Gå till innehåll

Högt nitrat


KMG

Rekommenderade inlägg

Har nu efter ett halvår fortfarande ett nitrat mellan 25 - 30 (mätt med RedSea).

720 kar med 240 l sump. Kör med 10 l Siporax och Chaeto. Har 0 i nitrit och 0.08 - 0.12 i fosfst. Övriga värden bra. 

Har 12 000 l/h som returpump. Misstänker att jag har för bra fläkt genom sumpen för att bryta ner nitratet. Funderar på att fylla en 10 l plastdunk med Siporax med några få hål i och lägga i för att få en mer syrefattig miljö. Vad tror vi om det? Andra förslag?

20190813_190532.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Per Anders , att bara ställa i en dunk Siporax hål i gör nog inte så mycket nytta , du kan ju inte kolla flödet igenom dunken ,

då är det nog enklare men en mix av svavelkulor och lite korallsand ,eventuellt lite bio pellets också , men ett nitrat filter måste vara helt luft tätt ,

om du vill snabbstarta ett nitratfilter kan du hälla i lite bakteriekultur , eller tippa i lite av det som är i skummarkoppen ,

låt det stå några dagar innan du börjar pumpa igenom vatten , oftast en droppe i sekunden , det är ca 3L/H då är det i gång ,

annars finns ju kolkällor,  ättika socker vodka vinäger biopellets  , det finns säker mer , men de är lite lurigt , i början händer inget ,

de första 29 dagarna har inget hänt dag 30 smäller det till och då är det försent ,då kan man ha kraschat karet ,

och har man byggt upp en stor stam bakterier i karet , och om skummaren stannar kan du få akut syrebris ,även det kan krascha karet 

 

sen finns ju alla keramiska  filter media i alla storlekar och plats i sumpen har du , det är bar att välja det som passar plånboken , 

de kan du också hälla på det som är i skummarkoppen  , då startar filtermediat snabbare , men det händer sker som man inte väntar sig ,

löser man ett problem , så får man tio andra saker som man inte räknat med ,

men att nolla nitraten kan bli dyrt i slut ändan ,

fast det allra enklaste är ju att odla alger i hela sumpen , lägg upp de stenarna i karet istället ,de går ju alltid att lägga tillbaka om inte algodlingen skulle fungera 

jag har bara använt Happy Plant i saltvatten , men jag har ingen erfarenhet av Blomstra , men det finns andra som provat det som gödning ,

mvh stefan

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-08-14 at 20:17, Stefan molin sa:

Hej Per Anders , att bara ställa i en dunk Siporax hål i gör nog inte så mycket nytta , du kan ju inte kolla flödet igenom dunken ,

då är det nog enklare men en mix av svavelkulor och lite korallsand ,eventuellt lite bio pellets också , men ett nitrat filter måste vara helt luft tätt ,

om du vill snabbstarta ett nitratfilter kan du hälla i lite bakteriekultur , eller tippa i lite av det som är i skummarkoppen ,

låt det stå några dagar innan du börjar pumpa igenom vatten , oftast en droppe i sekunden , det är ca 3L/H då är det i gång ,

annars finns ju kolkällor,  ättika socker vodka vinäger biopellets  , det finns säker mer , men de är lite lurigt , i början händer inget ,

de första 29 dagarna har inget hänt dag 30 smäller det till och då är det försent ,då kan man ha kraschat karet ,

och har man byggt upp en stor stam bakterier i karet , och om skummaren stannar kan du få akut syrebris ,även det kan krascha karet 

 

sen finns ju alla keramiska  filter media i alla storlekar och plats i sumpen har du , det är bar att välja det som passar plånboken , 

de kan du också hälla på det som är i skummarkoppen  , då startar filtermediat snabbare , men det händer sker som man inte väntar sig ,

löser man ett problem , så får man tio andra saker som man inte räknat med ,

men att nolla nitraten kan bli dyrt i slut ändan ,

fast det allra enklaste är ju att odla alger i hela sumpen , lägg upp de stenarna i karet istället ,de går ju alltid att lägga tillbaka om inte algodlingen skulle fungera 

jag har bara använt Happy Plant i saltvatten , men jag har ingen erfarenhet av Blomstra , men det finns andra som provat det som gödning ,

mvh stefan

 

 

Min tanke var att Siporaxen skulle få taskigt flöde och därmed syrefattigare.

