kan jag utan problem utöka systemet eller uppgradera burkarna i framtiden. Dessutom kan jag köra skummare, retur, filter osv på en pump och komplettera burkarnas cirkulation med separata streamers.

 

D7417719-EDC2-40AD-851B-E618CED5B06D.jpeg

C0540028-F052-41F7-BF4C-B0B0350BC679.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, mikoto sa:

Sjukt busigt med genomskinligt pumphus! Har inte testat eller känt på den pumparna innan men den ser inte tokig ut.

Hade Aqua Medic pump förut och var rätt nöjd med den. Denna kom jag över till ett bra pris så jag slog till. 

 

Nu kan jag snart börja planera rördragningen. Funderar lite på hyr jag ska fästa rören? Om man inte kör med akvariemöbel utan bara  aluminiumställning så finns det ju inga direkta väggar att fästa rören i. Tror lösningen kommer bli bunta eller så monterar jag fast rören mot ställningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jippi, glaset finns å hämta hos glasmästaren! Gick på 2.900:- och då får jag två akvarier (120x45x40 och 120x45x20) med Optisk vitt glas i fronten och insynssidan. Kommer bli riktigt kul att limma. 

Kommer borra glaset innan jag limmar, så om något hår galet får jag beställa ny glasskiva istället för att hela akvariet behöver limmas om. 

Enda problemet är att glasmästaren har öppet till 15:00 på vardagar så jag kommer behöva ta lite ledigt från jobbet för att hämta upp dem. Det får bli nästa vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-09-27 at 10:01, mikoto sa:

Spännande! Får du fasade kanter med för det priset eller försöker du ordna det själv sedan?

Inga fasade kanter, tycker jag de blir för skarpa drar jag av kanterna med våtsandpapper.

Beställde överrinningskammar och doppvärmare idag, och fixat barnvakt till kommande fredag. Så på fredag kan jag hämta upp glaset och eventuellt komplettera rördelarna jag har så jag kan börja dra rör ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på val av innehåll.

CaribSea life rocks shapes och köra helt utan LS, försöka köra setup helt utan ohyra genom pedantiskt doppa och avlägsna fraggsten från fraggar.

ELLER köra enbart fin färsk LS och låta det växa fritt ur den, för att sedan bara komplettera med några koraller.

Eller en kombo, där den översta burken är artificiell CaribSea rocks och den undre innehåller LS. Eftersom vattnet från övre burken passerar mellersta och sedan ner till sumpen så skulle jag kunna köra returvattnet genom ozon och filtrering. Därmed minimera att ohyra når översta burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så blev det en tur och hämta upp glasskivor och en titt hos Triton. De har bytt lokal sedan jag sist satte min fot i en akvariebutik. Trevligt samtal ang import och utveckling inom hobbyn har fått mig att fundera lite till. Konsensus blev att jag kommer köra artificiell LS i burkarna. 

Måste säga att jag blev lite imponerad av utbudet av koraller. Inga wow koraller för er SPS freaks, men för mig fanns precis de koraller jag funderat på och saknat. 

Nästa moment i projektet blir borra hål i glasen och fixa hyllan.

29636F37-00E7-4268-83F2-E7D54B783EC3.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, stigigemla sa:

Du behöver någon levande sten i varje kar för att ympa in diverse smådjur till död sten. Annars kleggar stenen ihop på ett eller två år och så kraschar karet.

Får nog köpa mig 1-2kg LS för att ympa in.

Funderade på att köra sand i största burken och ympa in lite sand från en gående inkörd burk och därigenom få microfauna. 

Lade beställning på CaribSea life rocks 9kg och 9kg Shapes. Det borde bli bea grund till aquascape. Så kan jag ympa in lite sten å sand i samband med starten. 

Sjukt irriterande att jag inte hade glasborrar i rätt size hemma för att kunna börja borra för genomföringar i burkarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får vänta med limma och borrningen tills jag får hem borrar, lär nog ta 1-2v.

Ska fixa ställningen och sätta fast nya fötter på den. Ska måla skivor och ordna så allt förankras i väggen så det inte vickar.

På fredag kanske det blir en vända och köpa div rördelar, annars får jag vänta till veckan efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sten! Spännande. Har du någon finurlig plan på hur du ska ta hål så bra som möjligt eller tänker du bara "göra det" och hoppas du inte slår ut allt för stora flisor när du går igenom? Har övervägt att bygga en borrjigg så jag kan borra halvvägs från varje sida av glaset för att undvika att få de retliga flisorna. Men måste kunna centrera borret isf. Har använt glashålsåg med pelarborrmaskin en gång, det var det bästa jag testat än så länge. Men våra pelarborrar står bägge så dumt till att det är lögn att arbeta med någon större skiva nära de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...