Gå till innehåll

Cyano eller kiselalger?


Titanic

Rekommenderade inlägg

Troligvis cyanobakterier av en typ som ibland - enligt mig - missidentifieras som dino flagelater. Vad är dina värden på PO4 och NO3 - Jag jagar inte höga värden i detta fall - snarare har du för låga - men vad är de och mätt med vad?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat 4 - mätt med red sea vanliga, även mätt med red sea pro och då tycker jag möjligen den visar något lägre. 

Fosfat 0,04 - red sea pro.

 

Har legat runt dessa värden sedan början-mitten av juni. Har haft enstaka mätningar neråt nitrat 2 och fosfat omätbart.

 

Har doserat nopox sporadiskt tidigare med avsikt att följa red seas care recipes, men slutat helt. Tror du är spot on och du bekräftar vad jag misstänkt efter att ha läst runt bland annat vad du skrivit. 

 

Vad rekommenderas? Dosera nitrat? 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

 

Kan inte säga att jag uppmärksammat att det går riktigt så snabbt. Har iofs bara rört om vid veckovist vattenbyte och då även försökt suga bort det värsta. Det kommer tillbaks på samma ställen och växer sig tjockare under veckan som går. Helt borta under natten när ljuset är släckt. Det har helt klart eskalerat och växer sig tjockare och tjockare. Kan tillägga att det än så länge inte ligger som en matta på hel sanden men tre ställen där det växt till sig ganska tjockt. Oroar mig för att det ska krypa upp på stenarna.

 

Skulle uppskatta lite råd om vad jag ska pröva för att bekämpa. Som sagt har haft akvariet 8 månader (mitt första). Och vill inte förhasta mig eller riskera göra något helt galet. 

 

Mina egna tankar och funderingar, och vad jag tycker mig snappat upp av andra trådar:

 

- övermata fiskarna för att höja upp nitrat och fosfat. Detta alternativ känns lite för omätbar och för långsamt. Har en känsla av att jag kan ha en obalans mellan nitrat och fosfat. 

- dosera nitrat (salpeter?). Känns som detta kan vara det som behövs? höja nitrat till runt 10.

- Spruta väteperoxid på de ställen som är utsatta. Bra eller dåligt? kanske i kombination med dosering av nitrat?

- Ytterligare vattenbyten utöver veckovisa? Har nästan strukit detta då ännu lägre värden bör förvärra situationen?  

 

Tänker jag galet?

 

Mvh

Jerry

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En ganska bra fingervisning är om beläggningen lättar/försvinner på natten så rör det sig om dino.

Ett annat alternativ är att använda mikroskop. T.ex. digitalt kring 500 sek från eBay. Är algerna runda små ägg under förstoring rör det sig om dino. Trådigt är cyano eller annan alg. Ibland förväxlas cyano med spirulina.

Bra länk där man lär sig se skillnad:

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blev jag nervös. Trodde det var cyano som försvann när ljuset slocknar. Har läst otroligt många trådar både här och på andra forum börjar nog blanda ihop saker. Tack för länken, jag lutar åt att köpa mikroskop.

 

Uppdaterar vad jag gjort sedan sist: (I princip ingenting). Stängt av skummaren sedan ca en vecka i hopp om att kanske få upp värdena. Fått hem salpeter men har inte börjat dosera något ännu.

 

Värdena (red sea pro): 

 

Nitrat 1-2 

Fosfat 0,04

Ca 410

Alk 7

Mag 1440

 

Mätte även ammonia 0 och ph 8,3 när jag ändå va igång.

 

Lite bilder.

 

IMG_1838.jpg.94b0c91ecc893236ea72bf49af2e323e.jpgIMG_1840.jpg.383aa713dca84f40d7e7b8ea8def2fde.jpg

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt. Har lärt mig den hårda och dyra vägen. Inga hastiga manövrar. Mata lite mer, men inte mycket eller ställ ner skummaren. Är det dino är UVC bra att spöa dom med och min erfarenhet och läsning i sak rekommenderar uvc under dagtid. Att dino simmar på natten är snarare att dom tar sig ner i grus och in i håligheter i jakt på mat. Alltså svårare att få in i filter. Säkra sidan är då så klart uvc dygnet runt. Väteperoxid i kombo är också en bra smocka, men räkor stryker lätt med av peroxiden. Långsiktigt är lite högre värden att föredra. Se upp vad du mäter med. Jag gjorde bort mig stort där. Nu mer är det RedSea-tester som gäller. Flera har vittnat om att dom stämmer fint mot inskickade labbtester. 