Den ska ju fungera på det viset efter vad jag förstått. Fram till i dag har dom legat i en nätpåse i sumpen där 12 000 l/h seglar förbi... Ett rent nitratfilter orkar jag inte ha. Inte heller kolkälledosering. Siporax och/eller chaeto bör räcka mer än väl. Misstänker att chaeton inte gillade belysning dygnet runt heller som jag kört med ett tag för att få mer fart. Verkar ha haft hämmande effekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då skall du veta att det finns erfarenheter att siporax släpper kisel under anaerobiska förhållanden. Jag hade siporax som första lager i min djupa sandbädd med omvänt flöde - på slutet - innan jag tog ut den var mitt kiselvärde ca 20 ppm. Normalt kisel - mellan 0,1 - 0,3 ppm i saltvatten. det sjönk direkt när jag rensade bort siporaxen. Sjöfartsmuseet har liknande erfarenheter när man kört siporax anaerobiskt.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Lasse sa:

Då skall du veta att det finns erfarenheter att siporax släpper kisel under anaerobiska förhållanden. Jag hade siporax som första lager i min djupa sandbädd med omvänt flöde - på slutet - innan jag tog ut den var mitt kiselvärde ca 20 ppm. Normalt kisel - mellan 0,1 - 0,3 ppm i saltvatten. det sjönk direkt när jag rensade bort siporaxen. Sjöfartsmuseet har liknande erfarenheter när man kört siporax anaerobiskt.

 

MVH Lasse

Ja, känner till att Siporax släpper kisel. Men vad har det för negativa effekter? Kiselalger eller andra problem? Kanske enbart köra med chaeto som nitratexportör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Per Anders , Tunze hade förr ett nitrat filter , en väldigt enkel modell , den matade med en enkel T anslutning och slangen var en vanlig luftslang 4/6mm,

om du tar en vanlig PET flaska och fyller med media , sen finns det färdiga skruvkorkar för 4/6mm co2 , om du inte orkar borra hål i en vanlig skruvkork  för luftslang ,

borra lita hål i botten på pet flaska och lägg lite grövre grus först fyll på med det medel du vill använd , om du inte fyller hela vägen upp , tex om du lämnar 3-4 cm 

då har du en droppräknare under korken i pet flaskan ,det är nog enklast om du gör en t anslutning på röret ner från karet , det är onödigt att trycksätta ett nitrat filter ,

det är nog det enklaste , men du kan självklart använda den plast burk du har hemma , men jag tror att den som är minst underhåll på eller inget alls är om du blandar korallsand och svavel kulor ,men det finns ett + och ett -  , du får även ut kalcium , det är + om du behöver och - om det blir för högt kalcium , det är lågt PH i ett nitratfiler 

mvh stefan

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall inte blanda svavel och kalkgrus då nitratreducering med svavel är beroende av lågt pH för att fungera. Men du kan ha ett lager av kalksand under svavelkulorna som höjer pH:t på det behandlade vattnet. Det bästa är om du har en flaska med svavelkulor och kopplar vattnet ut i från den till en andra flaska med kalkgrus.

Vattnet skall helst gå nedifrån och upp i flaskorna så att eventuella gas eller luftbubblor vädras ut.

Fransmännen var duktiga på det förr så det finns beskrivning på ett par Franska hemsidor från år 2000 ungefär.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Stefan molin sa:

Hej Per Anders , Tunze hade förr ett nitrat filter , en väldigt enkel modell , den matade med en enkel T anslutning och slangen var en vanlig luftslang 4/6mm,

om du tar en vanlig PET flaska och fyller med media , sen finns det färdiga skruvkorkar för 4/6mm co2 , om du inte orkar borra hål i en vanlig skruvkork  för luftslang ,

borra lita hål i botten på pet flaska och lägg lite grövre grus först fyll på med det medel du vill använd , om du inte fyller hela vägen upp , tex om du lämnar 3-4 cm 

då har du en droppräknare under korken i pet flaskan ,det är nog enklast om du gör en t anslutning på röret ner från karet , det är onödigt att trycksätta ett nitrat filter ,

det är nog det enklaste , men du kan självklart använda den plast burk du har hemma , men jag tror att den som är minst underhåll på eller inget alls är om du blandar korallsand och svavel kulor ,men det finns ett + och ett -  , du får även ut kalcium , det är + om du behöver och - om det blir för högt kalcium , det är lågt PH i ett nitratfiler 

mvh stefan

 

 

Vad matar jag den med? Vattenpump eller luft med syresten? Borde inte rejält med chaeto i sumpen ta upp nitratet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

28 minuter sedan, KMG sa:

Borde inte rejält med chaeto i sumpen ta upp nitratet?

Hej Per Anders , det är det enklaste , annars heter anslutningen Tunze 3178.710   , men du kan göra en enkelt själv 

https://www.sewatec.com/p/tunze-bio-connection-for-3005-3178-710/  , det är ett T rör med anslutning för tunn slang till bioreaktor ,

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Stefan molin sa:

Hej Per Anders , det är det enklaste , annars heter anslutningen Tunze 3178.710   , men du kan göra en enkelt själv 

https://www.sewatec.com/p/tunze-bio-connection-for-3005-3178-710/  , det är ett T rör med anslutning för tunn slang till bioreaktor ,

mvh stefan

Ja, men vad pumpar jag in i anslutningen? Vatten? Med vilken typ av pump? Borde väl vara ett väldigt lågt flöde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enklaste är att du gör en hävert med luftslang från ytavrinningsfacket och ställer flaskan i sumpen. Du behöver en luftkran i plast för att reglera ned flödet.

