Gå till innehåll

NOPOX eller Vodka-metoden, skillnad i N/P-balansen?


KennethN

Rekommenderade inlägg

8 timmar sedan, Christian_N sa:

Hej

 

Jag körde mycket NoPox ett tag men använder man det för mycket så får man för högt Molybden i karet visar det sig. Jag bytte till Tritons AL99 och kör Vodka för att få ner No3.

Men det stämmer alltså att NoPox sänker både NO3 och PO4 men vodka sänker NO3 och inte så mycket PO4?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Hur mycket N eller P som förbrukas bestäms av vilken typ av bakterier man matar med det. Jag har mycket svårt att föreställa mig att det skulle vara någon skillnad beroende på om man matar dem med vodka eller nopox.

Nej, jag har inte hittat något tydligt svar på Red Seas hemsida vad det skulle bero på mer än att NoPox innehåller flera olika kolkällor och andra "necessary elements". Tolkar det som att det skulle bero på att olika bakterier har olika behov och därmed skulle flera olika bakterier växa.

 

De påstås även att VÄS också skulle reducera både NO3 och PO4, men att VÄS, liksom vodka, riskerar att leda till att svavelväte bildas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Christian_N sa:

Jag personligen märkte skillnad i mitt kar. Kör jag bara vodka så drar det ner No3 väldigt snabbt dock inte Po4.

Då verkar det ju ganska säkert att det stämmer då :)

 

Jag har bra PO4 men väldigt högt NO3, och har inte testat kolkälla för att jag varit rädd att nolla fosfaten men kanske kan jag testa med vodka ändå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då verkar det ju ganska säkert att det stämmer då
 
Jag har bra PO4 men väldigt högt NO3, och har inte testat kolkälla för att jag varit rädd att nolla fosfaten men kanske kan jag testa med vodka ändå

Vad har du för värden på Po4 och No3?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PO4: 0,0196 enligt senaste tritontest, ca 0,025 enligt hanna checker ulr

 

NO3: omkring 32 mätt med Red Sea pro (blir inte så exakt i det mätområdet)

 

Så jag tänker att fosfaten är bra där den är, men nitraten skulle jag vilja ha ner ordentligt, åtminstone under 10, men gärna omkring 4.

 

De koraller jag har nu, tex euphyllia och montipora verkar iofs trivas, men jag är sugen på att skaffa mer känsliga sps:er, och då är nog nitraten för hög.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, KennethN sa:

Kanske törs prova några fler olika sps:er redan nu då, men tror jag ska försöka få ner nitratet lite grann hur som helst. Ska fundera lite till, men vodka-metoden ligger högst på listan just nu :)

Du kan ju alltid börja med några enkla. Samtidigt sänka nitrat till en ok nivå och sen satsa på mer avancerade koraller ?

Ändrat av Christian_N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbyten är metod 1 för mindre kar.

Använder du någon form av fosfatreducering skulle jag sluta med det och vänta lite så att fosfatvärdet går upp innan jag börjar med nopox eller vodka.

Enligt min erfarenhet (kunders) är nopox stabilare och har mindre risker om man glömmer doseringen någon dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Vattenbyten är metod 1 för mindre kar.

Använder du någon form av fosfatreducering skulle jag sluta med det och vänta lite så att fosfatvärdet går upp innan jag börjar med nopox eller vodka.

Enligt min erfarenhet (kunders) är nopox stabilare och har mindre risker om man glömmer doseringen någon dag.

Jag har ett reefer 525 med ca 475 liters verklig vattenvolym i systemet, vet inte om du räknar det som mindre kar? Jag kör Triton Core 7 Other Methods för att hålla Kh/Ca/Mg mm korrekt samt ICP-test och doseringar enligt dessa. Få vattenbyten men inte helt utan.

 

Använde tidigare en liten mängd fosfatreducering men slutade under hösten 2018 då NO3 började stiga från en nära omätbar nivå utan att fosfaten följde med upp.

Hade tänkt börja med NoPox redan då men tänkte att jag skulle vänta tills fosfaten blivit lite högre, men det blev den aldrig... Hade nu tänkt att jag skulle dra igång med dosering av NoPox ändå och försöka styra fosfaten med dosering istället, och det var när jag började läsa på lite mera om NoPox jag hittade tabellen i första inlägget. Började då fundera på om jag kan köra vodka istället för NoPox för att slippa dosera fosfat. Nu vet jag inte riktigt vilken väg jag ska gå... :)

Ändrat av KennethN
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

120 - 150 cm ser jag inte som mindre kar. Men det är ju användarens åsikt som räknas. Och kanske djuren.

 

En tredje väg att gå är ett nitratfilter. Det enklaste där är en hävert med luftslang och kran från överrinningsfacket till ett tät filterbehållare med svavelkulor i och utlopp i sumpen. Problemet med den är att den lätt täpper igen i slangen så man behöver stenkoll på att flödet går.

T.ex med en droppräknare på slangen. Enklast är en sådan som används vid dropp på sjukhus.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Vodkan är nog den vanligaste valet för att det är en "ren" spritsort, kan du få tag på ren etanol så kommer det fungera precis lika bra. Du kan antagligen ta rom eller något annat med, men för det mesta blir det dyrare då och det är ej utprovat om smakerna och övriga ämnen påverkar negativt, positivt eller inte alls.

 

Justera efter hur många % spriten är isf mot recepten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, mikoto sa:

Vodkan är nog den vanligaste valet för att det är en "ren" spritsort, kan du få tag på ren etanol så kommer det fungera precis lika bra. Du kan antagligen ta rom eller något annat med, men för det mesta blir det dyrare då och det är ej utprovat om smakerna och övriga ämnen påverkar negativt, positivt eller inte alls.

 

Justera efter hur många % spriten är isf mot recepten.

Jag tänkte om det går lika bra med ”Renat” ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...