Gå till innehåll

Flöde genom Sicce 2.0 kopplat till UV-C??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Kör 4x 39 watt av deltecs UV-C i mitt system.

De har alltid varit kopplade till en varsin Sicce 2.0 pump som enligt tillverkaren skall ge 2150 L/H som maximalt flöde. Har inte tänkt över flödet så nog - att pumparna kan ge för högt flöde för UV-C filtrets kapacitet - då deltec informerar om att 39 watt skall klara flöde på 2000 L/H och jag har räknat med att det försvinner en de flöde genom rör och kopplingar.

 

Men så snubblade jag över denna:

Question: 

Hi

I have been on your faqs regarding flowrate but cant get my head around it!
Can you work out the required flowrate for me please I have the 39w uv in a 
800lt tank and need it to kill whitespot. Thanks
 

Answer: 

Dear Yxxxxx

Thankyou for your email

First we need to take the stock flow rate of 2000l per hour , the contact time with the UV lamp at that flow rate will provide a U.V intensity of 33’000 mw/sec/sq

The intensity required to damage the white spot trophonts is around 72’000 mw/sec/sq

So we take 72’000 and divide it by 33’000 = 2.18

Now we take the flow rate for 33’000 mw/sec/sq and divide it by that figure

2000 l/hr / 2.18 = 917l/hr

This will provide a UV intensity of 72’000 mw/sec/sq at 917 l/hr through the unit ..

As your aquarium is 800l this you will still be turning the tank over x 1.15 times an hour. We advise 1-2 times an hour so you will still be within spec.

Take note that this is the real flow through the unit rather than what is printed on the pump as there will be some pressure loss due to pipework and head height so it would be a good idea to measure the actual output of the UV and calculate the true flow through the unit when running.

For instance a 1500l/hr pump may only push 1000l/hr though the unit when running and under head and pipe pressure.

 

Här tycker jag det är uppenbart att filtret inte har 100% verkningskraft om man följer de riktlinjerna de uppger. 

Har därför skruvat ner flödet på sicce pumparna till minium för att filtrena skall ha så stor effekt som möjligt på vattnet. Tänker att det är bäst om vattnet som kommer ut från filtren är helt sterilt än att en del parasiter klarar resan och kan fortsätta att föröka sig. 

Det jag önskar svar på är om jag har rätt tankebanor i huvudet.

UV-C, för lågt flöde än för högt - utifrån UV-C tillverkarens maximala rekommendationer - är att föredra?
 
Rekommenderat flöde från tillverkare är satt för högt för att ha en full effekt på parasiter i akvariet - mer watt är att föredra framför högre flöde genom ett eller flera filter?
 
Och så undrar jag om någon vet hur lågt flöde som kommer ut från Sicce 2.0 när man stryper dem helt ner. Finner information om att de är ställbara och att maximalt flöde är 2150 liter/timme men kan inte klara av att finna vad som är flödet vid mest möjliga strypning. Ser en markant skillnad på utvattnet från filtret men fortsatt för högt för att mäta med ett litermått.

@Slanten @Lasse
 
 
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mät med en 20 liters hink. Väg den tom. Klocka tid upp till en viss punkt. Väg igen - skillnaden - med vatten -> utan vatten i kg = med antal liter på x sek. Dividera 3600 sek med dina mätta sekunder. Konstanten du får multipliceras med antal liter du fick - ger l/h. Säg att du får 16 liter (kg) på 60 sek. -> 3600/60 -> 6 ; 60X16 -> 960 l/h

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Lasse sa:

Mät med en 20 liters hink. Väg den tom. Klocka tid upp till en viss punkt. Väg igen - skillnaden - med vatten -> utan vatten i kg = med antal liter på x sek. Dividera 3600 sek med dina mätta sekunder. Konstanten du får multipliceras med antal liter du fick - ger l/h. Säg att du får 16 liter (kg) på 60 sek. -> 3600/60 -> 6 ; 60X16 -> 960 l/h

 

MVH Lasse

Hej och tack för svar.


Det var inte det jag behövde hjälp med. Jag vet hur man räknar ut flödet på pumpen men istället för att slabba med vatten så hade jag en förhoppning om att någon skulle veta om vad som är lägsta kapacitet på pumpen. Den är ju ställbar så den infon bör ju finnas någonstans tänker jag. Har försökt googla det men finner inte. 

 

Så ville jag gärna få bekräftelse på det jag tänkte angående flödet genom filtret - lägre flöde är ofta bättre än högre flöde särskilt med flera watt eftersom filtret blir mer effektiv när strålningen är på rätt nivå.