Behöver jag säga mörkläggning om cyano? ? Kan inte så mycket om saltvattensakvarium, men dino och cyano har jag dom högre bältena i...?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog gissa på att det är någon Ostreopsis art utifrån bilderna. https://en.wikipedia.org/wiki/Ostreopsis

 

När jag hade dessa hjälpte det att få upp näringsämnena något (nitrat över 5 och fosfat runt 0,1) och att ta bort dem manuellt ur systemet. Jag satte in filtervadd i displayen och rörde runt sanden varje dag i en månads tid. En del rekommenderar inte detta men de försvann till slut för min del.  Om att röra runt dem och ta bort med filtervadd bara förlängde processen kan jag inte svara på, men de försvann till slut. Precis som Per-Anders nämner så har UVC funkat för flera att decimera populationen. 

 

http://blog.coralwonders.com/en/dinoflagelados-en-el-acuario-marino/

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, bra länk. Verkar alltså vara den elakaste sorten jag åkt på..

 

Har sett att snäckorna (cerith, strombus, trochus) varit där och det ser åtminstone ut som dom käkar på dinosen, och hittills har ingen dött. Men det kanske tar längre tid? ser ingen som helst påverkan på fiskar eller koraller. 

 

Sedan sist har jag börjat dosera nitrat, skummaren ff av. Matat stor portion med fryst mat. Tillfört levande copepods. Kommer skippa vattenbytet denna helg och ev fortsättningsvis. 

 

Nitrat runt 5 så något upp. Fosfat ff 0.04

 

Fas 2 blir att: införskaffa UV, funderar på deltec 20 w. Tillräckligt stark? Har ett reefer 170 så blir en tillfällig setup. Hade gärna sett att den fått plats i sumpen men mindre än så verkar vara bortkastade pengar? Sätta in kol i strumpa. 

 

Funderingar: Höja kh? Har framgått lite här och var som en åtgärd mot dinos. Men höja till vad? Ligger nu på kh 7.

Tillföra levande phythoplankton? Kan ha blandat ihop detta med bekämpning av cyano. Men öka bio mångfalden verkar vettigt (redan tillfört copepods).

Sänka syrenivån/pumparna? Dinos gillar syre. Men det gör även fiskarna mfl. Har idag rejäl ytrörelse från returen och två nero 5. Sänka?

 

Tankar och åsikter tas varmt emot, särskilt om jag skulle vara ute och cykla med någon åtgärd.

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-09-08 at 16:11, Titanic sa:

Tack, bra länk. Verkar alltså vara den elakaste sorten jag åkt på..

 

Har sett att snäckorna (cerith, strombus, trochus) varit där och det ser åtminstone ut som dom käkar på dinosen, och hittills har ingen dött. Men det kanske tar längre tid? ser ingen som helst påverkan på fiskar eller koraller. 

 

Sedan sist har jag börjat dosera nitrat, skummaren ff av. Matat stor portion med fryst mat. Tillfört levande copepods. Kommer skippa vattenbytet denna helg och ev fortsättningsvis. 

 

Nitrat runt 5 så något upp. Fosfat ff 0.04

 

Fas 2 blir att: införskaffa UV, funderar på deltec 20 w. Tillräckligt stark? Har ett reefer 170 så blir en tillfällig setup. Hade gärna sett att den fått plats i sumpen men mindre än så verkar vara bortkastade pengar? Sätta in kol i strumpa. 

 

Funderingar: Höja kh? Har framgått lite här och var som en åtgärd mot dinos. Men höja till vad? Ligger nu på kh 7.

Tillföra levande phythoplankton? Kan ha blandat ihop detta med bekämpning av cyano. Men öka bio mångfalden verkar vettigt (redan tillfört copepods).

Sänka syrenivån/pumparna? Dinos gillar syre. Men det gör även fiskarna mfl. Har idag rejäl ytrörelse från returen och två nero 5. Sänka?

 

Tankar och åsikter tas varmt emot, särskilt om jag skulle vara ute och cykla med någon åtgärd.

 

 

 

 

 

Min erfarenhet är att UVC tar bort dino och sedan justerar man upp fosfatet mot 0.1 så håller dom sig borta. 20 W låter rimligt, men ta så många watt du kan. Annars är genomflödet en viktig parameter. Ett lite lägre flöde är att föredra så att dinon får lång exponeringstid. Skulle det visa sig att du har amphidinum dinoflagellater kan man behöva smälla på dom med väteperoxid. Kör UVC dygnet runt. Tat lugnt med att justera massa saker samtidigt och fort. Har själv klantat till det några gånger...