En droppräknare på slangen är ett måste då det lätt lägger igen.

 

NitratR bör fungera. Haken är att man inte vet vilka andra ämnen den tar upp och vad som blir kvar från saltet man regenererar med. Jag skulle använda jodfritt salt.

Antagligen är det inga problem.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, stigigemla sa:

Det enklaste är att du gör en hävert med luftslang från ytavrinningsfacket och ställer flaskan i sumpen. Du behöver en luftkran i plast för att reglera ned flödet.

En droppräknare på slangen är ett måste då det lätt lägger igen.

 

NitratR bör fungera. Haken är att man inte vet vilka andra ämnen den tar upp och vad som blir kvar från saltet man regenererar med. Jag skulle använda jodfritt salt.

Antagligen är det inga problem.

Den är jag med på. Min enda invändning är säkerhet om man frångår rören från facket direkt ner i sumpen. T.ex. slang lossnar.

Jag ska prova att bygga om min Deltec mediareaktor genom att lopa in -och utsug med två ventiler som stryper insug av nytt vatten och utlopp från reaktorn. Vad tror vi om det? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-08-18 at 16:18, KMG sa:

Tyvärr så tror jag att det är en bluff för saltvatten. För sötvatten har det funnits länge. Det är en jonbytare (konstgjord) och regeneras med saltvatten 4 - 6 % brukar vara vanligast. Då du troligtvis kör med 3,5 salinitet så säger det sig självt att effektiviteten blir dålig om någon.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Tyvärr så tror jag att det är en bluff för saltvatten. För sötvatten har det funnits länge. Det är en jonbytare (konstgjord) och regeneras med saltvatten 4 - 6 % brukar vara vanligast. Då du troligtvis kör med 3,5 salinitet så säger det sig självt att effektiviteten blir dålig om någon.

 

MVH Lasse

Hadde det på känn. En del trovärdiga omdömen på Amazon vittnade om att inte ett skit hände... Nä, jag kompletterar chaeton med nitratreaktor som jag tänkte stoppa Seachem matrix i. Enligt deras hemsida ska den inte innehålla kisel. 

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Lasse sa:

Tyvärr så tror jag att det är en bluff för saltvatten. För sötvatten har det funnits länge. Det är en jonbytare (konstgjord) och regeneras med saltvatten 4 - 6 % brukar vara vanligast. Då du troligtvis kör med 3,5 salinitet så säger det sig självt att effektiviteten blir dålig om någon.

 

MVH Lasse

 

Om man läser lite på produktbeskrivningen ska man degenerera i 25%-saltlösning. Så det är inte en sötvattensprodukt de försöker lura på oss. Men om den är effektiv, vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillåt mig tvivla. Har försökt att Googla på "Nitrate removal resins" - hittar ingen vetenskaplig eller kommersiell artikel eller produkt som säger sig fungera i saltvatten. Däremot mycket som stödjer min uppfattning. Ett problem med regenerering av dessa jonbytare (som används för kranvatten) är just saltlösningen med hög nitratkoncentration som blir när de regenereras. Dessutom så säger fler källor att kloridhalten i förorenat dricksvatten kan utgöra ett problem. Det föreligger alltså ett kommersiellt behov som är mycket mer ekonomiskt intressant än akvariemarknaden för utveckling av jonbytare som fungerar även vid låga kloridhalter. 

 

En sökning på R2R om NitrateR ger ingen träff - produkten har funnits åtminstone sedan 2015 (hittade en Amazon review). Hade detta fungerat - så hade det varit rådet nummer 1 på R2R vid högre nitratehalter - metoden är ju inte biologisk :)

 

Dessutom - om en firma har haft en fungerande produkt under mer än 5 år - varför finns inte produkten (som skulle vara lättsåld om den fungerade) hos fler?

 

Däremot finns en hel del andra sådana produkter på akvariemarknaden men alla andra säger - endast för sötvatten.   

 

Så - jag tvivlar fortfarande

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina uppgifter om salthalt var tagen från kommersiella produkter för vattenrening av dricksvatten  - som vanligt finns ingen innehållsdeklaration - omöjligt att kolla. Emellertid - jag kan ha fel - den kan fungera men jag tvivlar. 

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så vad kan vara det enklaste och effektivaste vägen till att kunna exportera nitrat? Jag kan bara se alternativen chaeto/macroalger samt nitratreaktor utan pellets som förbrukas eller kolkälletillskott. DSB verkar inte vidare effektivt, fast den kräver minst underhåll. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...