Tänker då på mitt fall där jag har 4 stycken uv-c filter. Om jag kör dem på deltec rekommenderade hastighet (2000 liter/timme) så får jag också den effekten de refererar till i sin post - alltså en otillräcklig bestrålning av vattnet för att döda parasiterna. Då hjälper det inte att jag har flera filter eftersom strålningen i alla kommer vara för dålig - vet inte om de tar några bakterier innanför det spektrat de strålar med men om jag däremot ställer ner flödet så får jag mer effektiv parasit död och då löser jag det lägre flödet med att jag har installera fler filter så att jag får behandlat mer liter vatten men effektivt. 

Tyckte det var konstigt att deltec rekommenderar/menar att filtret klarar ett flöde på 2000 liter när de sedan i eget svar på en direkt fråga om bestrålning, effektivitet och tid/flöde svarar med att filtret i det flödet ger otillräcklig bestrålning av vattnet för att parasiterna skall då. Borde de då inte angivit ett lägre flöde från start?

 

Undrar också om man kan tänka sig att en uv-lysrör "håller" och är effektiv längre vid lägre flöde.. Alltså om jag kör på maxgränsen som deltec uppger på 2000 liter/timme så kommer ju förlusten när lampan bli större och större och den kommer inte hinna med att bestråla den mängden vatten som kommer in eftersom pumpen inte ger sig i samma grad som lampan med tiden. Om jag däremot startar på ett lägre flöde så bör ju lampan klara av att ta död på parasiterna även när lampan blir svagare.. eller? 

@Slanten

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, MattiasN sa:

Har du haft en pump till varje 39w uw?
För att öka exponeringen kan du ju annars seriekoppla dem två och två?
Vet inte var det kommer ifrån men Företagsakvarium har en text där de skriver 25-30l/h per w uv
https://shop.foretagsakvarium.se/product/deltec-uv-c

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Ja jag har en pump till varje filter.

Problemet med seriekoppling och andra installationer är plats. Jag var dum nog att tänka fel och saknar 2-3 cm för att de skall kunna installeras ordentligt i kabinettet. Nu ligger de bara på en stallning inuti och det ser illa ut. Har inte plats till å seriekoppla dem heller :(

Vet inte helt varifrån de har fått det men de går helt klart på underdimensionering av flödet i förhållande till vad deltec själva rekommenderar. Men tror nog det är mer effektivt att ha långsammare flöde för att ta död på allt som går igenom.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har en pump till varje filter.

Problemet med seriekoppling och andra installationer är plats. Jag var dum nog att tänka fel och saknar 2-3 cm för att de skall kunna installeras ordentligt i kabinettet. Nu ligger de bara på en stallning inuti och det ser illa ut. Har inte plats till å seriekoppla dem heller

Vet inte helt varifrån de har fått det men de går helt klart på underdimensionering av flödet i förhållande till vad deltec själva rekommenderar. Men tror nog det är mer effektivt att ha långsammare flöde för att ta död på allt som går igenom.
 
Ja det tror jag med...
Jag har kört 39w uv med Maxijet 1000l/h i min karantän. När jag blir färdig till att montera så tänker jag köra Sicce 2.5 till 80w uv med pumpen i huvudkaret, uv't precis ovan karet och utloppet i andra sidan av karet.
Har nyligen kastat lådan till Sicce pumpen men har för mig att de anger flödet på den modellen till nånstans 7-800l/h - 2400l/h så dina går nog ganska lågt ner oxå...

Förresten, rent utrymmesmässigt så är Deltecs 80w uv lika stora som 39w, de använder samma hus

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte hittat infon om vilket flöde pumpen har när man har ställt den på lägsta nivån, kan jag nog inte heller hitta mer på nätet...

Som sagt det är inget man kan räkna fram. Antingen specar tillverkaren det eller så får man mäta själv.

Strålningseffekter kan jag inget alls om. Det borde dock finnas mycket att hitta på nätet. 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Slanten. Du måste mäta med dem konstruktion du har. Vill du veta flödet så måste du mäta. Olika mikroorganismer dödas av olika strålningsnivåer under tid. Du kan inte döda en organism mer än en gång. Därför gällr inte ju lägre hastighet desto bättre efter en viss gräns, vill du avdöda parasiter  - följ Deltecs rek för vita prick parasiten. Lägre flöde är bara slöseri. 

 

MVH Lasse 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...