Copepods kan trigga dino till att bli giftiga som försvar efter vad jag läst. Som sagt ta en sak i taget. UVC och justera upp P lite fint är mitt råd?

Och det där med aktivt kol för att dino eller alger släpper gifter tror jag mer handlar om kemtillverkare liktDinoX mm vill skylla allmän ödeläggelse i karet p.g.a. deras rävgift?

Ändrat av KMG
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Kämpa på! Det som jag tror hjälpte mest för mig var att höja nitrat och fosfat, och sedan ihärdig manuell borttagning varje dag. UV hjälpte inte det minsta. Troligen hade jag amphidnium som gräver ner sig på natten istället för att gå ut i vattenkolumnen. Köpte även på mig en del dr Tim produkter som jag körde på slutet, då var dinon redan mestadels borta så oklart hur pass det hjälpte.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-01-09 at 18:29, Titanic sa:

Kämpa på! Det som jag tror hjälpte mest för mig var att höja nitrat och fosfat, och sedan ihärdig manuell borttagning varje dag. UV hjälpte inte det minsta. Troligen hade jag amphidnium som gräver ner sig på natten istället för att gå ut i vattenkolumnen. Köpte även på mig en del dr Tim produkter som jag körde på slutet, då var dinon redan mestadels borta så oklart hur pass det hjälpte.

Skönt att du blev av med skräpet! Hur vet du att UV-C inte fungerade? Stängde du av den och fortsatte med annan behandling?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-01-09 at 18:29, Titanic sa:

Kämpa på! Det som jag tror hjälpte mest för mig var att höja nitrat och fosfat, och sedan ihärdig manuell borttagning varje dag. UV hjälpte inte det minsta. Troligen hade jag amphidnium som gräver ner sig på natten istället för att gå ut i vattenkolumnen. Köpte även på mig en del dr Tim produkter som jag körde på slutet, då var dinon redan mestadels borta så oklart hur pass det hjälpte.

Jag har omätbar fosfat och väldigt lågt nitrat vilket garanterat är orsaken till utbrottet i mitt akvarium. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-01-15 at 17:56, KMG sa:

Skönt att du blev av med skräpet! Hur vet du att UV-C inte fungerade? Stängde du av den och fortsatte med annan behandling?

Hade ingen påverkan under de 2-3 veckor jag körde, hade den i visningskaret, på dygnet runt. Rätt knäckande då de flesta som haft framgång med UV verkar ha sett resultat redan efter 1-2 dagar. Vågade aldrig riktigt dosera väteperoxid. Började känna mig ganska säker på att det va amphidnium. Planen var ändå att fortsätta med UV och ev börja med väteperoxid, men va tvungen att ta ner UV:et under en period. Körde då manuellt, sög ut med slang ner i filtersocka till sumpen. Såg ganska omgående hur det kom tillbaks mindre och mindre varje dag.

 

Tog mycket inspiration från två mastodont trådar på R2R. Främst den om just amphindium. Grundläggande mönstret för de som lyckas bli av med denna är att återställa balansen och få upp fosfat och nitrat (precis som du nämnde).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Titanic sa:

Hade ingen påverkan under de 2-3 veckor jag körde, hade den i visningskaret, på dygnet runt. Rätt knäckande då de flesta som haft framgång med UV verkar ha sett resultat redan efter 1-2 dagar. Vågade aldrig riktigt dosera väteperoxid. Började känna mig ganska säker på att det va amphidnium. Planen var ändå att fortsätta med UV och ev börja med väteperoxid, men va tvungen att ta ner UV:et under en period. Körde då manuellt, sög ut med slang ner i filtersocka till sumpen. Såg ganska omgående hur det kom tillbaks mindre och mindre varje dag.

 

Tog mycket inspiration från två mastodont trådar på R2R. Främst den om just amphindium. Grundläggande mönstret för de som lyckas bli av med denna är att återställa balansen och få upp fosfat och nitrat (precis som du nämnde).

Intressant! Just Amphidinum har jag också haft nu för tredje gången. Och som du säger enbart UVC biter inte på dom rackarna. Men i kombination med väteperoxid händer det grejer. Har även provat med enbart väteperoxid och det tog inte. Doserar även upp p (fosfatet) under behandlingen. Senaste två gångerna har jag som jag upplever det triggat dinon genom att råka hamna lågt i salthalt p.g.a. våtskummning, för att sedan justera upp salthalten för fort. Gärna genom att vara riktigt lat och strö i saltet direkt i sumpen 🙉🙈🙊

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...